Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Voorbeeldfunctie leidinggevende

Leidinggevenden hebben een voorbeeldfunctie. Of ze nu directeur zijn, manager of teamleider in het middenkader. Maar wat houdt een voorbeeldfunctie nu precies in. Wat betekent het in de dagelijkse praktijk?

Voorbeeldfunctie leidinggevenden

Goed voorbeeld, doet goed volgen

De uitspraak is alom bekend: ‘een goed voorbeeld doet goed volgen’. Dat veronderstelt dat een slecht voorbeeld slechte volgers oproept. Maar waarin moet u als leidinggevende nu precies een voorbeeld zijn voor uw medewerkers?

  • Iemand zei: ‘als ik de deuren van mijn bedrijf niet als eerste open, dan veroorzaak ik zelf dat medewerkers te laat op het werk komen’.
  • Iemand anders zei: ‘als ik zelf al zonder stropdas op het werk verschijn dan kun je wel nagaan dat mijn medewerkers binnen afzienbare tijd allemaal in vrijetijdskleding rondlopen’.

Maar is dat het nu?

Gaat voorbeeldgedrag alleen maar over werktijden of over het hanteren van werkkleding? Wij denken dat het verder gaat. Die discussie over de stropdas gaan we niet winnen en dat hoeft ook niet. Er valt niets te winnen immers. Het heeft alles te maken met overtuigingen, normen en waarden.

Afspraken

In feite gaat het over afspraken. Wanneer er afspraken zijn gemaakt binnen uw organisatie over werkkleding dan heeft de leidinggevende een voorbeeldfunctie in het hanteren van die afspraken. Het gaat dus niet over kleding en stropdassen maar het gaat over ‘de bereidheid om je als leidinggevende ook te houden aan bedrijfsafspraken’. Doet u dat niet dan kan er inderdaad gedrag ontstaan waarbij medewerkers ook de afspraken gaan mijden en niet toepassen.

Van uiterlijk naar innerlijk

Voorbeeldgedrag gaat veel verder dan wat uiterlijk vertoon zoals het hanteren van veiligheidsvoorschriften (waarover ook afspraken zijn gemaakt), normen voor kleding, werktijden.

We noemen eens wat andere voorbeelden:

  • Wanneer medewerkers een vraag stellen en ze krijgen niet of veel te laat antwoord dan kopieert u dit gedrag ook binnen uw organisatie
  • Wanneer de leiding zich niet aan deadlines houdt, waarom zou de medewerker het doen?
  • Wanneer de leiding e-mails onbeantwoord laat: waarom zouden de medewerkers dan wel de e-mails beantwoorden?
  • Wanneer de leiding toezeggingen heeft gedaan over eventuele promotie en salarisverhoging maar deze niet nakomt: hoe zou de medewerker dan moeten omgaan met verantwoordelijkheden binnen uw organisatie?
  • Wanneer de leidinggevende zich bij beoordelingen van medewerkers laat leiden door geruchten binnen de organisatie zonder zelf bepaalde waarnemingen te doen: hoe moet de medewerker dan met bepaalde zaken omgaan?
  • Wanneer de leidinggevende zich negatief uitlaat (of denigrerend) over anderen: hoe gaan de medewerkers dan om met collega’s?
  • Wanneer de leidinggevende zich laat leiden door de waan van de dag: hoe zullen uw medewerkers proactief kunnen zijn?

Slecht voorbeeld: geen volgers

We noemen u een praktijkvoorbeeld wat we meemaakten tijdens een reorganisatie. Door de crisis moest een organisatie inkrimpen en reorganiseren. De directie (DGA/eigenaar) had opdracht aan de HRM-afdeling gegeven om deze reorganisatie voor te bereiden en uit te voeren. Terwijl het in de organisatie bekend werd gemaakt, had de directeur/eigenaar een vakantie gepland in het buitenland. De impact daarvan was zo groot op het personeel dat er weinig respect overbleef bij zowel diegene die achterbleef binnen de organisatie als bij diegene die gedwongen moest vertrekken. Of de man in kwestie op die dag een stropdas om had hebben we niet gecontroleerd.

Onderstroom

Voorbeeldgedrag raakt de onderstroom in de organisatie en gaat vele malen verder dan wat uiterlijkheden als ‘op tijd zijn’ en ‘de stropdas om’?. Samengevat:

  • een goed voorbeeld, stimuleert en versterkt vertrouwen in de organisatie
  • een slecht voorbeeld: doet afbreuk aan vertrouwen en respect van uw medewerkers

Leiderschapsvorm

Dit artikel is geschreven in de serie over leiderschapsvormen.

Leiderschapsvormen

Leiderschapsprogramma

Wilt u meer weten over onze leiderschapsprogramma’s?

Leiderschapsprogramma

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens