Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Voor jezelf opkomen: wilt u dat leren?

Wilt u meer voor uzelf opkomen?  Zegt u wel eens tegen uzelf: ‘ik zou meer voor mezelf moeten opkomen?’ Wat bedoelt u dan precies en in welke situaties hebt u dat nodig? In dit artikel gaan we in op de vraag wat het nu precies betekent.

Assertief worden

Wilt u meer voor uzelf opkomen en wilt u gericht werken aan uw eigen leerdoelen? De Steven is specialist in persoonlijke ontwikkeling! We stellen voor u een maatwerktraining samen die precies bij u aansluit.

Maatwerktraining Assertiviteit

Waarom wilt u het?

Voor jezelf opkomen

Mensen die meer voor zichzelf willen opkomen hebben daar vaak een reden voor. We noemen er een paar:

  • ze maken zichzelf kleiner dan noodzakelijk of ze geven de ander teveel ruimte
  • ze laten zich vaak wegduwen of wegdrukken door andere mensen in die zin dat ze de belangen van anderen snel laten voorgaan
  • ze cijferen zichzelf voortdurend weg
  • ze laten de ander voortdurend over de eigen grens heengaan
  • ze worden vaker benadeeld omdat ze te weinig inbreng hebben of omdat ze te weinig de regie in eigen leven oppakken
  • ze maken de ander groter en belangrijker dan nodig is en ze maken zichzelf kleiner dan nodig is
  • ze passen zich teveel aan bij de wensen van andere mensen
  • ze zijn niet bestand tegen groepsdruk of sociale druk
  • ze willen niemand tekort doen en daarom doen ze zichzelf tekort
  • ze willen graag assertiever zijn maar vinden het moeilijk en weten niet hoe ze dat moeten doen

Oorzaken

Er kunnen tal van redenen zijn waarom u onvoldoende voor uzelf opkomt. We noemen er een paar:

Er zijn nog meer oorzaken te duiden. Deze hebben we uitgewerkt onder: leerdoelen voor de training Assertiviteit.

Leerdoelen assertiviteit

Teveel aanpassen aan de omgeving: omgevingsconformisme

Ilona (5 jaar) mag graag spelen met het buurmeisje Sharon (13). Op een bepaald moment tilt Sharon Ilona op maar Ilona geeft aan dat ze dit niet fijn vindt. Ilona is (zoals kinderen meestal) eerlijk over haar gevoelens. Toch tilt Ilona haar nog een keer op en zegt: “Stel je niet zo aan joh, dit is toch hartstikke leuk?” Opnieuw geeft Ilona aan dat ze niet fijn vindt wat Sharon doet en ze begint te huilen van boosheid. Sharon gaat duidelijk over haar grenzen heen en kan deze blijkbaar niet respecteren. Uiteindelijk stop Sharon en zegt: “Wat ben jij een stom kind, iedereen vindt dit hartstikke leuk.”

Dit is een alledaags voorbeeld dat op ieder schoolplein kan gebeuren. Maar nu de gevolgen? Een gevolg kan zijn dat Ilona zich de volgende keer stil houdt wanneer Sharon weer iets dergelijks doet. Ze wordt immers afgewezen omdat ze haar grenzen aangeeft en haar gevoelens uit. Ilona gaat zich aanpassen (conformeren) aan de eisen die de omgeving stelt. Op zich niet zo erg maar in dit voorbeeld gaat het ten koste van haar eigen gevoelens en grenzen.

Gevoelens wegpoetsen

Onderstaand treft u een aantal voorbeelden waardoor omgevingsconformisme ontstaat: het is vaak doordat gevoelens die u had worden genegeerd of worden weggewuifd.

  • Judith: “Mam, er zit een spin op mijn kamer.” Reactie van de moeder: “Stel je niet aan joh, je bent toch niet bang voor een spin?”
  • Christiaan: “Pap ik hoor dat het gaat onweren.” Reactie van de vader: “Ja dat zal wel, daar kan ik ook niks aan doen, ga maar gewoon slapen.”
  • Stefan is enorm boos en teleurgesteld en voelt zich in de steek gelaten door zijn vriendjes. Reactie van de vader: “Ik zou me dat maar niet zo aantrekken en met andere jongens gaan spelen.”
  • Roel is erg verdrietig. Reactie van de ouders: “Hou je nu een keer op met huilen of niet?”
  • Linda is erg vrolijk en bewegelijk en wordt door de ouders wel eens ‘een spring in het veld genoemd’. Linda mag samen met haar ouders op bezoek bij goede vrienden van haar vader. Deze mensen hebben een keurig ingericht huis en voorafgaand aan het bezoek wordt Linda ernstig gemaand om toch vooral erg rustig, netjes en voorkomend te zijn.
  • Geert Jan stelt binnen het bedrijf voor om de radio uit te zetten. Hij vindt de muziek van Radio 3 niet mooi en zelfs storend. Reactie van de omgeving: “Jij hebt liever een stukje Bach zeker?”

Gevoelens toestaan en ervaren

Afzetten tegen uw omgeving

Het tegenovergestelde van omgevingsconformisme lijkt te zijn ‘het zich afzetten tegen de omgeving waarin men verkeert’. In principe is dit hetzelfde gedrag. Voorbeeld:

  • Henk werkt op een accountantskantoor en er wordt van hem verwacht dat hij een stropdas draagt. Henk vindt het onzin om zich zo formeel te kleden en regelmatig laat hij dat blijken onder meer door zonder stropdas op het werk te komen.
  • In dit voorbeeld ziet u dat de omgeving het gedrag van Henk in hoge mate bepaalt. Rekening houden met een ander is wat anders dan de ander tegen de haren instrijken (waarom zou u vloeken in de kerk?) of aan alle wensen van de ander tegemoet komen (terwijl het u tegen de haren instrijkt).

Leerdoelen assertiviteitstraining

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.

Leerdoelen assertiviteit

Training assertiviteit

Wilt u een training assertiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op.

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens