Vaardigheid bij het voeren van functioneringsgesprekken
Vaardigheid functioneringsgesprekken: een leerdoel voor de leidinggevende kan zijn om de vaardigheid in het voeren van functioneringsgesprekken te vergroten. Maar wat voor vaardigheden hebt u eigenlijk nodig? Het is van groot belang om die vaardigheden te specificeren voordat u aan de training begint. Immers de kans van slagen is dan veel groter.
Gespreksvaardigheden en luistervaardigheden
Een leidinggevende of manager die functioneringsgesprekken voert, dient allereerst gespreksvaardig te zijn. Dat ligt voor de hand maar het is van bijzonder groot belang. Als we het mogen samenvatten:
- door goede gesprekstechnieken kunt u weergeven wat u van het functioneren van de medewerker vindt
- u kunt gedrag objectief bespreekbaar maken zonder het op de man of vrouw te spelen
- u kunt goed luisteren: horen wat de medewerker zegt, begrijpen wat bedoeld wordt en vooral: horen wat er niet gezegd maar toch bedoeld wordt (de onderbuik)
- u weet wat het is om een actieve luisterhouding aan te nemen
- u communiceert vanuit de volwassenrol
- u communiceert op een positieve wijze en u bent vaardig om de medewerker te enthousiasmeren en te stimuleren
- U biedt de medewerker voldoende ruimte om zijn/haar zegje te doen en u weet dit te stimuleren
- u weet een sfeer van veiligheid en vertrouwen te creëren waardoor de medewerker ook durft te zeggen wat hem/haar bezig houdt
- u staat open voor feedback en eventuele kritische noten van de medewerker over uw eigen functioneren
- u kunt vorm, inhoud en structuur aan het functioneringsgesprek geven
Dit is de basis voor een goed functioneringsgesprek. Maar het is niet voldoende. Functioneringsgesprekken voeren gaat niet alleen om gesprekstechnieken.
Training en coaching
De Steven verzorgt training en coaching voor leidinggevenden. De training functioneringsgesprekken voeren wij opmaat uit. Uw leerdoelen staan centraal.
Inzicht en houdingsaspecten bij het functioneringsgesprek
Functioneringsgesprekken voeren heeft ten dele te maken met vaardigheden. Echter: het vraagt ook inzichten en houdingsaspecten zoals:
- u bent in staat om objectief zonder u te laten leiden door (voor)oordelen naar het functioneren van de medewerker te kijken
- u benoemt niet expliciet verbeterpunten maar vooral ook de punten die goed gaan
- u laat zich niet meeslepen in emoties en gevoelens wanneer het een lastig functioneringsgesprek betreft
- u weet om te gaan met emoties en gevoelens van de medewerkers zonder dat u daarop te betrokken raakt
- u weet om te gaan met afstand en nabijheid
- u kent uw grenzen qua gespreksvoering en u kunt die professioneel aangeven
- wat u ook van het functioneren van de medewerker vindt: u weet met respect om te gaan met uw collega
- kritische noten betrekt u niet direct op uzelf
Andere vaardigheden
- u kunt een gesprek samenvatten en kort een gespreksverslag produceren die voor uw afdeling HRM volstrekt duidelijk is en ook voor uzelf en uw medewerker
- u kunt de tijdspanne van het functioneringsgesprek begrenzen
Leerdoelen voor de training
We hebben nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.
Training functioneringsgesprekken
Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training opmaat.