Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Kernboodschap: wat is dat en hoe formuleer je die?

Een kernboodschap is van groot belang wanneer je een toespraak of presentatie moet houden. Maar ook in een vergadering, meeting, functioneringsgesprek speelt de kernboodschap een rol. Waar niet eigenlijk? Een kernboodschap is van belang bij alle communicatie toch? Ook wanneer je een website schrijft, een folder of een artikel voor een magazine. En zelfs wanneer je gewoon iets aan een ander wilt vertellen.

Wat is het?

Ik probeer aan de hand van wat voorbeelden en criteria tot een soort van formulering te komen.  Een kernboodschap:

  • raakt de kern dus het binnenste waar het om gaat
  • is het belangrijkste uit het verhaal dat je vertelt
  • geeft aan waar de essentie zit van jouw betoog
  • geeft weer waar het wezenlijk om gaat
  • is kort en bondig

Kernboodschap

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

 De kern raakt

De kernboodschap moet raken! Sorry, ik zeg het verkeerd! De kernboodschap hoeft namelijk niet te raken. Er moet helemaal niks. Wat ik wil zeggen is: de kernboodschap raakt!  Wanneer de kernboodschap niet raakt, mist het wezenlijke in jouw verhaal. Dan is jouw verhaal een droge opsomming of dorre beschouwing die feitelijk wellicht wel klopt maar waar niemand van in vuur en vlam raakt. Als het niet raakt, dan komt het wezen van jouw boodschap niet aan de orde en mist de essentie.

De kernboodschap raakt

Niet altijd eenvoudig

Het is beslist niet altijd eenvoudig om de kernboodschap weer te geven. Je moet een behoorlijk onderscheid in hoofd- en bijzaken hebben. Ondertussen heb ik tal van individuele trainingen mogen verzorgen gericht op kernachtig communiceren. Ik fingeer de namen en situaties die ik nu schets maar ik wil je wat voorbeelden noemen.

Onlangs heb ik met een jurist een meeting van het managementteam voorbereid waar men beslissingen moesten nemen over een dossier wat 12 jaar in beslag neemt en wat bij wijze van spreken bestaat uit een verhuiswagen aan dossiervorming. De jurist die ik mocht begeleiden was van de details en dat moet hij in zijn functie ook zijn. Maar nu belemmerde hem die gedetailleerdheid. Dat stond hem in de weg om de essentie van het verhaal te formuleren. Want ja, je kunt het management niet overladen met een feitelijk relaas van 1,5 uur.

Een ander voorbeeld had ik onlangs met een manager die een investeringsvoorstel moest onderbouwen voor de directie. Ook daar ging het om de kernboodschap. Hoe voorkom je dat je gaat verzanden in de details en in het rijtje van voor- en nadelen?

Zo is iedere training bij ons anders. Altijd staat jouw praktijk centraal! Ik zeg heel vaak: "met weinig woorden veel zeggen is een grotere kunst dan met veel woorden weinig zeggen". Tot de kern komen in gesprekken, kernachtig communiceren is doorslaggevend in communicatie, bij gesprekken, presentaties en spreekbeurten.

Tot de kern komen

Wat wil je eigenlijk vertellen?

Een vraag die bij de kernboodschap hoort is: wat wil je eigenlijk vertellen? En misschien nog beter om je af te vragen: waarom wil je dat vertellen?  Wat wil je bereiken met jouw betoog? Wat is het doel? Deze vragen kunnen je verder helpen om de kernboodschap te formuleren.

Gevoel overbrengen

Wanneer je de kern raakt, breng je een gevoel over op anderen. Stel je voor: een directeur van een bedrijf spreekt de medewerkers toe. Wat is dan van belang? Is het dan belangrijk dat het verhaal tot in detail klopt wat hij overbrengt? Of is het juist belangrijk dat hij het gevoel weet over te brengen: ‘vanaf volgende week gaat er echt iets ten goede veranderen in ons bedrijf’. Zie je het verschil? Wanneer je de kern weet te raken in jouw betoog dan kan het zijn dat je mensen meekrijgt, inspireert en meeneemt. Als dat niet het geval is, dan mist jouw verhaal ieder doel.

Leerdoel: de kern van jouw boodschap formuleren

Is jouw leerdoel om de kernboodschap te formuleren? Dit leerdoel komt voor in tal van varianten. Bij de training communicatie en gesprekstechnieken maar ook bij de training presenteren en spreken in het openbaar. En in tal van andere situaties waar je moet communiceren.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.