Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Achterbaks: irriteert jou dat?

Achterbaks gedoe: heb je daar een hekel aan? Vind je het vervelend als mensen niet eerlijk zijn of op een huichelachtige wijze met je omgaan? In dit artikel ga ik in op de vraag: wat is achterbaks?

Definitie en betekenis

Aan de hand van wat criteria omschrijf ik wat achterbaks is.

  • Een eerste kenmerk is toch wel dat het niet open is. Er is geen open communicatie, er wordt niet precies gezegd wat de bedoeling is of wat van jou verwacht wordt. Er gebeuren zaken achter jouw rug om die ook nog worden ontkend of betwist of er worden zaken besproken over jou terwijl je niet aanwezig bent. Achterbaks is niet open maar stiekem, achter de ellebogen, geniepig of slinks.
  • Een tweede kenmerk: het is niet eerlijk. Men heeft bijbedoelingen of men speelt onder één hoedje. Kortom: je kunt er niet op aan, het is gemeen, gluiperig, gehaaid, slinks, sluw, doortrapt en vals.

Wat roept het op?

Wanneer communicatie dus niet open en eerlijk is (dat heet achterbaks) roept dat tal van dingen op:

  • Je wordt wellicht heel boos omdat je voelt dat er iets niet klopt
  • Je wordt achterdochtig, wantrouwend en terughoudend: het blokkeert je om nog iets van jezelf te laten zien
  • Je loopt weg en je wilt geen contact meer met de betreffende persoon of personen

Achterbaks

Leren van jouw irritatiezone

Wil jij ontdekken wat jouw kwaliteiten zijn aan de hand van jouw irritaties?

Jouw irritatiezone

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten en valkuilen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen kunt vermijden? Dat kan!

Training kwaliteiten ontdekken

Gradaties

Achterbaks gedrag is er in verschillende gradaties. Van twee collega’s die samen over jou gepraat hebben zonder dat je er bij was, tot een ontslagzaak die op een listige en gemene manier is voorbereid.

Wat zegt het over jou?

Wanneer je veel moeite hebt en geïrriteerd raakt wanneer communicatie niet open en eerlijk is, betekent dat wellicht dat het tegen jouw kernwaarden indruist. Het zegt dus iets over de kernkwaliteiten en kernwaarden die typerend voor jou zijn. Ik noem een paar voorbeelden

Eerlijk en oprecht

Ben jij eerlijk en oprecht? Wellicht dat je daarom een allergie hebt voor achterbaksheid en geniepigheid.

Ben jij eerlijk?

Training kwaliteiten en valkuilen

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen vermijd? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.