Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Frustratie: bent u gefrustreerd?

Ervaart u gevoelens van frustratie? Bent u gefrustreerd? Wat is dat voor een gevoel? Wat kunt u ermee doen? Hoe kunt u ermee omgaan? Een andere blik op negatieve gevoelens.

Frustratie of gefrustreerd

Wanneer gebeurt het?

Waarom bent u gefrustreerd? Uiteraard kunt u dat het beste zelf beoordelen maar we proberen u te helpen door wat voorbeelden te noemen:

  • het loopt niet zoals u had gedacht of zoals u had gehoopt
  • op het werk zit het allemaal tegen en u krijgt het maar niet voor elkaar
  • uw kinderen doen andere dingen dan u had gewild
  • ondanks dat u alles in het werk gesteld hebt: uw relatie loopt niet lekker en u ziet eigenlijk geen mogelijkheden om er nog wat aan te doen
  • binnen uw bedrijf loopt het niet lekker en u hebt al van alles geprobeerd
  • u levert zelf niet de prestatie die u had gewild
  • u krijgt het financieel maar niet op orde
  • u wilde uw droom realiseren maar u ziet geen enkele progressie

Kortom: u voelt ergernis, ontevredenheid en irritatie of u ervaart een gevoel van machteloosheid.

Familie van frustratie

Frustratie heeft nog wat broertjes en zusjes zoals:

Omgaan met negatieve gevoelens

Frustratie is een negatief gevoel en vaak een basis voor allerlei leerdoelen gericht op persoonlijke ontwikkeling. Altijd ligt er een relatie tussen muw behoeften en uw  gevoelens. Onvervulde behoeften zorgen voor negatieve gevoelens. Negatieve gevoelens hebben invloed op uw communicatie, bij conflicten of bij het omgaan met veranderingen.

Overzicht persoonlijke leerdoelen

Waar komt het frustrerende gevoel vandaan?

Gevoelens van frustratie hebben te maken met uw verwachtingspatroon of verstoorde behoeften. Blijkbaar had u iets anders verwacht, gehoopt of gewild. In ieder geval loopt het nu even anders dan u had gedacht terwijl u de situatie niet kunt veranderen of het roer kunt omgooien. Machteloosheid brengt u het gevoel van frustratie.

Wat kunt u eraan doen?

Of u er wat aan kunt doen, weten wij niet. Maar verstandig is het om met een goede analyse te beginnen. Dat doen we aan de hand van een paar vragen:

  • Is wat u voor ogen hebt realistisch of legt u de lat veel te hoog en bent u veeleisend? Indien dit het geval is, is het zaak om uw doelen bij te stellen.
  • Ligt  wat u voor ogen hebt binnen uw invloedsfeer? Zo niet, dan is het zaak om te leren loslaten en concreet met het leerdoel loslaten aan de slag te gaan.
  • Bent u iemand die de zaken uitvergroot? Dan wordt het tijd om te relativeren.

Hoe reageert u?

Vanuit frustratie is de verleiding erg groot om primair te reageren. De één trekt de deur dicht en zegt niks meer (let op de binnenvetters) terwijl de ander zijn frustratie ineens naar buiten gooit en te direct wordt in zijn communicatie. Hoe reageert u?

Belangrijk is om in uw directe omgeving te vertellen hoe u zich voelt en hoe dat zo gekomen is. U krijgt veel meer steun indien u uitlegt wat er aan de hand is.

Gevoelens en emoties

Dit artikel is geschreven in de serie gevoelens en emoties. Bekijk onze persoonlijke leerdoelen voor training en coaching.

Gevoelens en emoties

Training en coaching

Bekijk alle trainingen gericht op persoonlijke ontwikkeling! Wij bieden training en coaching  opmaat waarbij uw vraag en uw situatie centraal staat!

Training autonomie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens