Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Taakvolwassenheid bevorderen bij medewerker en team

Als leidinggevende heb je de taak om taakvolwassenheid te bevorderen bij de individuele medewerker maar ook binnen jouw team. Door jouw gedrag als leidinggevende heb je invloed op hoe medewerkers hun werk doen. Hoe zelfstandiger zij invulling geven aan hun taken en verantwoordelijkheden, hoe beter de prestaties zullen zijn en hoe meer bevlogenheid en werkplezier er ontstaat.

Taakvolwassen: wat is dat?

Een medewerker die taakvolwassen is, heeft een grote mate van zelfstandigheid. Hij/zij is zelfredzaam en kan zelfstandig die taken uitvoeren die je als leidinggevende gedelegeerd hebt. Kenmerken:

  • De medewerker heeft voldoende kennis van zaken om taken van jou over te nemen
  • De medewerker heeft voldoende ervaring om taken op zich te nemen
  • De medewerker heeft jouw vertrouwen
  • De medewerker is gemotiveerd om taken zelfstandig uit te voeren
  • Een taakvolwassen medewerker heeft de juiste bevoegdheden van jou gekregen om de taken goed uit te voeren

Kortom de medewerker is bereid en bekwaam om de werkzaamheden uit te voeren zoals de organisatie dat van hem/haar vraagt.

Taakvolwassenheid bevorderen

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training coachend leiderschap

Bekijk de training coachend leidinggeven. We verzorgen deze training individueel maar ook in groepen wanneer je meerdere collega's hebt, die interesse hebben in deze training.

Coachend leiderschap

Verantwoordelijkheid bij de medewerker neerleggen

Op het moment dat jouw medewerker taakvolwassen is, leg je de verantwoordelijkheid voor de taak bij de medewerker neer. Maar goede afspraken zijn gewenst:

  • Je weet dat jouw medewerker in staat is om knelpunten zelfstandig op te lossen
  • Je weet omdat je het hebt afgesproken dat jouw medewerker aan de bel trekt bij bepaalde knelpunten
  • Je weet dat jouw medewerker je informeert over de voortgang van bepaalde taken
  • Je hoeft informatie niet te halen maar je weet dat jouw medewerker informatie komt brengen

Hoe pak je dat aan?

Iedere medewerker is anders, heeft verschillende ambities, bekwaamheden of talent. Daarom is het van belang dat je jouw stijl van leidinggeven afstemt op de bekwaamheid en bereidheid van de medewerker.

Stap 1: Je legt uit, geeft instructie en vertelt wat er gedaan moet worden. Jouw medewerker is nog niet bekend met de taak en daarom is heldere uitleg nodig. Ook is er controle nodig of de taken naar behoren worden uitgevoerd.

Stap 2: Je stuurt bij en je biedt de nodige ondersteuning. Je neemt zelf nog de nodige beslissingen maar je legt wel uit waarom je bepaalde keuzes maakt. Het is van belang om jouw medewerker te betrekken bij besluitvorming. Feedback op de geleverde prestaties is van belang.

Taakvolwassen in vier stappen

Stap 3: Je overlegt en werkt samen. De mate van sturing neemt al af want jouw medewerker wordt steeds vaardiger in de uitvoering van zijn/haar taken. Over knelpunten neem je samen met de medewerker een beslissing of je ziet erop toe dat je goed geïnformeerd bent over de beslissingen die de medewerker neemt. Jouw rol is: helpen, ondersteunen en begeleiden. Jouw medewerker kan soms nog onzeker zijn of twijfelen aan zichzelf.

Stap 4: Je delegeert. De medewerker is bekwaam en kan de taak zelfstandig uitvoeren. Belangrijk aspect: hij/zij durft daar ook de verantwoordelijkheid voor te nemen en is aanspreekbaar op gewenste resultaten. Je draagt de verantwoordelijkheid en bevoegdheid over en je maakt afspraken over hoe je geïnformeerd wilt worden over de voortgang, knelpunten, bijzonderheden etc.

Stap voor stap naar taakvolwassenheid

In feite is het de taak van de leidinggevende om alle medewerkers binnen het team naar een taakvolwassen rol te begeleiden. Maar dit gaat stap voor stap. Een plan van aanpak draagt bij aan het welslagen van deze missie. Wanneer de medewerker in dit proces niet op de juiste wijze wordt begeleid kan dat leiden tot demotivatie bij de medewerker.

Training coachend leiderschap

Bekijk de training coachend leidinggeven. We verzorgen deze training individueel maar ook in groepen wanneer je meerdere collega's hebt, die interesse hebben in deze training.

Coachend leiderschap

Leerdoelen

We hebben nog veel meer  leerdoelen coachend leiderschap   voor je uitgewerkt. Je kunt ook het overzicht bekijken met alle leerdoelen voor leidinggevenden.

Leerdoelen voor leidinggevenden

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.