Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Beoordelen medewerkers: vaardigheid leidinggevende

Beoordelen van de medewerker vraagt vaardigheid van de leidinggevende. Toch is vaardigheid niet voldoende of anders gezegd: met alleen wat vaardigheden komt u er niet! Wat is er nog meer nodig? In dit artikel werken we dat verder voor u uit!

Zelfkennis en zelfreflectie

Vaardigheid beoordelen medewerkerBeoordelen van medewerker begint met zelfkennis en zelfreflectie van de leidinggevende. Hij/zij zal zich bewust moeten zijn van de verantwoordelijkheid die beoordelen met zich meebrengt. Voor medewerkers hangt er heel wat van af. Zwart/wit gezegd: de leidinggevende kan de medewerker maken en breken vanuit zijn/haar positie als leidinggevende.

Eerlijke beoordeling: recht van de medewerker

Medewerkers hebben in feite recht op een eerlijke beoordeling. Daarom zal de leidinggevende zich zo onafhankelijk, onpartijdig en zonder vooringenomen standpunten moeten opstellen. En ook hier geldt: bewustwording is van belang. Want wie is vrij van subjectiviteit en wie lukt het om onbevangen de eigen perceptie los te laten en zonder aanzien des persoons een objectieve beoordeling neer te zetten?  Lees ook ons artikel over objectief beoordelen van medewerkers.

Gespreksvaardigheden bij beoordelingsgesprekken

Regelmatig wordt gevraagd naar de training beoordelingsgesprekken door en voor leidinggevenden. Bij voorkeur met acteur zodat men kan oefenen. Vaak wordt vergeten dat het beoordelingsgesprek minder dan 0,2% is in het proces van beoordelen van medewerkers. Beoordelen is meer dan een vaardigheid. Het trainen van de vaardigheid voor het voeren van een beoordelingsgesprek is weliswaar van belang. Echter: op het moment dat je het beoordelingsgesprek voert, zijn er al 364 dagen van het jaar verstreken. Bovendien zijn de formulieren dan al ingevuld. Voor een deel zegt beoordelen ook heel veel over mijzelf als leidinggevende. Hoe voorkom ik dat mijn persoonlijke waarden en normenpakket laat prevaleren boven de organisatiewaarden en normen? Onze voorkeur zou ook uitgaan naar de training beoordelen in plaats van alleen het beoordelingsgesprek. Uiteraard zijn er vaardigheden nodig bij het beoordelingsgesprek en dat zijn vooral communicatieve vaardigheden of gespreksvaardigheden.

Vaardigheden bij het beoordelingsgesprek

Beoordelen, bewonderen of veroordelen?

In de praktijk maken wij het onderscheid tussen veroordelingsgesprekken, knuffelgesprekken en bewonderingsgesprekken of beoordelingsgesprekken. 

  • Veroordelen

    Soms heeft de leidinggevende al te snel een oordeel en legt eigen perceptie zo strak in de beoordeling dat het ontaardt in een veroordeling van de medewerker. Of het wordt teveel op de man of vrouw gespeeld. Onlangs zei een leidinggevende tijdens een beoordelingsgesprek: ‘volgens mij heb jij bepaalde autistische trekken’. Dat is een typisch voorbeeld van veroordelen. Als leidinggevende hebt u niet het recht om dat soort constateringen te doen. Mocht er al behoefte aan zijn om dat te onderzoeken dan is dit het vakgebied van de psycholoog.  

  • Knuffelen en bewonderen

    Andere leidinggevenden draaien graag om de hete brij heen. Ze zijn erg relatiegericht en hebben een goede verstandhouding met de medewerker. Derhalve vinden ze het moeilijk om ontwikkelpunten te benoemen of zien ze er tegenop om de medewerker een minder goede beoordeling te geven. Beoordelingsgesprekken moeten niet ontaarden in knuffelgesprekken of bewonderingsgesprekken.

  • Beoordelingsgesprek

    Een beoordeling zou objectief moeten zijn. Maar om dat te kunnen bieden is inzicht in beoordelen en functioneren een absolute voorwaarde voor de leidinggevende.

Hoe kom ik tot een beoordeling?

De centrale vraag is dus: hoe kom ik überhaupt tot een beoordeling? Hoe zet ik gedrag om in vier keuzes die op een beoordelingsformulier staan? Een paar statements om over na te denken:

  • Een leidinggevende die disfunctioneren niet benoemd, functioneert niet!
  • Medewerkers ontwikkelen zich alleen, wanneer hun ontwikkelpunten benoemd worden.
  • Wanneer de medewerker verrast is door een negatieve beoordeling heb je als leidinggevende 364 dagen niet gefunctioneerd.

Leerdoelen voor de training

We hebben nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneren en beoordelen

Training en coaching

Bekijk de training functioneren en beoordelen voor leidinggevenden en managers.

Training functioneren en beoordelen

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens