Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Beoordelingssysteem: welke systematiek is het beste?

Welk beoordelingssysteem is het beste? Welke methodiek kunt u als organisatie of leidinggevende het beste hanteren? Hoe beoordeel je de prestaties, taakuitvoering, competenties van de medewerker? In dit artikel gaan we in op de urgentie en belangrijkheid van systemen bij beoordelingen en beoordelingsgesprekken.

Het gaat niet om systemen maar zonder systemen lukt het soms niet

Beoordelingssystemen medewerkers en personeelHet belangrijkste punt: beoordelen gaat niet over systemen. Mensen zijn nu eenmaal niet in hokjes in te kaderen. Inmiddels hebben we wel veertig of vijftig verschillende systemen verzameld van tal van organisaties (overheid, MKB, onderwijs) met zeer uiteenlopende varianten. We willen er graag een paar zaken over zeggen:

  • Welk systeem u ook kiest: alle systemen hebben een keerzijde (het beste systeem bestaat niet)
  • Systemen moeten niet leidend zijn: het gaat over mensen
  • Het gevaar van systemen is dat de essentie niet aan de orde komt
  • Systemen veronderstellen beheersbaarheid maar wie de menshuishouding wil beheersen middels systemen slaat de plank volledig mis

Waarom dan een systeem?

Een beoordelingssysteem kan een doel hebben: eenduidigheid bevorderen en voorkomen dat leidinggevenden allemaal naar eigen inzicht omgaan met beoordelingen. Een ander doel kan zijn dat een aantal basale zaken op dezelfde manier worden vastgelegd. Dus nogmaals: het gaat niet om het systeem, maar soms ontkomt u er niet aan.

De essentie

Wat is de essentie bij beoordelen? In feite gaat het om de doelstelling namelijk:  beter functioneren stimuleren en bevorderen. Beter functioneren wil niet zeggen dat er iets fout is of dat er iets niet goed zou gaan. Verbeteren kan ook terwijl het goed gaat. Persoonlijke groei en organisatiegroei is een ontwikkelproces. Organisaties kunnen dat bevorderen en stimuleren maar ook afbreken, demotiveren.

Het gesprek: de beste methode

Open gesprekken en voortdurende feedback is het instrument dat wij benoemen tot het beste systeem om te beoordelen. Feedback op wat goed gaat maar ook op wat beter kan. Wat ons betreft ook feedback op wat beter moet. Wellicht is het goed om u als leidinggevende een aantal vragen te stellen:

  • Wat was de toegevoegde waarde van de medewerker voor uw organisatie en uw team?
  • Heeft de medewerker zich ontwikkeld het afgelopen jaar? Zo ja, kunt u benoemen op welke punten?
  • Zijn er onderdelen waar uw medewerker stil is blijven staan qua ontwikkeling (terwijl de organisatie wel behoefte had dat de medewerker deze ontwikkeling zou doormaken?)

Leerdoelen voor de training

We hebben nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneren en beoordelen

Training en coaching

Bekijk de training functioneren en beoordelen voor leidinggevenden en managers.

Training functioneren en beoordelen

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens