Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Teamnormen en teamwaarden

Teamnormen en teamwaarden. Wilt u binnen uw team werken aan het leerdoelen: ontwikkelen van teamnormen en teamwaarden? Het wij gevoel bevorderen, saamhorigheid, gezamenlijkheid door teamontwikkeling?

Ontwikkelen en niet opleggen

Teamnormen en teamwaarden: normen en waarden binnen teamsTeamnormen en teamwaarden kun je zeker niet opleggen maar wel ontwikkelen. Het heeft alles te maken met het managen van normen en waarden bij organisaties. Door het herkennen en erkennen van de gezamenlijke overtuigingen (waarden en normen) ontstaat het wij-gevoel, staan de neuzen dezelfde kant op en creëert u saamhorigheid en verbondenheid.

Wat zijn waarden en normen?

Wat is het verschil tussen normen en waarden? Een waarde kan zijn: veiligheid in het verkeer. De norm is: je mag maximaal 50 kilometer in de bebouwde kom rijden, je dient een veiligheidsgordel te dragen, alcohol in het verkeer is uitgesloten. De norm is dus de afspraak die je maakt in het kader van de waarden.

Teamnormen

Teamnormen spreekt u samen af. Dat zijn de normen die u omschrijft bij de waarden die u als team belangrijk vindt.

Hoe creëer je gezamenlijke normen en waarden?

Teamnormen en teamwaarden worden door het team vastgesteld:

  • stap 1: laat het team de vier belangrijkste teamwaarden te laten vaststellen en omschrijven wat ze ermee bedoelen
  • stap 2: laat het team de bijbehorende normen afspreken die bij deze waarden horen
  • stap 3: maak dit tot onderlinge teamafspraken

Voorbeelden van waarden

Hieronder treft u een lijst van mogelijke waarden. En deze lijst is zeker niet compleet. U kunt er van alles aan toevoegen.

Voorbeelden van teamwaarden

alertheid

balans

beheersing

betrokkenheid

bescheidenheid

bezieling

comfort

competitie

continuïteit

creativiteit

daadkracht

diepgang

discretie

echtheid

eerlijkheid

eenvoud

enthousiast

exclusief

flexibel

gastvrij

gemak

gevoel

gezellig

hard werken

harmonie

hulpvaardig

integer

invloed

kennis

klantgericht

leergierig

kwaliteit

loyaal

onafhankelijk

ondernemerschap

openheid

origineel

passie

recht door zee

rechtvaardig

samenwerking

stabiel

teamgeest

tevreden

transparant

trouw

trots

uitdaging

vakmanschap

verantwoordelijkheid

vernieuwing

vertrouwen

vitaliteit

voldoening

vriendelijkheid

vrijheid

zelfstandigheid

zakelijkheid

zekerheid

winstgevendheid

Kernwaarden van organisaties

Wat zijn de kernwaarden van uw organisatie? Kent u ze?

Kernwaarden organisaties

Een uitgewerkt praktijkvoorbeeld

Bijgaand treft u een uitgewerkt voorbeeld van een team die tijdens een teamontwikkeltraject de volgende normen en waarden heeft vastgesteld:

  • De waarde: oprechtheid

    Wij zijn echt en oprecht. Dat betekent dat wij onze oprechte gevoelens durven tonen in alle situaties. Onze blijheid, onze boosheid, onze teleurstelling, ons enthousiasme. Maar WYSIWYG (what you see is what you get). We hebben een hekel aan diplomatie, opgesmukt gedoe, de zaken grootser voorstellen dan ze zijn. We houden niet van spelletjes, we hebben ze niet achter de ellebogen. We vinden het fijn als mensen ons in onze waarde laten en dat doen wij hun ook. Wanneer iemand boos op ons is, vinden we dat minder erg dan wanneer iemand zich niet uitspreekt. Dat typeert ons. En in die zin zijn we recht door zee! Ook bij echtheid hoort durf en moed. Je kunt ook afgewezen worden in je oprechtheid. Maar we worden liever afgewezen dan wanneer we onze échtheid tekort moeten doen.

    Welke normen horen bij de waarde oprechtheid?

    Het team in ons voorbeeld heeft er de volgende normen aan verbonden:

    • Irritaties spreken we direct uit tegen diegene die het aangaat
    • We praten met elkaar en niet over elkaar
    • We spreken elkaar aan op gedrag en wachten niet tot de grote baas dat doet maar we doen dat onderling als teamleden
    • We geven ons gevoel terug aan klanten en collega’s.
  • De waarde: vrijheid en invloed

    Vrijheid is voor ons van groot belang. Wij houden niet van voorgeschreven regels en protocollen. Dat geldt onderling als collega’s maar ook naar klanten toe. Vrijheid heeft bij ons niets te maken met anarchisme maar wel met vertrouwen. Laat ons maar gaan. Wij zullen je laten zien dat wij die klus klaren. Maar de beste manier die wij hebben is onze eigen manier. Mijn weg, mijn tempo, mijn eigen wijze. Dat typeert ons.

