Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Personeelsgesprekken: hebben we er niet teveel van?

Functioneringsgesprek, voortgangsgesprek, planningsgesprek, doelstellingsgesprek, beoordelingsgesprek: hebben we niet teveel personeelsgesprekken in het kader van functioneren en beoordelen?

HRM instrumenten: functioneren en beoordelen

Teveel personeelsgesprekken?Door de jaren heen zijn er tal van gesprekstypen ontwikkeld in het kader van het proces van functioneren en beoordelen van medewerkers. We brengen er graag een aantal voor u in beeld:

  • Het selectiegesprek
  • het aanstellingsgesprek
  • het functioneringsgesprek
  • het beoordelingsgesprek
  • het ziekteverzuimgesprek
  • het verbetergesprek
  • het disciplinaire gesprek
  • het aanzeggesprek (ontslaggesprek)
  • plannings of doelstellingsgesprek
  • Persoonlijk Ontwikkelgesprek
  • exit-gesprek

Cruciale vraag is: hebben we er niet teveel ontwikkeld?

Regelmatig horen wij de klacht van medewerkers en soms ook van leidinggevenden dat de gesprekken veel tijd in beslag nemen, weinig inhoud hebben en erg veel op elkaar lijken. De theorie wordt wel begrepen maar in de praktijk is het vaak zo anders. Gevolg is dat voortgangsgesprekken een soort van functioneringsgesprekken worden, persoonlijke ontwikkelgesprekken lijken ook al weer veel op het functioneringsgesprek. En inderdaad: het voegt in dat geval weinig toe.

Onze slogan: wanneer u on speaking terms bent met uw medewerker zijn personeelsgesprekken overbodig en wanneer dat niet het geval is helpen ze vaak niet.

Lekker zwart-wit zo'n stelling. En toen we de training personeelsgesprekken ooit met deze stelling begonnen was de groep ineens wakker. Want de vraag ligt wel op tafel: waarom voeren we personeelsgesprekken? Wat is het doel?  En ook: wat past bij uw organisatie?

Het gaat om functioneren en beoordelen

Bij alle personeelsgesprekken gaat het om het functioneren van uw medewerkers.

  • In hoeverre draagt de medewerker bij aan de ontwikkeling die uw organisatie doormaakt?
  • In hoeverre draagt de organisatie bij aan de ontwikkeling van de medewerker?
  • In wat voor mate kunt u beide ontwikkelingen stimuleren en op elkaar afstemmen?
  • Dreigt er een mismatch te ontstaan: welke stappen moet u ondernemen om dat te voorkomen?
  • is er scholing, opleiding of training nodig?
  • Benut u de medewerker wel op de juiste manier? Of heeft uw medewerker kwaliteiten die u wel kunt gebruiken maar nog niet eerder hebt opgemerkt?

Samengevat: uw organisatie heeft doelstellingen en die wilt u behalen. Daarvoor hebt u medewerkers nodig die dat voor u realiseren. Hoe groter de match, hoe meer kans van slagen!

Leerdoelen voor de training

We hebben nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneren en beoordelen

Training personeelsgesprekken

Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training opmaat.

Training personeelsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens