Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Slechte beoordeling heeft negatieve impact op medewerker!

Een slechte beoordeling kan heel wat impact op jou als medewerker hebben. Ben je tijdens het beoordelingsgesprek negatief beoordeeld door jouw leidinggevende? Dat kan tal van gevoelens oproepen zoals: teleurstelling, boosheid, demotivatie, onzekerheid, twijfel en paniek.

Is het terecht of onterecht?

Vind je de negatieve beoordeling van jouw functioneren terecht of onterecht? Kun je je verplaatsen in de leidinggevende in die zin dat je begrijpt waarom hij/zij zover gekomen is om jouw functioneren als onvoldoende te kwalificeren? Of heb je het gevoel dat de beoordeling niet eerlijk is? 

Wanneer je het gevoel hebt dat de beoordeling niet eerlijk of niet objectief is dan zit je in een lastig parket. Je kunt wellicht bezwaar aantekenen tegen de beoordeling of je kunt met de HRM-afdeling gaan praten. Maar de vraag is: wat haalt het uit?

Is de beoordeling naar jouw idee wel terecht dan ben jij aan zet om jouw functioneren te verbeteren. Wellicht ook niet gemakkelijk maar dan kun je er in ieder geval iets aan doen.

Slechte beoordeling heeft impact op medewerker

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training beoordelingsgesprekken

Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training beoordelingsgesprekken

Angst

Een negatieve beoordeling kan ook angst oproepen. Je kunt het gevoel krijgen dat er aan jouw baanzekerheid wordt geschaafd of dat men van je af wil. Je kunt het gevoel van ontslag krijgen maar niet van je afzetten. En dat kan behoorlijk wat twijfels oproepen.

Onderschatting

In de dagelijkse praktijk van coaching en training van medewerkers merk ik dat de gevolgen van slechte beoordelingen nogal eens onderschat worden. Het kan bij medewerkers zeer negatieve gevoelens oproepen. Zeker wanneer men de aangereikte punten (nog) niet herkent of men van mening is dat het niet alleen aan eigen functioneren heeft gelegen. Vaker is er ook angst voor de consequenties van de negatieve beoordeling en hoor ik medewerkers zeggen: ze willen me er gewoon uit werken.

Een leerdoel voor leidinggevenden en managers voor de training beoordelingsgesprekken is: de gevolgen van een negatieve beoordeling begrijpen maar ook de juiste begeleiding bieden om de focus op het positieve te richten namelijk een verbeterd functioneren van de medewerker. De Steven is specialist in training en coaching zowel medewerkers als leidinggevenden en managers. De training beoordelingsgesprekken voeren wij uit voor leidinggevenden als groepstraining en individueel coachingstraject.

Wat moet je doen?

Allereerst moet je nadenken over jouw loopbaan. Zie je kans en is het reëel om van jezelf te verwachten dat je jouw functioneren op dat peil kunt brengen zoals de organisatie het graag van je wil zien? Als dat het geval is dan is het zaak om daarvoor te gaan.

Vervolgens is het goed om te begrijpen hoe het werkt. Dat een negatieve beoordeling onrust veroorzaakt is een normale reactie. In feite word je uit de comfortzone gehaald. Er ontstaat dus onrust oftewel: er komt beweging. Echter het doel zou moeten zijn om te komen tot verbeterd functioneren.

Wat kan helpen is stap voor stap te komen tot een verbeterplan of een verbetertraject op te zetten.

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.

Leerdoelen beoordelingsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: overtuigingskracht en impact ontwikkelen

Overtuigingskracht en impact

Overtuigen is geen kunstje: het begint bij jezelf

Je hebt een goed verhaal. Een visie. Een idee dat klopt. Maar waarom landt het dan niet? Waarom lijkt jouw boodschap soms te vervliegen voordat die echt binnenkomt bij de ander? 

Bekijk de webinar

WEbinar overtuigingskracht

De nieuwste podcast

Podcast zelfdoding

In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er vijf per dag. Achter elk cijfer gaat een wereld van pijn, verdriet en gemis schuil. Ook in mijn praktijk hoor ik verhalen van mensen die worstelen met suïcidale gedachten of van naasten die iemand door zelfdoding moesten missen.

In deze nieuwe podcast ga ik samen met Katelijne Vermeulen het gesprek aan over dit moeilijke onderwerp. Juist omdat er zoveel taboe op rust. 

Beluister de gratis podcast

Zo reageerden luisteraars:

  • “Deze podcast heeft me diep geraakt.”
  • “De column die je voorlas vond ik indrukwekkend. Het is een gave om woorden te vinden voor iets wat zo zwaar en tegelijk zo menselijk is.”
  • “Het is veel, rijk en diep. Ook de intro vond ik heel sterk.”
  • “Het gesprek deed me denken aan iemand die nu in doodsangst zit. Het liefst zou ik zeggen: het gaat voorbij en we zijn hier om je erdoorheen te helpen.”
  • “Aangrijpend en tegelijk bevrijdend. Gruwelijk, maar zo waar wat Katelijne zei over menswaardig een einde maken.”
  • “Wat jij deelde over je ervaringen in de ggz raakte me ook: dat je daar niet altijd echt geholpen bent en soms nog meer vreselijks tegenkomt.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.