Het voor iedereen goed willen doen
Jij wilt het graag goed doen voor iedereen? Je wilt niemand teleurstellen of tekort doen? Je vindt het supervervelend wanneer mensen jou niet leuk of aardig vinden? Je bent vaak bang dat jij het niet goed doet? En daarom ga je vaak tussen alle partijen in staan en je werkt je het apezuur om het voor iedereen maar zo goed mogelijk te doen. Klopt het? Dan moet je verder lezen.
Sociaal perfectionisme
Het goed willen doen voor iedereen noem ik sociaal perfectionisme. Dat is een andere vorm van perfectionisme dat gericht is kwaliteit of accuratesse. Sociaal perfectionisme is gericht op de relatie.
Kenmerken
Kenmerken van dit gedrag zijn:
- je wilt het zo goed mogelijk doen (voor iedereen dan)
- iedereen moet tevreden over jou zijn
- pleasegedrag: ieder naar de zin willen maken
- je verantwoordelijk voelen voor alles en iedereen
- je wilt zorgen dat de ander het leuk heeft
- je stelt jouw behoeften ondergeschikt op aan de behoefte van de ander
- je staat klaar voor de hele wereld
- je wringt je in alle bochten om te zorgen dat ieder aan zijn trekken komt
- zelf ben je nergens (hoe jij het ervaart is ondergeschikt)
Training assertiviteit
Wil je een training assertiviteit volgen? Aarzel niet en bel voor info!
Tweestrijd
Meestal levert het tweestrijd op. Jaap schreef er het volgende over: ‘voor ik het weet zit ik tussen twee partijen in. De één wil dit en de ander wil dat. En ik wil dat zij allebei tevreden zijn en dus ga ik me schuldig en ongemakkelijk voelen als dat niet zo is. Ik ben in staat om mezelf alles te ontzeggen op voorwaarde dat de ander het maar goed heeft deze dag. Is dat niet het geval dan kan me dat diep raken’.
Iemand anders schreef: ‘wanneer we visite hebben, let ik op alles en iedereen. Of de gasten wel genoeg drinken hebben, hoe ze zich gedragen, hoe ze zich voelen. Zelf ben ik bezig om me finaal aan de kant te zetten. Belangrijkste voor mij is dat zij het goed hebben’.
Kortom: sociaal perfectionisme levert tweestrijd op. Zeker wanneer er verschillende wensen en belangen zijn.
Jezelf uitschakelen
Herken je bovenstaande enigszins of in behoorlijke mate? Dan schakel je jezelf regelmatig even uit. Je cijfert jezelf weg, je stopt jouw eigen gevoelens in de koelkast en je bent voortdurend bezig met andere mensen. Wil je er wat aan doen? Of laat je het zo?
Leerdoelen assertiviteitstraining
De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.
Ebook of webinar
Meer weten over assertiviteit?
- volg ons webinar over assertiviteit
- bestel ons ebook over assertiviteit
Of bekijk onze training assertiviteit!
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.