Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Functioneringsgesprek opsomming van fouten en blunders?

Is het functioneringsgesprek een opsomming van fouten en blunders die de medewerker het afgelopen jaar heeft gemaakt? Worden medewerkers verrast door tal van negatieve zaken die tijdens het functioneringsgesprek benoemd worden? Of wordt plotsklaps het functioneren van de medewerker in twijfel getrokken terwijl dit nooit eerder is besproken? In dat geval gaat er iets grondig mis: daarvoor is een functioneringsgesprek niet bedoeld namelijk. Een leerdoel voor leidinggevenden en managers kan zijn: hoe maak ik negatief gedrag of disfunctioneren bespreekbaar? Dit leerdoel kan een onderwerp zijn voor de training functioneringsgesprekken.

Focus op het negatieve

Functioneringsgesprekken zijn niet bedoeld om een opsomming te maken van de zonden en tekorten van de medewerker.  Het doel van een functioneringsgesprek is: functioneren verbeteren en optimaliseren. Wanneer de focus op het negatieve aspect ligt, ga je deze doelstelling niet bereiken. Te vaak zie ik dat het functioneringsgesprek wordt ingezet wanneer de medewerker onvoldoende of slecht functioneert en dat 80% van de beschikbare tijd wordt besteed aan fouten en tekortkomingen van de medewerker.

Fouten uitvergroten tijdens het functioneringsgesprek

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training functioneringsgesprekken

Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training functioneringsgesprekken

Spaarpot met negativiteit

Te vaak hoor ik dat managers en leidinggevenden een spaarpot aanleggen van negatieve punten in het functioneren van de medewerker. Deze worden niet besproken maar opgespaard tot het functioneringsgesprek. Gevolg is doorgaans dat de medewerker dit gesprek als een koude douche ervaart en in de paniekzone terechtkomt. Ook al zijn er negatieve zaken te benoemen over het functioneren van de medewerker: het kan niet de bedoeling zijn dat je als leidinggevende afbreuk doet aan het vertrouwen en zelfvertrouwen van de medewerker. Daarmee stimuleer je in ieder geval niet de positieve doorontwikkeling van de medewerker die je wenst.

Jouw medewerkers functioneren 365 dagen per jaar

Ook al voer je 1x per jaar een functioneringsgesprek (en in sommige organisaties 2x of vaker): functioneren doen jouw medewerkers 365 dagen per jaar. Dit is een doorlopend proces. Mocht je dus zaken constateren als leidinggevende waarover je niet tevreden bent dan is het zaak om deze zaken direct bespreekbaar te maken en niet te wachten tot die ene dag waarop het functioneringsgesprek wordt gehouden.

Herhaling van zetten

Wat ook nogal eens gebeurt, is een herhaling van voorgaande functioneringsgesprekken. Onlangs trof ik iemand die al 8x in het functioneringsverslag had staan dat hij te weinig orde en structuur in zijn werk had. Toen ik e.e.a. nader analyseerde bleek dat deze medewerker bijzonder creatief was. Conclusie: gestructureerd zal hij nooit worden. Bij herhaling dit soort punten opsommen schaar ik onder de categorie: ‘wiskundeknobbel nog steeds niet aangegroeid’.

Focus op de positieve punten

Belangrijk is dat het overgrote deel van het functioneringsgesprek wordt besteed aan de positieve zaken. Dus aan die punten uit het functioneren die goed gaan, kwaliteiten ontwikkelen van de medewerker, vaardigheden vergroten etc. 

Verdoezelen?

Iemand vroeg: 'moet ik de negatieve punten dan verdoezelen of wegmoffelen?' Nee! Daarvoor hou ik dit betoog niet. Knuffelen heeft geen effect! Wanneer een kind 1 à 2 onvoldoendes heeft op zijn rapport: waarom moet er dan 80% van de tijd over die twee onvoldoendes worden gesproken terwijl de rest van de prestaties er goed uitziet?

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneringsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Bekijk alle e-books

e-books

  • Analysevaardigheden
  • Authentiek communiceren
  • Burn-out: een error in je lijf!
  • Conflicthantering
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Delegeren en loslaten
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Leiderschap in ontwikkeling
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Persoonlijike ontwikkeling dat doe jezelf
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Willen is minder moeten
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Zelfdoding: van heilige huisjes naar veilige huisjes
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

 

Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Podcast de Steven

Je kunt in het kader van ons jubileum gratis onze podcastserie volgen in de serie van 'reis of bestemming'. De volgende afleveringen kun je volgen:

  • 26 september: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin
  • 3 oktober: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • 10 oktober: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!

Wil je deze podcast luisteren?

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.