Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

People manager

Soms wordt gezegd van een leidinggevende dat hij/zij meer een peoplemanager zou kunnen zijn. Maar wat is people management? En is dat te leren of te ontwikkelen?  Of moet dat gewoon in je zitten?

Wat is people management?

People managerMet people management wordt vaak aangeduid de aandacht die een leidinggevende moet hebben voor zijn teamleden en medewerkers. We noemen een paar zaken waar de people-manager in uitblinkt:

  • heeft oog voor de individuele behoeften en drijfveren van zijn medewerkers maar ook voor de teambehoeften
  • weet een veilige omgeving te creëren waarbij de communicatie open is en waarbij feedback constructief kan worden gegeven (medewerkers durven zich uit te spreken over hun gevoelens) zoals:
  • heeft oog voor de ontwikkeling van de medewerker en faciliteert dit (stimuleert zelfontwikkeling bij medewerkers)
  • is helder en transparant in zijn/haar communicatie: ook bij slecht nieuws
  • ondersteunt medewerkers bij de invulling van taken
  • geeft medewerkers vertrouwen
  • luistert goed naar wat er leeft op de werkvloer en doet hier iets mee (ook als er negatieve gevoelens zijn)
  • geeft medewerkers verantwoordelijkheden die passend zijn
  • benut inbreng van medewerkers en ziet dit als positief
  • heeft respect voor zijn/haar medewerkers
  • is duidelijk over wat er verwacht wordt en stimuleert mensen om het onderste uit de kan te halen

Leidinggevenden die zich herkennen in de stijl van een watermanager beschikken van nature al over deze eigenschappen of kwaliteiten. 

Doe de leiderschapstest!

People managerWilt u weten waar uw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Of wilt u weten over welke  kwaliteiten en ontwikkelpunten uw managementteam beschikt? 

Leiderschapstest

Wat zijn de kwaliteiten van een people-manager?

De people manager is bij uitstek geschikt om individuele medewerkers mee te nemen in het organisatieproces, ze erbij te betrekken, ze te motiveren. We noemen dit het managen van de relatie.  Ook is de people manager bij uitstek geschikt bij het wegnemen van weerstanden in de organisatie. Daarom is hij/zij ook bijzonder inzetbaar bij veranderingsprocessen. Competenties die goed passen zijn:

Valkuilen

Valkuilen voor de people manager zijn er ook zoals voor ieder type manager. Daarbij kunt u denken als:

  • soms te sociaal ingesteld, te inlevend waardoor de people manager niet meer duidelijk is
  • de people manager heeft soms zoveel oog voor de factor mens dat hij/zij de resultaten uit het oog verliest
  • de peoplemanager zou soms doortastender en besluitvaardiger kunnen zijn
  • soms vindt de people manager het moeilijk om mensen op gedrag aan te spreken

We zeggen met nadruk soms want een people manager in zijn kracht heeft geen last van deze valkuilen.

Plaats in de organisatie

Een peoplemanager zien we vaak in middenkaderfuncties of als middle-manager maar afhankelijk van de setting ook wel in een hogere managementfunctie. Dit is ook afhankeijk van andere kwaliteiten die de peoplemanager in huis heeft.

Leerdoelen voor de people manager

Het grootste leerdoel voor de people manager is de balans te houden tussen enerzijds zakelijke doelstellingen en anderzijds de factor mens. Omgaan met afstand en nabijheid hoort hier bij.  Hoe blijf ik invoelend, betrokken en mensgericht zonder dat ik de doelstelling uit het oog verlies?

Kun je people management leren?

Voor andere typen leidinggevenden zoals de strategisch manager, operationeel manager of resultaatgerichte manager is er zeker wat te ontwikkelen wanneer het over people management gaat.   Maar voor managers met minder inlevingsvermogen, menselijk of sociaal gevoel etc is het wel vaak lastig om die zaken te leren waar de people manager in uitblinkt. Onze slogan is: managementvaardigheden kun je leren, karaktereigenschappen zijn te ontwikkelen maar niet aan te leren. Leerpunten voor andere typen managers zijn juist de zaken waar de people manager heel goed in is.

Wat voor type manager of leidinggevende bent u?

Dit artikel is geschreven in de serie: wat voor type manager of leidinggevende bent u?

Wat voor type manager of leidinggevende bent u?

Trainingen gericht op leiderschapsontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens