Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Valkuilen bij beoordelen medewerker of beoordelingsgesprek

Valkuilen  voor de leidinggevende bij het beoordelen van medewerkers en het voeren van een beoordelingsgesprek zijn er genoeg. We hebben er een aantal voor u op de rij gezet. Uiteraard om de bewustwording in eigen valkuilen te vergroten en ze te vermijden.

Knuffelgesprekken, veroordelingsgesprekken en beoordelen van uw medewerkers

Valkuilen bij beoordelen medewerker of beoordelingsgesprekDe ene manager voert bewonderingsgesprekken of knuffelgesprekken en is zo relatiegericht dat hij/zij het maar moeilijk vindt de medewerker een objectieve beoordeling te geven. De ander speelt het op de man/vrouw en voert een veroordelingsgesprek. Maar een medewerker beoordelen is toch écht een aandachtspunt in veel organisaties.

Voorbeelden

Leidinggevenden hebben valkuilen. Dat is niet erg! Dat hebben uw medewerkers ook. We zeggen wel eens: het zijn net mensen. Daardoor komt het. Wat een must is dat u zich bewust bent van uw valkuilen. Daarom zetten we er een aantal voor u op de rij.

  • u hebt onvoldoende gecommuniceerd wat u van de medewerkers verwacht
  • u werkt met functie- en taakomschrijvingen die niet actueel zijn
  • u neemt te weinig tijd om het gedrag en functioneren van de medewerker te observeren
  • wanneer de medewerker niet aan de gestelde eis voldoet maakt u dat niet direct bespreekbaar: u spaart het op tot het beoordelingsgesprek
  • u voert wel een beoordelingsgesprek maar u legt de afspraken onvoldoende vast
  • u maakt wel afspraken tijdens het beoordelingsgesprek maar u bewaakt de follow-up onvoldoende
  • u laat zich bij het beoordelen van medewerkers leiden door vooroordelen of persoonlijke voorkeuren
  • u laat zich bij de beoordeling leiden door geruchten in plaats dat u zorgt voor voldoende eigen waarneming
  • soms hebt u de neiging de medewerker ‘te zacht’ te beoordelen
  • soms hebt u de neiging de medewerker ‘te hard’ te beoordelen
  • u kiest teveel het veilige midden bij de beoordeling
  • u bent te direct of niet duidelijk genoeg in uw communicatie tijdens het beoordelingsgesprek
  • u vindt het lastig om objectief te blijven omdat u een persoonlijke relatie ervaart met de medewerker of juist omdat de medewerker regelmatig in uw irritatiezone zit
  • u hebt de neiging meegezogen te worden in de emotie van de medewerker wanneer hij/zij teleurgesteld is over de beoordeling
  • u neemt onvoldoende tijd en rust voor het beoordelingsgesprek of u bereidt zich onvoldoende voor.
  • u vindt het beoordelingsgesprek maar een verplicht nummer en u neemt er te weinig tijd voor
  • u hebt gedurende het jaar te weinig aandacht voor het beoordelen van de medewerker en vlak voor het beoordelingsgesprek dat u weinig gedocumenteerd hebt
  • u voert het ene jaar wel beoordelingsgesprekken en het andere jaar niet
  • u stelt het beoordelingsgesprek regelmatig uit omdat een andere taak of afspraak belangrijker is naar uw mening
  • u verrast de medewerker met een negatieve beoordeling waaruit blijkt dat u het gehele jaar te weinig met uw medewerker hebt gesproken

Beoordelen doet u 364 dagen per jaar

Bij voorkeur verzorgen wij de training 'functioneren en beoordelen'. Dat is namelijk bij elkaar geteld 99,8% van het werk dat een leidinggevende moet verrichten. Beoordelen doet u 364 dagen per jaar. Dat proces legt u vast op de 365e dag, namelijk de dag dat u het gesprek voert.

Beoordelen vraagt van leidinggevenden meer dan alleen maar gespreksvaardigheden. Het vraagt inzicht, reflectie en zelfreflectie, observeren en waarnemen om te proberen tot een eerlijke en zo objectief mogelijke beoordeling te komen.

Leerdoel voor de leidinggevende: valkuilen vermijden

Een leerdoel voor leidinggevenden en managers voor de training beoordelingsgesprekken kan zijn om de valkuilen bij het beoordelen van medewerkers en/of het voeren van beoordelingsgesprekken te vermijden.

Leerdoelen voor de training

We hebben nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneren en beoordelen

Training en coaching

Bekijk de training functioneren en beoordelen voor leidinggevenden en managers.

Training functioneren en beoordelen

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens