Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Waan van de dag: laat u er zich door leiden?

Waan van de dag regeert u? Laat u zich door de waan van de dag leiden? Of bepaalt uzelf hoe u dag eruit ziet en pakt u de stuurknuppel stevig in eigen hand. Dat is een groot verschil!

Gedragsaspecten

Je laten regeren door de waan van de dagGedragsaspecten die bij de waan van de dag horen zijn:

  • we hebben de hele dag gewerkt maar we hebben  geen besef wat we nu precies gedaan hebben
  • we hollen achter iedere bal aan maar de zaken die we zouden willen doen daar zijn we niet aan toegekomen
  • we rennen van hot naar her maar waarom en hoe?

Er ontstaat een vorm van excuus-gedrag of de ja-maar cultuur doet zijn intrede.

  • Excuus-gedrag

    En voor de zoveelste keer komt er tijdens een bespreking het volgende op tafel:

    • ja ik had het graag willen doen maar ik ben er niet aan toegekomen
    • die deadline haalden we niet want er was weer een situatie die er tussendoor kwam

    Kortom: ik kon er niks aan doen, het overkomt mij, het is niet anders.

Leidinggevenden, managers en ondernemers

Het leven bij de waan van de dag treffen we ook aan bij leidinggevenden, managers en ondernemers. Kenmerkend is: de enige structuur die er binnen het bedrijf is, is te vinden aan de muur of anders geformuleerd: er is geen structuur (en dat is ook structuur) het beleid dat er is kenmerkt zich door het feit dat er geen beleid is (ook dat is beleid) de doelstellingen die zij willen bereiken, zijn niet geformuleerd (en wie geen doelen heeft haalt ze zeker) DWVDD regeert: dat is een nieuwe partij die wij De Waan Van De Dag noemen

  • Gevolgen voor de organisatie

    Vaak zien we dat medewerkers hetzelfde gedrag gaan vertonen als de leidinggevende of directeur. Alsof er een kopieerapparaat in de directiekamer staat. En zo holt de hele organisatie maar door en ieder heeft het druk. Maar waarmee eigenlijk? De cultuur heeft de volgende kenmerken:

    • klantgezwicht in plaats van klantgericht
    • hulpaardig in plaats van hulpvaardig
    • aanleunwoning in plaats van dienstverlenend
    • ineffectief tijdgebruik: uren vermorsen met ja waarmee eigenlijk?
    • adhoc beleid
  • Van reactief naar pro-actief

    De ontwikkeling die u moet doormaken is de ontwikkeling van ‘reactief naar pro-actief’ oftewel PIA: Pro-actief, initiatief en anticiperen. Dat betekent de regie in eigen hand nemen, vooruitkijken, doelstellingen formuleren etc.

Andere leerdoelen

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training timemanagement. Bekijk:

Leerdoelen timemanagement

Training en coaching

Wilt u een training time management? Aarzel niet! Neem meteen contact op.

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens trainer / coach De Steven