Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Functioneringsgesprek met lastige medewerkers

Functioneringsgesprek met lastige medewerkers. Soms zien leidinggevenden of managers tegen het functioneringsgesprek op zoals zij dat ervaren met lastige medewerkers. Maar wat zijn lasige medewerkers en hoe u gaat u daarmee om?

Typeringen

Lastige medewerkers en het functioneringsgesprekUit de praktijk van alledag omschrijven we een aantal medewerkers die als lastig of vervelend worden ervaren door leidinggevenden of managers:

  • de betweter: de betweter is overkritisch en vaak te kritisch richting de leidinggevende en zal geen moment onbenut laten om een punt ter discussie te stellen
  • de profiteur: de profiteur wil alles voor u doen wanneer hij/zij er maar beter van kan worden
  • de klager of achterklapper: de klager of achterklapper zal zich niet snel uitspreken. Hij/zij is bang dat u het tegen hem/haar gebruikt. Maar achteraf in de wandelgangen ventileert de achterklapper zijn/haar mening. 
  • de passieveling: het lijkt mooi maar het is lastiger en minder mooi dan u denkt. De passieveling heeft weinig inbreng, knikt ja en amen op wat u zegt maar heeft zelf weinig inbreng.
  • de dweper: de dweper bewondert de leidinggevende en vaak wordt de loftrompet gehoord maar zelden levert de dweper daar een eigen bijdrage aan.

Hoe gaat u het gesprek voeren?

In alle gevallen is het van belang dat u zich niet door onzekerheid laat leiden tijdens een functioneringsgesprek met lastige medewerkers. Is dat wel het geval dan is een traject gericht op persoonlijke ontwikkeling van de leidinggevende wellicht nog meer op zijn plek ter voorbereiding dan een training functioneringsgesprekken.

Motiveren lastige medewerkers

Hoe motiveer je lastige medewerkers? U leest het hier!

Motiveren lastige medewerkers

Communicatie is doorslaggevend

De wijze waarop u communiceert tijdens een functioneringsgesprek met lastige medewerkers is doorslaggevend. Belangrijk is dat u in alle gevallen in de volwassenrol blijft communiceren. Een paar tips:

  • laat u niet meesleuren door uw eigen emoties en gevoelens maar richt u op de feiten
  • laat u niet meenemen door de gevoelens van de medewerker
  • blijf actief luisteren en moedig de medewerker aan zijn zegje te doen
  • zorg voor een duidelijke kop en staart aan het functioneringsgesprek

Bewustwording

Voor leidinggevenden geldt ook het volgende. Een functioneringsgesprek is:

  • geen klaaguurtje voor de medewerker waarbij opgespaarde grieven nog eens goed geuit kunnen worden
  • geen roddeluurtje over collega’s
  • geen onderhandelplaats over salarissen

Zodra het deze kant op dreigt te gaan mag u best duidelijk zijn over de kaders van het gesprek.

Leerdoelen voor de training

We hebben nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneren en beoordelen

Training functioneringsgesprekken

Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training opmaat.

Training functioneringsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens