Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Functioneringsgesprek afschaffen?

In meerdere bedrijven wordt het functioneringsgesprek afgeschaft. En pas kreeg ik de vraag: ‘hoe denk jij daarover?’ Reden was dat de persoon in kwestie een artikel zocht op onze website over het afschaffen van het functioneringsgesprek.

De essentie van functioneren

Het golft al langere tijd door de media dat functioneringsgesprekken achterhaald en ouderwets zijn. En zo lijkt het alsof er wat nieuws is of dat we wat nieuws hebben uitgevonden. En ik vind het niet zo nieuw eerlijk gezegd. Wat mij betreft gaat het namelijk nooit over het functioneringsgesprek. Mijn motto is altijd geweest: ‘functioneren en beoordelen doe je 365 dagen, het gesprek daarover is slechts een moment in het jaar’. Een andere oneliner die ik altijd heb gehanteerd: ‘wanneer je on speaking terms bent met je medewerker, heb je geen functioneringsgesprek nodig. Wanneer je niet on speaking terms bent met je medewerker, dan helpt een functioneringsgesprek niet’.

Functioneringsgesprek afschaffen?

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training functioneringsgesprekken

Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training functioneringsgesprekken

Goed functioneren: wat zijn de opbrengsten?

Het gaat dus niet om het functioneringsgesprek en ook niet om het beoordelingsgesprek. Het gaat om goed functioneren. En daar valt veel over te zeggen: hoe bevorder jij als leidinggevende goed functioneren? Hoe vul jij de voorwaarden voor goed functioneren in?
Weet je wat de opbrengsten zijn van goed functioneren? Die zijn enorm! En dan praat ik niet over geld, hoewel het financieel ook veel opbrengt. Ik praat over andere opbrengsten zoals: werkplezier en werkgeluk, bevlogenheid op de werkvloer en bezieling. Daar begint de uitstraling van jouw organisatie wanneer je goed functioneren weet te bevorderen.

Slecht functioneren: wat kost het?

Weet je wat de kosten zijn van slecht functioneren? In financiële zin zou je er een grootboekrekening voor moeten aanleggen in je administratie. Ik denk dat menig directielid zou schrikken van hoe hoog die kosten zijn. Want niet functioneren of slecht functioneren, is kwaliteitsverlies. Maar ook kans op uitval, ziekte en verzuim, arbeidsconflicten, spanningen in het team. Kortom: onvrede, ontevredenheid, geklaag in de wandelgang, negativiteit!

Het gesprek over functioneren

Je zal toch moeten communiceren met elkaar over: wat goed functioneren is, wat goed functioneren bevordert, wat de voorwaarden zijn om goed te kunnen functioneren? Wanneer je dat afschaft, dan sla je de plank wat mij betreft mis! Goed functioneren gaat over heel veel zaken:

  • Wat voor talenten heeft jouw medewerker?
  • Worden die talenten ook ontwikkeld binnen de organisatie?
  • Benut je de talenten van de medewerker ook?
  • Hoe zorg je voor persoonlijke groei? Hoe ga je dat faciliteren?
  • Zit de medewerker op de juiste plek om goed te kunnen functioneren?
  • Draag jij als leidinggevende bij aan goed functioneren en als dat niet zo is: is dat met jou bespreekbaar?

Functioneringsgesprek vernieuwen

Waarom afschaffen?

De vraag is dus: waarom willen we het functioneringsgesprek afschaffen? Wat ik dan hoor is, dat men het traditionele functioneringsgesprek wil afschaffen. Maar ja, wat is traditioneel?

  • In ieder geval wordt vaak de eenzijdigheid vanuit de hiërarchie benoemd, ondanks het feit dat iedere leidinggevende zegt dat een functioneringsgesprek tweezijdig is.
  • Vaak wordt geduid op de hokjesgeest van het formulier, waar met cijfertjes wordt aangegeven hoe het functioneren is.

En dat is wat traditioneel wordt genoemd. Maar ook hier geldt: ‘het gaat niet om het systeem’. Het gaat erom dat wij goed functioneren bevorderen (als leidinggevende en als medewerker) en dat we slecht functioneren voorkomen. Ooit heb ik een training verzorgd in een organisatie waar men het systeem van verslaglegging had afgeschaft. Managers moesten leren om open het gesprek in te gaan, zonder dat lijstje met goed of fout. Mooie gedachte, maar er werd toch om houvast gevraagd. Er werd om structuur in het gesprek gevraagd. En als je daar 4 keer om vraagt, krijg je weer een nieuw lijstje.

Modern functioneren

Modern functioneren ziet er niet anders uit dan vroeger. Want je kunt praten zo lang je wilt, maar als er loonbetaling is, wordt er een prestatie verwacht. Dus ik denk dat er oude wijn in nieuwe leren zakken wordt gedaan als we nu gaan praten over modern functioneren of modern beoordelen. Daar zit het vraagstuk niet! Ik denk dat er veel vaardigheid en kennis gevraagd wordt van leidinggevenden wanneer het gaat over functioneren en beoordelen. Daar ligt de basis. En ik merk ook dat daar nog heel veel winst te behalen valt. Functioneren en beoordelen begint bij de vraag: ‘wie hebben we nodig in deze vacature?’. En dan gaat het verder: de sollicitatieprocedure, het aanstellingsgesprek, het functioneringsgesprek, het POP-gesprek, het beoordelingsgesprek etc. Wanneer het stopt? Bij het exitgesprek. Maar ook nu geldt: het gaat niet om de gespreksvorm, het gaat niet om de gesprekkencyclus. Het gaat erom dat je in verbinding blijft met de medewerker wanneer het over functioneren gaat.

Afschaffen dus?

Ik zeg: nee! Nooit aan beginnen. Opnieuw inrichten en bezinnen op dit thema? Graag! Bel meteen!

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneringsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Bekijk alle e-books

  • Analysevaardigheden
  • Authentiek communiceren
  • Burn-out: een error in je lijf!
  • Conflicthantering
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Delegeren en loslaten
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Leiderschap in ontwikkeling
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Persoonlijike ontwikkeling dat doe jezelf
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Willen is minder moeten
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Zelfdoding: van heilige huisjes naar veilige huisjes
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

 

Bekijk de 2e podcast: 'Gast is Martin Dirks'

De tweede podcast in de serie 'Reis of Bestemming' wordt gepubliceerd op donderdag 3 oktober. Gast is Martin Dirks. Hij was directeur bij Informatica Drenthe in Assen en nam me op mijn 22e in dienst als trainer. Hij gaf me daarmee een enorme kans die bepalend is geweest voor mijn carrière. Onder leiding van Corney Niemeijer blikken we daar na 35 jaar op terug. Onderwerpen zoals: kansen geven is één kant van de medaille; je moet de kansen ook pakken. Centraal in deze podcast staat opnieuw het thema persoonlijke ontwikkeling, dat onderweg nodig is. We stonden ook stil bij het onderwerp middelmatigheid. 

Martin Dirks

Wil je deze podcast luisteren?
 

Schrijf je in voor de podcastserie "Reis of bestemming"

Podcast de Steven

Je kunt in het kader van ons jubileum gratis onze podcastserie volgen in de serie van 'reis of bestemming'. De volgende afleveringen kun je volgen:

  • 26 september: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin
  • 3 oktober: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • 10 oktober: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!
  • 24 oktober: Groeien met de riemen die je hebt
  • 7 november: podcast met Alfred Echten: Meegaan met de tijd of tegen de stroom in?
  • 21 november: podcast met Marco Akkermans: Ondernemen in weer en wind
  • 28 november: podcast met Kirstin Greaves-Lord: Slim en gevoelig
  • 12 december: podcast met Remko Gaijkema over persoonlijke ontwikkeling, teamontwikkeling en organisatieontwikkeling

Bekijk de hele podcastserie!

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.