Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Zeemeeuwen management: wat zijn de competenties?

Zeemeeuwen manager of zeemeeuwen-management

Zeemeeuwen management: wat wordt daar precies mee bedoeld? Zeemeeuwenmanagement is een aanduiding waarbij sommige mensen bepaald gedrag van managers proberen te typeren. Maar wat is het precies?

Kenmerken van de zeemeeuw manager

Vaak komen ze binnen als er problemen zijn binnen een organisatie. Ze verhuren zich meestal op interim-basis om de boel weer op orde te krijgen. Ze voeren her en der wat gesprekken en binnen korte tijd hebben ze de oorzaken van de problemen op tafel. Er moeten maatregelen komen.

  • Met veel gekrijs uit het managementjargon worden de medewerkers belaagd. Soms medewerkers die al jaren goede staat van trouwe dienst hebben laten zien. Opeens functioneren ze niet (meer) volgens de manager. Woorden waar niemand wat van begrijpt worden gebezigd als horizontale en verticale dienstverlening (weet u wat dat is?), horizontalisering van diensten of de gekantelde organisatie. Ze verkopen zich soms als zogenaamde verandermanagers die op school hebben geleerd wat verandermanagement is maar in de praktijk niet begrijpen hoe ’t gaat.
  • Rondfladderen is een competentie van de zeemeeuwmanager. Daarmee bedoelt men: reacties zijn onverwachts, komen uit onverwachte hoek, impulsiviteit, gebrek aan visie.
  • Onrust zaaien hoort er ook bij. Medewerkers schrikken, worden onzeker, verliezen vertrouwen, worden onder druk gezet, moeten opeens een verbetertraject volgen wegens disfunctioneren (terwijl niemand begrijpt waarom).
  • Hoog in de pikorde staan vinden ze belangrijk. Eigen visie, eigen inzicht gaat voorop. Kijk eens wat ik gepresteerd heb, dat zit er vaak achter.
  • Ze hebben vaak een scala aan trainings- en adviesbureaus in de koffer die ze meenemen naar iedere organisatie. Vaak ook coaches en trainers uit de zeemeeuwen-enclave die precies hetzelfde gedrag vertonen en door de bril van de zeemeeuw-manager naar de organisatie kijken.
  • Opeens zijn ze weer vertrokken. Op zoek naar de volgende klus. En de organisatie die achterblijft, heeft doorgaans nog grotere vraagstukken dan voor de komst van de zeemeeuw-manager.

Slecht leiderschap

U begrijpt dat deze management-vorm niet de schoonheidsprijs verdient. Het is een vorm van machtsvertoon op de werkplek die wij typeren als gebrek aan leiderschap. Gebrek aan leiderschap (GAL) bevordert ziekteverzuim in organisaties.

Macht op de werkplek

Lees andere publicaties over macht en manipulatie op de werkplek.

Macht en manipulatie op de werkplek

Leiderschapsontwikkeling

Bekijk onze trainingen gericht op leiderschapsontwikkeling.

Leiderschapsontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens