Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Voelt u zich vaak onhandig?

Je onhandig voelen

Voelt u zich vaak onhandig? Bent u soms onpraktisch? Weet u niet hoe u handig met bepaalde situaties moet omgaan? Weet u al hoe dat komt? Of nog niet? Misschien tijd om het voor uzelf eens goed uit te zoeken.

Het begon al jong!

Weet u nog toen u op school zat? U was een jaar of vijf misschien zes. U zag van alles, u was nieuwsgierig en u doorzag veel verbanden. De opdrachten die de meester of juf gaven begreep u heel erg goed. In uw hoofd wist u precies hoe u zo’n opdracht moest maken. Maar toen u aan de slag ging met de opdracht lukte het niet. Uw handen konden niet maken wat u in gedachten had. U werd er verdrietig van.

Uw geest begreep precies die dingen die uw handen niet konden maken. En u was te precies om u er zomaar vanaf te maken. Ja en toen! U bekeek de opdracht nog een keer en u probeerde het opnieuw. De andere kinderen van de klas waren al lang klaar met de opdracht maar u was nog niet klaar.

Opeens kwam de juf langs. Juf wou u graag helpen. Ze zag wel dat het niet zo goed ging en daarom wilde ze u troosten: ‘je kunt het’,  zegt juf ‘het komt wel goed’.  U werd nog verdrietiger want eigenlijk wou u de juf niet teleurstellen. Juf hielp u immers altijd. Maar één ding vergat de juf: ze wist niet dat u gelijk hebt. Ze zag wel dat u een bijzonder pienter kind was maar ze begreep niet dat uw handen niet konden voldoen aan de opdracht die u moest maken.

Apart of raar

Juf zei tegen uw vader en moeder: op zich gaat het wel goed op school maar hij is zo onhandig. En ook nog perfectionistisch dus dat is de reden ook waarom er waarschijnlijk faalangst ontstaat. Uw ouders begrepen het niet zo heel goed. Want thuis was u helemaal niet zo. Vader en moeder wisten ook niet goed wat ze ermee moesten.

U merkte wel dat anderen het een beetje vreemd vonden dat u zo onhandig was. Misschien moesten ze er ook wel eens om lachen. Vonden ze u een ‘aparte of een rare’?

Ben je ook zo'n aparte of rare?

Gevoel dat u anders bent dan andere mensen

  • Gymlessen

    U kreeg gym op school. Juf deed het even voor hoe het precies moest. U ging bij voorbaat achter in de rij staan want dan kon u even zien hoe al die andere kinderen de oefening uitvoerden. U begreep precies hoe ’t moest. Wanneer u aan de beurt was, voelde u wat spanning. U werd onzeker. En hoe goed u de oefening ook begreep: het ging mis. Juf probeerde  te helpen en legde het nog een keer uit. Maar hoe u ’t ook probeerde: de oefening lukte niet. Juf maakte opnieuw een notitie in haar schrift en keek een beetje bezorgd.

  • Geschiedenis

    U had geschiedenis. Andere kinderen vonden dat geen leuk vak. Maar als juf begint te vertellen dan droomde u helemaal weg. U kon u helemaal verplaatsen in de verhalen die juf vertelde. U zag het gewoon gebeuren. En u dacht en droomde verder. Juf dacht soms wel: ‘hoort hij wel wat ik vertel want hij kijkt steeds uit het raam’. Maar juf wist niet dat u elk woord wat ze vertelde als het ware indronk en beleefde.

Geesteskind

U was een kind van de geest. U leefde het liefst in de geest. Thuis gaf dat niet. Het taalgebruik vloog omhoog.  Het liefste wat u deed was: nadenken, lezen of schrijven. Liever  geen wilde spelletjes, geen boompje klimmen of crossfietsen. Nee, niets van dat al. Ondertussen ben u wat ouder geworden. Kinderen in de klas zeggen dat u een beetje saai  bent of sloom. Maar u weet wel beter. U geniet van heel veel dingen. Andere dingen. Allemaal dingen die andere kinderen minder leuk vonden. Waardoor u de aansluiting vaak mistte bij leeftijdsgenoten.

Voelde u zich vaak anders dan anderen?

  • Thuis: lezen en schrijven

    Het liefste wat u deed: lezen, schrijven of naar muziek luisteren. U trok u een beetje terug. U droomde weg in de boeken. U schreef er stiekem een mooi opstel over.  En een gedicht. Het schrift verstopte u in de la. Mamma hoefde het niet te zien.

  • Het tien minuten gesprek

    Vader en moeder moesten naar het 10-minuten gesprek op school. Juf zei: ‘ik maak me een beetje zorgen, hij kan niet zo goed meekomen op school. De cijfers zijn niet denderend’. Juf vond dat u zich een beetje onttrok  aan de groep. Ze vond ook dat u een beetje een zonderling bestaan had. Juf wist niet zo goed wat ze met u moest. Uw ouders ook al niet.

  • HSP en anders

    Veel hooggevoelige mensen hebben het gevoel dat ze anders zijn dan andere mensen. Vaak heeft men zich niet begrepen gevoeld en dat kon eigenlijk ook niet. Want ze wisten niet dat ze hooggevoelig waren. Als u het zelf niet begrijpt, hoe kunt u het dan uitleggen aan een ander? De gevolgen kunnen heel vervelend zijn: u neemt een soort identiteit aan die eigenlijk niet bij u past en waar u zich niet gelukkig bij voelt. Negatieve gevoelens kunnen ontstaan zoals onzekerheid, twijfel aan eigen kunnen. Terwijl u zo'n mooi talent in huis hebt maar tot op heden hebt u het nog niet écht laten zien. Wordt het niet eens tijd om er wat mee te doen? 

Leerdoelen voor HSP-ers

Een aantal leerdoelen voor coaching gericht op hooggevoeligheid hebben we voor u uitgewerkt.

Leerdoelen voor HSP-ers

Talentontwikkeling

Bekijk onze trainingen voor talentontwikkeling of ons aanbod voor coaching hoogbegaafden

Persoonlijke ontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens