Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Conflictfasen herkennen en inzicht vergroten

In een conflict onderscheid ik een viertal fasen. Het helpt wanneer je inzicht hebt in de vier fasen omdat je dan anders met het conflict leert omgaan.
Inzicht vergroten in het verloop van een conflict is een leerdoel dat ik uitgewerkt heb voor de training conflicthantering. Overigens ook goed te benutten tijdens de training onderhandelen.

Het verloop van een conflict

Een conflict heeft een bepaald verloop in de factor tijd. Je ziet het aan het schema hiernaast. Bij een conflict is een viertal fasen waarneembaar:

  • Fase 1: latent aanwezig
  • Fase 2: bewustwording
  • Fase 3: stellingname
  • Fase 4: escalatie

Hierna werk ik de fasen verder voor je uit.

Fasen bij conflict

Welke conflictstijl past bij jou? Doe de test!

Welke conflictstijl past het beste bij jou? Doe onze test en kijk naar jouw natuurlijke stijl die je toepast bij conflicten!

Conflictstijlentest

Training conflicthantering

Wil je een training conflicthantering volgen? Wij verzorgen de training 'op maat'. Precies afgestemd op jouw leerdoelen.

Training conflicthantering

Fase 1: het conflict is latent aanwezig

Bij fase 1 gaat het over een conflict, terwijl niemand daar erg in heeft. Er zijn verschillende inzichten, belangen of doelstellingen, terwijl niemand zich dat bewust is. In de politiek zien we dat een conflict soms op een paar punten escaleert tot verbazing van iedereen op dat moment. Het punt is dat er vooraf al tegenstellingen waren, waarvan men zich niet bewust was.

Voorbeeld: Een medewerker solliciteert en wordt aangenomen. Hij ziet deze baan als tussenstap en heeft het plan opgevat na een jaar eens weer verder te kijken. De werkgever neemt de medewerker in dienst met de verwachting dat hij minstens weer een jaar of vijf vooruit kan. Op dat moment is er een conflict terwijl beide partijen het niet weten.

Fase 2: bewustwording

In de tweede fase wordt men zich bewust dat er tegenstrijdige belangen of doelstellingen zijn. Steeds vaker merkt men verschil van inzicht op. Wanneer men in deze fase op de juiste wijze reageert kan er veel narigheid voorkomen worden.

Fase 3: stellingname

De derde fase noem ik de emotionele fase. Er wordt stelling genomen tegen de ander. Er komen negatieve gevoelens over de andere partij. Vooroordelen gaan een rol spelen. Men is minder bereid om kritisch en open naar zichzelf te kijken, maar men kijkt vooral kritisch naar de ander. Er wordt gedacht in termen van daders en schuldigen. Wanneer in deze fase niet daadkrachtig ingegrepen wordt gaat het fout: het conflict escaleert.

Fase 4: escalatie

Bij fase 4 is het conflict niet meer onderhuids. Het escaleert d.w.z. het komt naar buiten. Anderen merken het nu ook. Wat in de volksmond ‘conflict’ wordt genoemd is in feite de escalatie. Het conflict is immers al lang aan de gang. Mogelijke kenmerken van fase 4:

  • Samenwerking wordt moeilijk
  • De ander wordt gekleineerd
  • Er wordt niet meer met elkaar gepraat
  • Het wantrouwen neemt toe
  • De standpunten verharden zich
  • Er ontstaan kampen: men spreekt over hullie en zullie
  • Er wordt op de persoon gespeeld

Wat kun je hier nu mee?

Wanneer je een adviesfunctie hebt of een managementfunctie dan heb jij vaker met conflicten te maken dan in andere functies. Als ik kijk naar de aanmeldingen voor de training conflicthantering dan komen die vaak vanuit dit soort functies: directie, management, HR-adviseur.
Het is heel belangrijk dat je in dit soort functies een conflict snel herkent en meteen ingrijpt in fase 1. Laat het niet sudderen, laat het niet op zijn beloop en voorkom escalatie. De beste remedie bij conflicthantering is namelijk: zorgen dat je ze niet krijgt.

Wil je groeien in je adviesrol? Of wil je groeien in je managementrol? Volg dan de training conflicthantering op individuele basis. Of wanneer er meerdere collega’s zijn: het kan ook gezamenlijk in de groep.

Training conflicthantering

Wil je een training conflicthantering volgen? Wij verzorgen de training 'opmaat'. Precies afgestemd op jouw leerdoelen.

Training conflicthantering

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: overtuigingskracht en impact ontwikkelen

Overtuigingskracht en impact

Overtuigen is geen kunstje: het begint bij jezelf

Je hebt een goed verhaal. Een visie. Een idee dat klopt. Maar waarom landt het dan niet? Waarom lijkt jouw boodschap soms te vervliegen voordat die echt binnenkomt bij de ander? 

Bekijk de webinar

WEbinar overtuigingskracht

De nieuwste podcast

Podcast zelfdoding

In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er vijf per dag. Achter elk cijfer gaat een wereld van pijn, verdriet en gemis schuil. Ook in mijn praktijk hoor ik verhalen van mensen die worstelen met suïcidale gedachten of van naasten die iemand door zelfdoding moesten missen.

In deze nieuwe podcast ga ik samen met Katelijne Vermeulen het gesprek aan over dit moeilijke onderwerp. Juist omdat er zoveel taboe op rust. 

Beluister de gratis podcast

Zo reageerden luisteraars:

  • “Deze podcast heeft me diep geraakt.”
  • “De column die je voorlas vond ik indrukwekkend. Het is een gave om woorden te vinden voor iets wat zo zwaar en tegelijk zo menselijk is.”
  • “Het is veel, rijk en diep. Ook de intro vond ik heel sterk.”
  • “Het gesprek deed me denken aan iemand die nu in doodsangst zit. Het liefst zou ik zeggen: het gaat voorbij en we zijn hier om je erdoorheen te helpen.”
  • “Aangrijpend en tegelijk bevrijdend. Gruwelijk, maar zo waar wat Katelijne zei over menswaardig een einde maken.”
  • “Wat jij deelde over je ervaringen in de ggz raakte me ook: dat je daar niet altijd echt geholpen bent en soms nog meer vreselijks tegenkomt.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.