Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Relatie opbouwen tussen leidinggevende en medewerker

Een goede relatie en verstandhouding tussen leidinggevende en medewerker draagt bij aan de werksfeer, prestaties, motivatie maar ook aan werkplezier. Een taak van de leidinggevende of manager is om een goede relatie en verstandhouding op te bouwen met de medewerker.

Gezonde werkrelaties hebben een positief effect

Werkrelatie opbouwen tussen leidinggevende en medewerkerEen goede relatie tussen de leiding en medewerker heeft een positief effect op een aantal facetten binnen uw team zoals:

  • de arbeidsvreugde en voldoening die de medewerker uit zijn werk haalt
  • de invloed op de prestaties van de medewerker
  • de tevredenheid van de medewerkers
  • de werksfeer binnen uw afdeling of team
  • open communicatie
  • de betrokkenheid binnen het team
  • de mate waarin uw medewerker zich thuis voelt binnen het team
  • de mate waarin medewerker zich kwetsbaar durven op te stellen

Luisteren, meedenken en sparren

Een belangrijk aspect in het kader van een werkrelatie opbouwen zit in basis toch in de luisterende rol van de leidinggevende. Kan de medewerker zijn verhaal bij u kwijt? Een actieve luisterhouding is van belang. Maar meedenken met de medewerker en sparren over vraagstukken waar de medewerker in zijn werk tegenaan loopt verhoogt de betrokkenheid van de medewerker bij de organisatie, het team en de werkzaamheden.

Feedback geven

Feedback geven op het functioneren van de medewerker kan een belangrijk aspect zijn bij de doorontwikkeling van de medewerker. Juist in een omgeving waar de medewerker gehoord wordt en waar de medewerker zich serieus genomen voelt is de basis gelegd voor het doorontwikkelen van de kwaliteiten van de medewerker.

Afstand en nabijheid

Inzicht in afstand en nabijheid is een belangrijk onderdeel in het opbouwen van een relatie met de medewerker. Wanneer u als leidinggevende teveel op afstand staat, bouwt u niet aan een persoonlijke werkrelatie met de medewerker. Maar te close worden, te informeel met elkaar omgaan kan ook nadelige gevolgen hebben op de werkrleatie (lees ook: ongezonde werkrelaties) en uiteindelijk op de prestaties van de medewerker.

Leerdoel voor de leidinggevende

Een leerdoel voor leidinggevenden en managers inzake de training teamontwikkeling en samenwerken is om een goede relatie op te bouwen met de medewerker. Hoe gaat u om met afstand en nabijheid? Hoe geeft u op de juiste wijze feedback? Hoe bevordert u een open relatie?

Leerdoelen teamontwikkeling voor leidinggevenden

We hebben nog meer leerdoelen voor de training teamontwikkeling voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken met alle leerdoelen gericht op leiderschap.

Leerdoelen voor de training teamontwikkeling

Training en coaching

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens