Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Presenteren en overtuigen

Een presentatie kan bedoeld zijn om informatie over te brengen aan het publiek, maar vaak wil iemand ook iets bereiken bij het publiek. Je wilt jouw publiek van iets overtuigen. Je wilt dat ze iets gaan doen. Jouw product bijvoorbeeld kopen of jouw dienst in te zetten. Of je wilt ze overtuigen om iets niet te doen. Geen vlees meer eten bijvoorbeeld. Of het pesten verminderen op de werkvloer. Hoe ga je dat doen? Dat ga jij doen door overtuigend te zijn in jouw presentatie. Maar voordat je dit kunt doen moet je eerst weten wat overtuigen eigenlijk is.

Wat is overtuigen?

Over beïnvloeden en overtuigen is nogal eens wat misverstand. Het woord komt uit de scheepvaart en wanneer een schip overtuigd was, was er teveel zeil bijgezet waardoor het schip in de problemen kwam. Iemand overtuigen heeft dus niets te maken met doordrukken, wil opleggen, manipuleren of doordrammen. Juist niet! Wie kan overtuigen is in staat om commitment bij de ander te verwerven. Dat betekent dat u intrinsieke motivatie verwerft bij een ander. Wil je er meer over weten? Lees dan ons artikel over overtuigen en beïnvloeden.

Overtuigend presenteren

Leerdoelen spreken in het openbaar

Bekijk andere leerdoelen voor de training effectief presenteren of spreken in het openbaar.

Bekijk de leerdoelen

Training spreken in het openbaar / presenteren

Bekijk de trainingen: spreken in het openbaar en effectief presenteren.

Training effectief presenteren

Hoe overtuig je NIET?

Het zal duidelijk zijn dat je niet overtuigt wanneer je een soort donderspeech houdt. Jouw publiek zal schrikken van je stemvolume. Grote armgebaren zullen ook niet helpen om je toehoorders te overtuigen. Jouw publiek voelt zich geïntimideerd en zal weinig onthouden van de boodschap van je presentatie. Ook je mening koste wat kost willen doordrammen of doordrukken zal niet werken. Het roept alleen maar irritatie op. Dat geldt overigens ook voor de ander jouw wil opleggen.

Hoe overtuig je WEL?

  • Allereerst zul je met goede en dus steekhoudende argumenten moeten komen. Je kunt jouw presentatie met eén enkel argument onderbouwen. Dit wordt de enkelvoudige argumentatie genoemd. Maar met slechts een argument zul je begrijpen dat je niet heel overtuigend bent.
  • Beter en sterker sta je als jij met meer argumenten jouw presentatie kunt onderbouwen.  Dit heet een meervoudige argumentatie. Hoe meer argumenten jij hebt om jouw stelling te onderbouwen, hoe meer overtuiging er uitgaat van jouw stelling. Belangrijk is om je zienswijze te onderbouwen met harde argumenten. Dit houdt in dat je argumenten zijn gebouwd op feiten en cijfers die te controleren zijn. Cijfers kun je eventueel laten zien op een PowerPointpresentatie, maar beperk de PowerPointpresentatie tot het laten zien van deze cijfers. Verschuil je niet achter PowerPoint! Overtuigen kan ook met voorbeelden uit de praktijk of met vergelijkingen. Deze manier van overtuigen werkt het allerbeste. Juist omdat je in contact blijft met je publiek. Teveel PowerPoint maakt dat je publiek zich gaat vervelen. Dat kunnen ze zelf ook wel lezen. Geef desnoods een hand-out mee aan het eind van je presentatie, zodat ze het zelf nog even kunnen nalezen. Nooit aan het begin! Je hebt dan kans dat ze zelf gaan bladeren en lezen. Hierdoor krijg je nooit een goed contact. En contact is essentieel om mensen van iets te overtuigen.
  • Om mensen te overtuigen heb je ook een boeiende aanpak nodig. Je moet in jouw presentatie de aandacht van je publiek vasthouden. Maak het spannend, maak het smeuïg, maar zorg dat jij je publiek mee gaat slepen in jouw betoog. Een droge opsomming van feiten en cijfers helpen niet om je publiek te overtuigen. Hoe goed ze ook onderbouwd zijn.
  • Herhaling is ook een manier om je publiek te overtuigen. Je gebruikt dan hetzelfde woord in verschillende zinnen. Op deze manier blijft dit woord bij je publiek “hangen”. En dat wil je: dat ze iets meenemen uit jouw presentatie.
  • Een andere manier van overtuigen is in gesprek gaan met jouw publiek. Stel een vraag en jij dwingt jouw toehoorders om over jouw onderwerp na te denken. Dit vraagt wel om een presentator die adrem is. Als jij dit te spannend vindt in een presentatie, omdat je van tevoren nooit weet in welke richting de discussie gaat, kun je dit beter achterwege laten. Maar het kan absoluut een aanrader zijn jouw publiek mee te laten denken. Het levert vaak verrassende inzichten op.
  • Verwerk verhalen en anekdotes in je presentatie. Het verhoogt de herkenbaarheid en dit zorgt ervoor dat jouw presentatie beter blijft hangen. Je wilt je toehoorders immers wat meegeven. Ook een voorbeeld uit de actualiteit is een aanrader.
  • Citeer in jouw speech. Een citaat aan het begin of het eind van jouw toespraak maakt het levendiger, maar kan jouw presentatie ook krachtig laten beginnen of eindigen.
  • Humor is een beproefd middel in een presentatie. Het maakt de sfeer losser en daardoor is het ijs meteen gebroken. Als jouw grapjes gekoppeld worden aan je presentatie is jouw doel bereikt. Jij hebt jouw publiek overtuigd. Weet wel goed van tevoren wie jouw publiek is dat in de zaal zit. Niet alle grapjes zijn geschikt voor elk publiek. Een verkeerde grap kan heel slecht vallen. Voorkom dat het achteraf alleen daar over gaat in plaats van over jouw presentatie. Een foute grap slaat jouw presentatie dood.
  • Woordspelingen doen het ook altijd goed. Net als rake opmerkingen of een gedurfde uitspraak. Maar wees hier voorzichtig mee, anders streef jij jouw doel voorbij. Bedenk bij iedere presentatie goed wie er naar jou komen luisteren. Het voorkomt blunders bij humor en woordspelingen.

Een speech die niet overtuigend is, heeft geen enkele zin. Bij overtuigen is het enorm belangrijk WAT je zegt. Maar minstens zo belangrijk is HOE je iets zegt. Als jij als een bang vogeltje voor een groep staat met een heel timide stemmetje, zul je geen enkele indruk maken. Overtuiging en zelfvertrouwen uitstralen gaan hand in hand. Er moet wel iemand staan daar. Iemand die staat voor wat ie zegt en doet.

Zijn zelfvertrouwen en overtuigingskracht bij jou in evenwicht? Of voel je hierin dat de weegschaal in disbalans is?

Wil je meer weten over hoe jij jouw presentaties aan overtuigingskracht kan laten winnen? Hoe jij verbaal en fysiek overtuigend voor een groep kunt staan?

Spreken in het openbaar / effectief presenteren

Individuele training kun je volgen op locatie Amersfoort / Hoogeveen of online.

Voor groepen maken wij graag een offerte.

Training spreken in het openbaar

Open inschrijving Amersfoort of Hoogeveen

Vijf keer per jaar verzorgen wij de training spreken in het openbaar / effectief presenteren op basis van open inschrijving in groepsverband.

1-daagse training

Auteur

Dit artikel is geschreven door Gea van der Veen.

Gea van der Veen: presentatietrainer, spreekcoach, verliesexpert


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.