    Vrijheid heeft ook te maken met ‘invloed hebben op’. Invloed hebben hoe wij ons werk uitvoeren, hoe wij onze tijd indelen, waar we werken en wanneer we werken.

    Vrijheid betekent dat wij graag binnen kaders werken van de organisatie en ook binnen de kaders van de opdrachtgever maar wanneer wij binnen de kaders blijven dan willen we het graag naar eigen inzicht en kunnen indelen.

    Welke normen horen bij de waarde vrijheid en invloed?

    Aan de WAARDE vrijheid hebben we de volgende NORMEN verbonden:

    • Wij verantwoorden aan de klant en communiceren
    • waar ben ik mee bezig, wat doe ik?
    • we spreken elkaar aan op taken en zaken
    • we communiceren met elkaar.
    • We rapporteren wekelijks.
    • We accepteren geen losse eindjes in afspraken. We stellen deadlines en houden ons daaraan of communiceren als het niet lukt.
    • We gaan de doelstellingen halen in trajecten en weten dit te verantwoorden intern en naar de klant.
    • We antwoorden en reageren op rapportages c.q. email.
    • We verantwoorden ons tijdgebruik, de voortgang aan elkaar etc.
  • De waarde: originaliteit en authenticiteit

    Wij zijn origineel. Ons team bestaat uit authentieke mensen waar je op deze aarde geen kopie van kunt vinden. Authentiek leggen wij uit als: ‘er is er maar één van’. Sociaal wenselijk gedrag willen we niet vertonen en we zijn ook niet origineel om origineel te doen of afwijkend te zijn. We zijn gewoon zo! Onze kracht is dat wij door onze originaliteit tevoorschijn komen met zaken ‘die ertoe doen’. We hebben diverse ingrediënten in huis maar geen kant-en-klare maaltijden. In die zin zijn we verrassend soms en zeggen we ‘NEE’ tegen sommige dingen terwijl men dit niet had verwacht. Of zeggen we ‘JA’ terwijl menigeen dit niet had gedurfd. Om origineel te zijn is moed en durf nodig. Bij authenticiteit kun je ook afgewezen worden namelijk door je omgeving. Maar we worden liever afgewezen dan dat we onszelf en elkaar tekort doen.

    Welke normen horen bij de waarde originaliteit en authenticiteit?

    Aan de WAARDE originaliteit hebben we de volgende NORMEN verbonden:

    • Als we ergens niet achter staan ‘nee’ verkopen
    • Geen concessie op kwaliteit doen
    • We zijn exclusief en oorspronkelijk
    • De feitelijke behoefte altijd invullen
    • Doelen moeten centraal staan, het moet nut hebben.
  • De waarde: mensgericht en klantgericht

    Wij zijn mensgericht en klantgericht. Wij zijn betrokken op het wel en wee van andere mensen. Wanneer we iets aan het welzijn van andere mensen kunnen bijdragen dan staan we meteen klaar. We zijn hulpvaardig, inlevend, empathisch. We oordelen niet zo snel over een ander. Het verhaal achter mensen interesseert ons in bijzondere mate. En ieder mens heeft zijn verhaal. Ieder mens heeft een reden waarom de dingen in zijn leven zo gingen zoals ze gingen. Als een ander er beter van wordt, dan leren wij een ander graag iets nieuws. We halen voldoening uit ons werk als mensen laten blijken of als we zelf zien dat we écht van toegevoegde waarde zijn geweest. Wanneer een ander onrecht wordt aangedaan, zijn we geraakt, worden we boos. We kunnen een ander waardering geven maar we vinden het ook fijn als wij waardering krijgen.

    Welke normen horen bij de waarde mensgericht en klantgericht?

    Aan de WAARDE mensgericht en klantgericht hebben we de volgende NORMEN verbonden:

    • We zijn nauwgezet en punctueel en gaan zakelijk met onze klanten om (we zijn mensgericht maar niet mensgezwicht)
    • elke klant bezoeken we ieder jaar 1 keer
    • we komen onze afspraken richting de klant altijd na
    • we maken geen afspraken en doen geen toezeggingen die we niet waar kunnen maken
    • we bieden alleen diensten aan die voor de klant van belang zijn
    • We komen afspraken onderling altijd na: tijdig en precies

Leerdoelen voor teams

Dit artikel is geschreven in de serie leerdoelen voor teams. Wilt u een overzicht van al onze trajecten gericht op teamontwikkeling?

Leerdoelen voor het team

Training teamontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens trainer / coach De Steven