Uitzendkrachten en tijdelijk personeel motiveren
Uitzendkrachten en tijdelijk personeel motiveren. Steeds meer organisaties maken gebruik van een flexibele schil van medewerkers in hun bedrijf. Dat kunnen uitzendkrachten zijn, oproepkrachten en soms ZZP-ers. In de aansturing is er soms een verschil met de medewerker met een vast dienstverband. Hoe motiveer je tijdelijk personeel oftewel: uitzendkrachten, oproepkrachten? De training motiveren medewerkers voor leidinggevenden kan je hierbij van dienst zijn.
Verschillen vast dienstverband of tijdelijke arbeidsovereenkomst
Er zijn onder leidinggevenden nogal wat vooroordelen over de motivatie van flexibele krachten (uitzendkracht of oproepkracht). Vaak zegt men dat deze categorie toch wel wat minder gemotiveerd is dan het personeel met een vast dienstverband. Toch willen we daar een nuance in aanbrengen namelijk:
- het personeel met een vast dienstverband heeft een andere relatie en betrokkenheid doorgaans met jouw bedrijf dan de medewerker die te pas en te onpas wordt opgeroepen of die slechts korte tijd bij jou werkzaam zal zijn.
- er is een groot verschil tussen medewerkers die vrijwillig via het uitzendbureau werken of via een oproepconstructie en medewerkers die hier niet vrijwillig voor gekozen hebben.
- in krappe tijden op de arbeidsmarkt is het soms voor uitzendbureaus moeilijk om de juiste medewerker te vinden.
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Training motiveren van medewerkers
Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.
Het kost zoveel tijd
Leidinggevenden verzuchten vaak dat het inwerken en begeleiden van uitzendkrachten en oproepkrachten zoveel tijd kost en op het moment dat ze het werk beheersen, vertrekken ze weer. Daarmee komen we dus ook terecht bij de motivatie van de leidinggevende zelf: hoeveel tijd is hij/zij bereid om te investeren in de niet-vaste kracht?
Het vaste personeel
Echter: ook het vaste personeel kan nog wel eens wat extra stimulans gebruiken qua motivatie. Vaak zit men vast aan geijkte zekerheden en derhalve in de comfortzone.
Tips
Belangrijk in het motiveren en aansturen van de oproepkracht en uitzendkracht is het volgende:
- Behandel deze medewerkers alsof ze bij jou een vast dienstverband hebben
- Betrek ze overal bij: ook bij meetings, overleggen en vergaderingen
- Beoordeel ze objectief en betrek ze bij het proces van functioneren en beoordelen
- Zorg ook in dit geval voor een goed inwerkprogramma
- Sluit ze niet op voorhand uit van bepaalde faciliteiten bij jouw organisatie
- medewerkers helpen ontwikkelen: dat motiveert!
- duidelijkheid in teams en organisaties draagt bij aan motivatie medewerkers
Training motiveren van medewerkers
Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.
Leerdoelen voor de training
Een aantal leerdoelen voor het motiveren van jouw medewerkers hebben we voor jou uitgewerkt.
Leerdoelen motiveren medewerkers
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.