Eerlijk is een kwaliteit en kernwaarde
Eerlijk is een kwaliteit en kernwaarde. Het heeft enerzijds met kwaliteiten te maken maar anderzijds met normen en waarden. Bent u eerlijk dan wilt u naar eer en geweten handelen. Dat betekent dat u niet houdt van halve waarheden of hele leugens.
Doe de uitgebreide analyse
Bij De Steven kunt u tegen betaling een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in uw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.
Gratis preview
U kunt de test ook doen via een gratis preview. U krijgt dan via een beknopt rapport inzicht in wat voor type mens u bent en welke kwaliteiten en valkuilen daarbij horen.
Webinar
In een gratis webinar (online workshop) leggen wij uit wat kernkwaliteiten, valkuilen, leerdoelen en allergieën zijn. U kunt de webinar na inschrijving online volgen.
Kenmerken
Wat zijn de kenmerken die bij eerlijk horen?
- U vertelt precies hoe het zit zonder iets te verzwijgen
- U verdoezelt geen feiten en cijfers
- U vertelt het hele verhaal en niet een half verhaal
- U houdt niet van liegen en bedriegen
- U houdt u bij de feiten: een euro is geen € 1,10 en ook geen € 0,90
- Een halve waarheid is voor u een hele leugen
Norm en waarde
Eerlijk zijn is een norm en een waarde. Het is een manier van in het leven staan en u krijgt gewetensproblemen wanneer u daarin wordt belemmerd.
Kun je ook te eerlijk zijn?
In principe kunt u niet te eerlijk zijn. Zeker niet als dat een kernwaarde is die bij u past en waar u naar wilt leven. Eigenlijk is dit dezelfde vraag als: kun je ook te principieel zijn?
Valkuil: rechtlijnig en bot
Toch zit er een valkuil bij de kwaliteit eerlijkheid. U kunt zichzelf soms in de problemen brengen of iets zeggen wat tegen u werkt.
- De eerste valkuil noemen we rechtlijnig. Iets zeggen of ergens iets van vinden zonder rekening te houden met omstandigheden waarin iets is gebeurd of zonder andere factoren te betrekken bij de vorming van uw mening.
- Rechtlijnig denken kan ervoor zorgen dat u bot overkomt in uw communicatie waardoor anderen zich gekwetst of afgewezen kunnen voelen. Bot en kortaf overkomen in de communicatie is de tweede valkuil.
- De derde valkuil zit in het feit dat eerlijkheid een overtuiging is. Het is uw overtuiging over wat eerlijk is en wat u niet eerlijk vindt. Het gevaar is om uw overtuiging van eerlijkheid op een ander te plakken of te menen dat iedereen moet denken zoals u doet.
Leerdoel
Uw leerdoel is om tactvol te communiceren, te relativeren en de zaken in juiste proporties te blijven zien.
Irritatie
Waar zit uw irritatie? Wanneer mensen liegen, bedriegen, oneerlijk zijn, dubbele of verborgen agenda’s hebben.
Leerdoelen Persoonlijke Effectiviteit
De Steven heeft leerdoelen ontwikkeld voor de training Persoonlijke effectiviteit. U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.
Training Persoonlijke Effectiviteit
Wilt u een training Persoonlijke Effectiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op. Bekijk de mogelijkheden voor training en coaching.