Social media onmisbaar bij het zoeken naar een baan
De rol van sociale media bij de zoektocht naar een andere baan middels outplacement en loopbaanoriëntatie is bijzonder groot geworden in het digitale tijdperk waarin wij leven.
Twitter, Linkedin en Facebook
We overdrijven het wel eens, maar gekscherend: de oudere generatie HRM-ers bekijkt de CV, maar de jonge generatie HRM-ers bekijkt het profiel dat is aangemaakt op LinkedIn. We leven nu in de tijd van Social Media. En belangrijk is om deze optimaal benutten. Maar dat is het niet alleen.
De grafische mogelijkheden zijn beter dan 20 jaar geleden toen drukwerk werd afgeleverd. Dus een goed uitziende brief of layout speelt zeker mee. Ook op social media geldt: je krijgt geen twee keer een kans een eerste indruk te maken.
Netwerken via social media?
Het is eigenlijk heel eenvoudig. Na het aanmaken van een goed LinkedIn-profiel en een juiste Facebook-pagina kunt je jouw netwerk bijzonder snel uitbreiden. Dat varieert van ex-collega's tot klasgenoten van de basisschool die je allemaal in kennis kunt stellen van het feit dat je een baan zoekt en vooral ook: welke baan je zoekt.
Maar je kunt ook de HR-manager bereiken van die organisatie waar je graag zou willen werken. Rechtstreeks bellen is directer, maar ook de social media bieden kansen om in contact te komen met organisaties en bedrijven.
Deelnemers onvoldoende vaardig
Toch zijn veel deelnemers van outplacementtrajecten nog onvoldoende vaardig in het gebruik van social media. Ze hebben geen idee wat er allemaal mogelijk is en zijn op onvoldoende op de hoogte van de functionaliteit van Twitter, Facebook en LinkedIn. Voor ons reden om een training te ontwikkelen gericht op het gebruik van social media.
Tips netwerken social media
Een paar zaken:
- Belangrijk is om optimaal gebruik te maken van Twiiter, Facebook, Linkedin of andere social media.
- Zorg voor creativiteit zodat het opvalt.
- Gooi je persoonlijk profiel in de strijd: inclusief foto.
- Wees zakelijk in je tweets en tweet geen onzin.
- Wees positief in je uitingen.
- Houdt privé en zakelijk gescheiden en scherm je echte privé-wereld af voor de buitenwereld.
Social media wordt ook bekeken door de werkgever!
Let op: ook werkgevers gebruiken social media. Vaak is jouw doopceel geheel en al gelicht voor je op sollicitatiegesprek komt. Ook jouw privefoto's met jouw partner tijdens de vakantie in Spanje zijn bekeken. Evenals jouw tweets. En dat kan 2 zaken opleveren: of de werkgever vindt er een reden in om je juist uit te nodigen of bij nader inzien heeft de werkgever zaken geconstateerd waardoor hij liever niet met je in zee gaat.
Een netwerk opbouwen
Ideaal en gemakkelijk om in deze digitale tijd een netwerk op te bouwen via de social media. Of het nu gaat om ex-collega’s die je uit het oog bent verloren, klasgenoten van de middelbare school, docenten van de lagere school, vrienden, kennissen: hoe meer mensen weten dat je werk zoekt en hoe meer mensen weten wat voor werk je zoekt, hoe meer kans!
Social media bij solliciteren
Sollicitanten kunnen de sociale media zoals Facebook, Twitter en vooral Linkedin veel meer inzetten bij het zoeken en vinden van een baan. Vaak wordt hier te weinig gebruik van gemaakt of worden de mogelijkheden sterk onderschat.
-
Maak de juiste profielen aan!
Belangrijk is dat je de juiste profielen aanmaakt op social media en gebruik hiervoor jouw persoonlijk marketingprofiel. Weet dat potentiële werkgevers ook meekijken. Iedere recruiter Googelt jouw gegevens na, zeker op Facebook.
- Linkedin is voor bedrijven en organisaties het sociale netwerk dat ertoe doet! Ook hier kun je jouw profiel bekend maken bij werkgevers en bouwen aan een zakelijk netwerk. Maar ook zijn er tal van vacatures te vinden. Breng dus goed in beeld wie je bent, wat je zoekt, over welke kwaliteiten, kennis en vaardigheden je beschikt.
- Een twitter-account kan jou helpen om vacatures te zoeken. Gebruik de juiste hashtags zoals: ik zoek #vacature #planner. Je kunt zelf zoeken op vacatures en gevonden worden door iemand die op zoek is naar jou.
- Facebook is meer voor privédoeleinden maar wordt sterk onderschat. Want ook in de zakelijke wereld wordt het volop gebruikt. Hou het dus zakelijk.
Training effectief netwerken
Bekijk onze training gericht op effectief netwerken.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.