Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Confronteren of de confrontatie aangaan

Confronteren is een gespreksstijl en de confrontatie aangaan met diegene waarmee u in gesprek bent. Toch is er nog wel wat misverstand over de confronterende stijl. Doorgaans zien mensen de confrontatie als iets wat onprettig is. Vaak is dat ook het geval. Dat ligt er ook aan hoe we een confrontatie aangaan. Als dat gaat op de toon van ‘ik heb hem eens even goed de wacht aangezegd’ dan heeft het weinig met de juiste wijze van confronteren te maken. Eerder is dat vernederend, kleinerend en iemand onderuithalen. Het effect zal minimaal zijn. Overigens hoeft een confrontatie niet altijd pijnlijk te zijn. We zeggen het wel eens anders: ‘een confrontatie kan je wel raken maar hoeft niet per definitie pijnlijk te zijn’.

Confrontatiestijlen

Confronteren als gespreksstijlEr zijn diverse confrontatiestijlen te bedenken zoals:

  • Misstanden aan de orde stellen

    Je kunt bepaalde misstanden onder de aandacht brengen bijvoorbeeld in politiek of maatschappelijk opzicht. De directie van een bedrijf kun je wijzen op misstanden op een bepaalde vestiging zoals het niet naleven van bepaalde veiligheidseisen. Een dader van een misdrijf kan geconfronteerd worden met de gevolgen van zijn misdaad.

  • Gedragspatronen benoemen

    • “ik zie het volgende gedrag bij jou: om de 14 dagen ben je twee dagen ziek”
    • “Ik merk dat je het initiatief voortdurend aan mij overlaat maar wanneer ga je zelf wat doen?”
    • “je vertelt nu al voor de vijfde keer dat je stoppen wilt met roken: maar wanneer ga je tot actie over?”
  • Korte en concrete vragen stellen

    • “Je zit hier nu voor de 3e coaching sessie maar ik zie dat je er tot nog toe weinig aan hebt gedaan om je leerdoelen te verwezenlijken”
  • Stiltes laten vallen

    Ook stiltes kunnen confronterend zijn. Vaak wordt dit onderschat maar zwijgen is een vorm van invloed die soms meer losmaakt dan praten.

  • Herkenning bieden

    Herkenning bieden is ook een vorm van confrontatie. Wanneer u de juiste snaar weet te raken, de juiste woorden gebruikt kan het gebeuren dat iemand precies gaat herkenning wat u bedoelt. Ook dat kan confronterend zijn.

Gespreksstijl en invloedvaardigheden

Confronteren is een gespreksstijl die we net als overtuigen, voorstellen of suggesties doen hebben gerubriceerd onder invloedvaardigheden.

Invloedvaardigheden

Gevolgen van de confronterende interventiestijl

Wie te direct of te confronterend is, veroorzaakt zelf dat de ander:

  • gaat weg bewegen, ontwijken  of vermijden, in de weerstand schiet, ja gaat knikken terwijl hij/zij nee bedoelt
  • in de verdediging schiet, aanvallend gaat communiceren of gaat tegenbewegen

 Confrontaties kunnen raken

Confrontaties kunnen raken en toch hoeven ze niet altijd pijnlijk te zijn. Onlangs zei iemand: ‘wat je nu schetst is voor mij zo herkenbaar en confronterend. Je verklaart mijn leven in ongeveer 10 minuten. Echter: het raakt me wel maar het doet geen pijn, het lucht me zelfs op’

Aandachtspunten bij confrontaties

We noemen een paar aandachtspunten bij confrontaties:

  • Confronteren is nooit een doel op zich
  • Ook al kunnen confrontaties pijnlijk zijn: het kan geenszins de bedoeling zijn om een ander te kleineren, onderuit te halen of pijn te doen
  • Wie confrontaties inzet als techniek moet opletten om het niet te laten ontaarden in een vorm van chantage of manipulatie
  • Speelt het nooit op de persoon (man of vrouw)
  • Laat uw emoties zoveel mogelijk achterwege, veroordeel niet maar beperk u tot gedrag en feiten

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens