Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Uitzendkrachten en tijdelijk personeel motiveren

Uitzendkrachten en tijdelijk personeel motiveren. Steeds meer organisaties maken gebruik van een flexibele schil van medewerkers in hun bedrijf. Dat kunnen uitzendkrachten zijn, oproepkrachten en soms ZZP-ers. In de aansturing is er soms een verschil met de medewerker met een vast dienstverband. Hoe motiveer je tijdelijk personeel oftewel: uitzendkrachten, oproepkrachten? De training motiveren medewerkers voor leidinggevenden kan je hierbij van dienst zijn.

Verschillen vast dienstverband of tijdelijke arbeidsovereenkomst

Er zijn onder leidinggevenden nogal wat vooroordelen over de motivatie van flexibele krachten (uitzendkracht of oproepkracht). Vaak zegt men dat deze categorie toch wel wat minder gemotiveerd is dan het personeel met een vast dienstverband. Toch willen we daar een nuance in aanbrengen namelijk:

  • het personeel met een vast dienstverband heeft een andere relatie en betrokkenheid doorgaans met jouw bedrijf dan de medewerker die te pas en te onpas wordt opgeroepen of die slechts korte tijd bij jou werkzaam zal zijn.
  • er is een groot verschil tussen medewerkers die vrijwillig via het uitzendbureau werken of via een oproepconstructie en medewerkers die hier niet vrijwillig voor gekozen hebben.
  • in krappe tijden op de arbeidsmarkt is het soms voor uitzendbureaus moeilijk om de juiste medewerker te vinden.

Tijdelijk personeel aansturen

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Het kost zoveel tijd

Leidinggevenden verzuchten vaak dat het inwerken en begeleiden van uitzendkrachten en oproepkrachten zoveel tijd kost en op het moment dat ze het werk beheersen, vertrekken ze weer. Daarmee komen we dus ook terecht bij de motivatie van de leidinggevende zelf: hoeveel tijd is hij/zij bereid om te investeren in de niet-vaste kracht?

Het vaste personeel

Echter: ook het vaste personeel kan nog wel eens wat extra stimulans gebruiken qua motivatie. Vaak zit men vast aan geijkte zekerheden en derhalve in de comfortzone.

Tips

Belangrijk in het motiveren en aansturen van de oproepkracht en uitzendkracht is het volgende:

  • Behandel deze medewerkers alsof ze bij jou een vast dienstverband hebben
  • Betrek ze overal bij: ook bij meetings, overleggen en vergaderingen
  • Beoordeel ze objectief en betrek ze bij het proces van functioneren en beoordelen
  • Zorg ook in dit geval voor een goed inwerkprogramma
  • Sluit ze niet op voorhand uit van bepaalde faciliteiten bij jouw organisatie
  • medewerkers helpen ontwikkelen: dat motiveert!
  • duidelijkheid in teams en organisaties draagt bij aan motivatie medewerkers

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Leerdoelen voor de training

Een aantal leerdoelen voor het motiveren van jouw medewerkers hebben we voor jou uitgewerkt.

Leerdoelen motiveren medewerkers

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.