Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Mopperen, klagen en zeuren

Mopperen, foeteren, klagen en zeuren is een manier om uw ontevredenheid te uiten. Het is uw ongenoegen uiten op een vaak brommerige, klagende, chagrijnige en onvriendelijke manier. In feite zit er een stukje boosheid  of teleurstelling achter.

Mopperen, klagen en zeuren

Definitie en betekenis

Wat is mopperen en klagen? We duiden het middels het benoemen van wat gedragskenmerken:

  • Mopperen

    Mopperen en foeteren is enerzijds een vorm van communicatie en anderzijds een gemoedstoestand die duidt op veel boosheid en irritatie. Natuurlijk is er gradatie van mopperen. Dat ligt er dus maar aan waarover het gaat maar het kan variëren  van een brommerige of knorrende toon tot snauwerig overkomen en iemand uitschelden. Vergelijkbare woorden zijn foeteren, mokken, knorren, brommen of razen. Ook nare woorden als kankeren worden soms ingezet om het verschijnsel mopperen aan te duiden.

  • Klagen

    Net als mopperen kan het bij klagen ook gaan over het uiten van ontevredenheid. Maar u kunt ook klagen omdat u pijn hebt of omdat u verdrietig bent. Woorden waarmee klagen wordt aangeduid zijn: jammeren, misbaar maken, kniezen, beklagen of bezwaar uiten.

  • Zeuren of zaniken

    Zeuren is mopperen en klagen maar dan vooral steeds op hetzelfde terugkomen of hetzelfde op een vervelende manier aan de orde stellen. Zaken die er minder toe doen, worden vaak als gezeur of gezanik afgedaan. Zeuren is oeverloze hassebasserij wat in feite over niets gaat.

Zeggen dat het niet goed is

Het zal u duidelijk zijn dat zowel mopperen als klagen gaat over datgene wat niet goed is. Er is iets:

  • Waar u het mee oneens bent
  • Waar u anders tegenaan kijkt
  • Wat u boos maakt of waarover u teleurgesteld bent
  • Wat u graag anders had gezien

Wat is ontevredenheid?

Wat is er mis mee?

Vooropgesteld de vraag: is er wat mis mee? Op zich is het toch positief dat u uw ongenoegen en ontevredenheid kenbaar maakt. Dat is zeker positief. Wat er mis mee is, is de wijze waarop. Het zit in de wijze van communicatie. De grondhouding van mopperen en klagen roept bij anderen weerstand opm waardoor u niet bereikt wat u wilt bereiken. Waar zit 'm dat in?

  • Communicatie vanuit de slachtofferrol (wel zeggen wat er verkeerd is maar geen verantwoordelijkheid nemen zelf of de schuld bij de ander neerleggen
  • Wel vertellen wat er niet goed is maar niet vertellen hoe het zou moeten
  • Communiceren vanuit een defensieve houding

Binnen teams en organisaties

Ook binnen teams en organisaties kan behoorlijk gemopperd en geklaagd worden. Communicatie in de trant van ‘hadden ze maar dit en hadden ze maar dat’. Uiteraard heeft dat te maken met ontevredenheid binnen het team. Men voelt zich niet gehoord of niet serieus genomen en mopperen en klagen is een logisch gevolg. (zie ook: problemen binnen teams). De kunst is om zaken bespreekbaar te maken op de goede wijze. Daarvoor is vertrouwen nodig binnen het team anders zal dat nooit gebeuren.

Gevoelens en emoties

Dit artikel is geschreven in de serie gevoelens en emoties. Bekijk onze persoonlijke leerdoelen voor training en coaching.

Gevoelens en emoties

Training en coaching

Bekijk alle trainingen gericht op persoonlijke ontwikkeling! Wij bieden training en coaching  opmaat waarbij uw vraag en uw situatie centraal staat!

Training autonomie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens