Communicatiestructuur doorslaggevend bij interne communicatie
Voorwaarde voor de interne communicatie is een duidelijke, heldere, transparante communicatiestructuur met bevoegdheden, taken, verantwoordelijkheden, functiebeschrijvingen.
Communicatiestructuren opzetten
Organisaties die de interne communicatie willen verbeteren moeten allereerst zorgen dat de structuren voor de interne communicatie helder en transparant zijn. Communicatieproblemen kunnen ontstaan door een onduidelijke communicatiestructuur waardoor medewerkers structureel informatie missen of zich onvoldoende betrokken voelen. Duidelijk moet zijn wie waar verantwoordelijk voor is, welke taken je toekent aan medewerkers en welke bevoegdheden daarbij horen. Een stap bij de verbetering van de interne communicatie is het opzetten van de interne communicatiestructuren:
- Organigram en organisatiemodel
- Personeelsgesprekken
- Overlegvormen
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?
Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Communicatietraining voor leidinggevenden
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
-
Doelstellingen van overlegstructuren
(Ik formuleer een drietal essentiële doelstellingen voor het opzetten van overlegstructuren:
-
informeren en geïnformeerd zijn
Een medewerker moet alle informatie ontvangen die uit hoofde van zijn functie van belang is. Anders gezegd: een medewerker moet alle informatie ontvangen om zijn taken goed uit te kunnen voeren en zijn verantwoordelijkheden en bevoegdheden op de juiste manier in te kunnen vullen. Meer is niet nodig. Met minder kan het niet.
-
duidelijkheid
Medewerkers hebben behoefte aan duidelijkheid. Bijvoorbeeld over:
- de visie en richting van de organisatie, over de strategie, doelstellingen.
- verantwoordelijkheden en bevoegdheden
- beloningsstructuren
- wat er van hun verwacht wordt
- andere zaken als: aan wie leg je verantwoording af, aan wie rapporteer je, hoe moet je rapporteren en informeren, waar worden beslissingen genomen, wie neemt beslissingen?
-
betrokkenheid en commitment
Uiteindelijk wil je betrokkenheid en commitment creëren binnen de organisatie. Overigens zijn dat de zachte factoren wanneer het gaat over de interne communicatie.
-
-
Wat voor communicatiestructuren?
Communicatiestructuren reken ik onder de harde factoren van de interne communicatie. Dit is een basisstap bij de verbetering van de interne communicatie. Ik verdeel dit in drie punten:
- het organigram, organisatiemodel met functiebeschrijvingen
- opzetten van personeelsgesprekken rond het functioneren en beoordelen van medewerkers
- opzetten van overlegstructuren en overlegvormen
-
Organigram, organisatiemodel: functie en taakomschrijvingen
Een organisatiemodel geeft duidelijkheid over hoe jouw organisatie in elkaar zit en omvat in ieder geval:
- een organogram als schematische voorstelling van de organisatie
- beschrijving van alle afdelingen met taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden
- functieprofielen als beschrijving van alle aanwezige functies met taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden
- beschrijving van alle overlegvormen met vermelding wie bij welke overlegvorm aanwezig moet zijn, waar en hoe besluitvorming plaatsvindt binnen de organisatie.
-
Organisatiemodel: basis functioneren en beoordelen
Een organisatiemodel is de basis voor het gehele proces van functioneren en beoordelen en de basis bij selectieprocedures, aannamebeleid, functioneringsgesprekken, beoordelingsgesprekken en zelfs bij onvoldoende functioneren of reorganisatie voor verbetertrajecten of ontslaggesprekken.
Soorten overlegvormen
Onderstaand tref je een paar voorbeelden van mogelijke overlegvormen:
- werkoverleg
- afdelingsoverleg
- managementvergadering
- personeelsbijeenkomst
- bilateraal overleg
- brainstormsessie
Personeelsgesprekken: functioneren en beoordelen
Een belangrijke bijdrage aan de interne communicatie zijn de zogeheten personeelsgesprekken. Daarbij kun je denken aan;
- het selectiegesprek
- het aanstellingsgesprek
- het plannings- of doelstellingsgesprek
- het voortgangsgesprek
- het functioneringsgesprek
- het beoordelingsgesprek
- het ziekteverzuimgesprek
- het slecht nieuwsgesprek
- het verbetergesprek
- het disciplinaire gesprek
- het aanzeggesprek (ontslaggesprek)
- het ontwikkelgesprek
Waarom personeelsgesprekken belangrijk zijn?
Personeelsgesprekken opzetten heeft alles te maken met keuzes maken. Structuur is nodig voor de gesprekken, de verslaglegging, de follow-up etc. Personeelsgesprekken zijn er in alle soorten en maten. Belangrijk is om deze gesprekscyclus op te zetten binnen de organisatie.
- Je verbetert de interne communicatie
- Je krijgt zicht op het functioneren van medewerkers
- Je verhoogt de kwaliteit van jouw personeel
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- bekijk de training communicatie voor technici
- bekijk de leerdoelen communicatie voor leidinggevenden
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.