Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Slechte beoordeling heeft  negatieve impact op medewerker!

Een slechte beoordeling kan heel wat impact op u als medewerker hebben. Bent u tijdens het beoordelingsgesprek negatief beoordeeld door uw leidinggevende? Dat kan tal van gevoelens oproepen zoals: teleurstelling, boosheid, demotivatie, onzekerheid, twijfel en paniek.

Is het terecht of onterecht?

Slechte beoordeling heeft impact op medewerkerVindt u de negatieve beoordeling van uw functioneren terecht of onterecht? Kunt u zich verplaatsen in de leidinggevende in die zin dat u begrijpt waarom hij/zij zover gekomen is om uw functioneren als onvoldoende te kwalificeren? Of hebt u het gevoel dat de beoordeling niet eerlijk is? 

Wanneer u het gevoel hebt dat de beoordeling niet eerlijk of niet objectief is dan zit u in een lastig pakket. U kunt wellicht bezwaar aantekenen tegen de beoordeling of u kunt met de HRM afdeling gaan praten. Maar de vraag is: wat haalt het uit?

Is de beoordeling naar uw idee wel terecht dan bent u aan zet om uw functioneren te verbeteren. Wellicht ook niet gemakkelijk maar dan kunt u er in ieder geval iets aan doen.

Angst

Een negatieve beoordeling kan ook angst oproepen. U kunt het gevoel krijgen dat er aan uw baanzekerheid wordt geschaafd of dat men van u af wil. U kunt het gevoel van ontslag krijgen maar niet van u afzetten. En dat kan behoorlijk wat twijfels oproepen.

Onderschatting

In de dagelijkse praktijk van coaching en training van medewerkers merken wij dat de gevolgen van slechte beoordelingen nogal eens onderschat worden. Het kan bij medewerkers zeer negatieve gevoelens oproepen. Zeker wanneer men de aangereikte punten (nog) niet herkent of men van mening is dat het niet alleen aan eigen functioneren heeft gelegen. Vaker is er ook angst voor de consequenties van de negatieve beoordeling en horen wij medewerkers zeggen: ze willen me er gewoon uit werken.

Een leerdoel voor leidinggevenden en managers voor de training beoordelingsgesprekken is: de gevolgen van een negatieve beoordeling begrijpen maar ook de juiste begeleiding bieden om de focus op het positieve te richten namelijk een verbeterd functioneren van de medewerker. De Steven is specialist in training en coaching voor leidinggevenden en managers. De training beoordelingsgesprekken voeren wij uit voor leidinggevenden als groepstraining en individueel coachingstraject.

Training beoordelingsgesprekken

Wat moet u doen?

Allereerst moet u nadenken over uw loopbaan. Ziet u kans en is het reëel om van uzelf te verwachten dat u uw functioneren op dat peil kunt brengen zoals de organisatie het graag van u wil zien? Als dat het geval is dan is het zaak om daar voor te gaan.

Vervolgens is het goed om te begrijpen hoe het werkt. Dat een negatieve beoordeling onrust veroorzaakt is een normale reactie. In feite wordt u uit de comfortzone gehaald. Er ontstaat dus onrust oftewel: er komt beweging. Echter het doel zou moeten zijn om te komen tot verbeterd functioneren.

Wat kan helpen is stap voor stap te komen tot een verbeterplan of een verbetertraject op te zetten.

Leerdoelen voor de training

We hebben nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneren en beoordelen

Training functioneringsgesprekken

Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training opmaat.

Training functioneringsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Voor andere publicaties kunt u ook terecht in onze webshop!

Coach Jan Stevens