Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Het doel van een functioneringsgesprek

Functioneringsgesprekken gaan over het functioneren van de medewerker. Tenminste dat wordt vaak gedacht en zo wordt het ook vaak uitgevoerd. In feite gaat het ook over het functioneren van de medewerker en leidinggevende gezamenlijk. Een functioneringsgesprek heeft namelijk een tweezijdig karakter. In dit artikel ga ik in op het doel van het functioneringsgesprek.

Wat is het doel?

Het doel van het functioneringsgesprek is:

  • Evalueren van het functioneren van de medewerker
  • Verbeteren van het functioneren van de medewerker
  • Optimaliseren van de omstandigheden om het functioneren van de medewerker te bevorderen
  • Verbeteren van de aansturing van de medewerker om het functioneren te bevorderen.

In één zin gezegd: het doel is om goed functioneren te bevorderen en te verbeteren. 

Doel van het functioneringsgesprek

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training functioneringsgesprekken

Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training functioneringsgesprekken

Evalueren huidig functioneren

Evalueren van het huidige functioneren betekent: het functioneren tot nu toe. Belangrijk is om te weten wat er geëvalueerd moet worden. Je hoeft niet te evalueren of je elkaar aardig genoeg vindt maar het gaat over functioneren. Kort gezegd:

  • Hoe zijn de taken uitgevoerd tot nu toe?
  • Hoe wordt met verantwoordelijkheden en bevoegdheden omgegaan?
  • Hoe kijk je samen naar houding en gedrag?

Verbeteren functioneren

Een van de doelen van het functioneringsgesprek is om het functioneren te verbeteren. Verbeteren houdt niet per definitie in dat het huidig functioneren slecht is of dat er wat op aan te merken is. Iedere medewerker kan verbeteren, iedere leidinggevende trouwens ook en iedere organisatie kan eveneens verbeteren. Overigens is dit een zeer interessant item. Ga jij je richten op de minder goede punten van de medewerker (zwakke punten zo je wil) of ga je je richten op het verbeteren van de sterke punten van de medewerker? Een interessante overweging overigens voor de training functioneringsgesprekken om dit onderwerp mee te nemen.

Optimaliseren omstandigheden

Een derde doel is het optimaliseren van omstandigheden om goed functioneren te bevorderen en te stimuleren. Er kunnen immers omstandigheden zijn die goed functioneren belemmeren variërend van werkrelaties met collega’s, vergaderingen die minder functioneel zijn tot zeer praktisch de computer die nodig aan vervanging toe is. Optimaliseren van omstandigheden kan ook gaan over de relatie tussen de leidinggevende en medewerker. Wellicht is daar verbetering nodig!

Aansturing en samenwerking met de leidinggevende

Een doel voor het functioneringsgesprek is om de aansturing en samenwerking met de leidinggevende te verbeteren of te optimaliseren. Het is goed om dit bespreekbaar te maken tijdens een functioneringsgesprek. Ik noem zo een paar onderwerpen die er wel toe doen in de relatie tussen de leiding en de medewerker. Overigens kunnen de vragen ook andersom gesteld worden. Ervaart de leidinggevende voldoende veiligheid bij de medewerker?

  • Hoe wordt de wijze van leidinggeven ervaren?
  • Sluit dit nog aan bij de behoefte van de medewerker?
  • Ervaart de medewerker de aansturing als te sturend of niet sturend genoeg?
  • Krijgt de medewerker voldoende begeleiding en aandacht?
  • Voelt de medewerker zich voldoende veilig en vertrouwd?
  • Ervaart de medewerker vertrouwen van de leidinggevende?

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneringsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Hoogsensitief: label of labiel?

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: hoogsensitief, label of labiel?

HSP ebook

Meer informatie

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.