Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Training debatteren

Training debatteren

Debatteren wordt gebruikt om een ander te overtuigen. Daar heb je overtuigingskracht voor nodig. Of je nu manager bent, politicus of ondernemer: jij probeert dagelijks een ander te overtuigen van jouw zienswijze. Het is hierbij de bedoeling jouw afdeling, jouw achterban, jouw politieke tegensstanders of jouw klanten duidelijk te maken dat jij gelijk hebt.

De kunst van het debatteren is zowel voor een organisatie van belang, maar ook voor jou persoonlijk. Als het jou als politicus niet lukt om te overtuigen, als jij als verkoper de klant niet voor je kunt winnen of als jij als ondernemer jouw product of dienst niet aan de man kunt brengen, dan ben jij uiteindelijk niet geschikt voor jouw werk.

Discussiëren

Het is echter een utopie als je verwacht dat jouw gesprekspartners zo maar met jouw zienswijze akkoord gaan. Vaak gaat dat met een flinke discussie gepaard waarbij je alles uit de kast zult moeten halen om jouw toehoorders te overtuigen.

Debatteren, discussiëren of argumenteren, het zijn synoniemen en hebben hetzelfde doel: overtuigen!

Training debatteren: individueel of in de groep

Wij verzorgen de training debatteren individueel en in de groep. Groepstraining is mogelijk wanneer jij samen met anderen je wilt aanmelden voor de training. Individuele training verzorgen we met jouw leerdoelen als basis. Je oefent actief in korte sessies met de trainer. Hoe gaat het in zijn werk?

  • Intake: 1,5 uur
  • Drie sessies van 2 uur op individuele basis

We gaan aan de slag met onderwerpen als:

  • Technieken om te overtuigen
  • Argumenteren en argumenteren ontkrachten
  • Krachtig overkomen voor jouw publiek
  • Adem reageren
  • Kort, bondig en krachtig formuleren
  • Houding, stemgebruik en non-verbale communicatie
  • Resultaten bereiken in een debat of overlegsituatie

Lees ook:

Persoonlijkheid

Er wordt vaak, ten onrechte, gedacht dat het hebben van goede argumenten voldoende is om een debat of discussie ter winnen. Wat mij betreft is dit slechts een aspect van debatteren. Behalve goede inhoudelijke argumenten speelt ook jouw persoonlijkheid een grote rol. Hoe “verkoop” jij jouw argumenten?

Hoge en lage status

In de theaterwereld wordt gebruik gemaakt van een hoge en lage status. Dit heeft niets te maken met je maatschappelijke status, maar heeft alles te maken met hoe jij je gedraagt tijdens een debat.

Een lage status heeft iemand als deze zich klein maakt, ineengedoken naar de grond kijkt. Iemand die geen oogcontact durft te maken en met zachte stem spreekt.

Daartegenover staat degene met een hoge status. Als deze persoon ergens binnen komt, dan komt er ook echt iemand binnen. Deze maakt zich groot, spreekt duidelijk, luid en vol zelfvertrouwen. Maakt oogcontact met het publiek. Je kunt niet om iemand met een hoge status heen. Je zult begrijpen dat in een discussie iemand met een hoge status veel beter uit de verf komt. Zelfs als iemand met een lagere status betere argumenten heeft. Deze wordt niet gezien in een debat. Je zelf als persoon zichtbaar maken in een debat is dus van essentieel belang.

Gebruik maken van emoties

We willen graag geloven dat we een besluit nemen op grond van goede en juiste argumenten. “Zo komen we tot een afgewogen beslissing” wordt er dan gezegd. Toch blijkt dat in veel beslissingen niet het geval. Vaak speelt de emotie een heel grote rol. Gevoel is nooit uit te schakelen. Ook niet in een debat. Let  maar eens op in een verhitte discussie. Vaak lopen de emoties dan hoog op. De kunst in een debat is gedoseerd emoties te gebruiken. Emoties helpen om jouw betrokkenheid te laten zien bij het onderwerp. Maak gedoseerd en gepast gebruik van emoties. Het creëert verbondenheid, want je publiek voelt dat het onderwerp je echt aan het hart gaat. Ik zeg vaak: “hart en hoofd moeten met elkaar in evenwicht zijn”.

Andere leerdoelen

Bekijk andere leerdoelen voor de training presenteren of spreken in het openbaar.

Leerdoelen presenteren of spreken in het openbaar

Gratis webinar

Wil je de gratis webinar volgen over ‘effectief presenteren’?

Inschrijven?

Auteur

Dit artikel is geschreven door Gea van der Veen.

Gea van der Veen: presentatietrainer, spreekcoach, verliesexpert