Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Valkuilen coachend leidinggeven

Wat zijn de valkuilen bij coachend leidinggeven voor de leidinggevende of manager? In feite gaan die altijd over té sturend zijn (te veel instrueren, begeleiden en ondersteunen) of juist té weinig sturing bieden (terwijl de medewerker daar wel behoefte aan heeft).

Balans tussen taakvolwassenheid en mate van sturing door de leiding

Coachend leiderschap gaat over een stapsgewijze opbouw tussen enerzijds de bekwaamheid en taakvolwassenheid van de medewerker en anderzijds de mate waarin je sturing, ondersteuning aanbiedt aan de medewerker. Hoe taakvolwassener jouw medewerker wordt, hoe minder sturing je hoeft te geven.

  • Veel sturing

    Wanneer je veel sturing en ondersteuning geeft:

    • Leg je veel uit en instrueer je veel
    • Is controle voortdurend nodig
    • Neem je zelf beslissingen
  • Weinig sturing

    Wanneer je weinig sturing geeft:

    • Hoef je niet veel uit te leggen maar stel je juist veel vragen
    • Is controle niet steeds nodig: dat doet jouw medewerker zelf
    • Beslis je samen en betrek je jouw medewerker bij het bedenken van oplossingen

Valkuilen coachend leiderschap

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training coachend leiderschap

Bekijk de training coachend leidinggeven. We verzorgen deze training individueel maar ook in groepen wanneer je meerdere collega's hebt, die interesse hebben in deze training.

Coachend leiderschap

Waar zitten de aandachtspunten voor de leidinggevende?

Leidinggeven is niet altijd gemakkelijk en vraagt veel vaardigheid maar ook inzicht. Valkuilen doen zich voor wanneer er onbalans ontstaat tussen de mate waarin je stuurt en begeleidt versus de bekwaamheid of taakvolwassenheid van de medewerker.

  • Medewerker is beginner: leidinggevende instrueert te weinig

    Een valkuil voor leidinggevenden is om te weinig sturing te bieden terwijl de medewerker beginner is in zijn/haar taak. Ik noem een paar aspecten:

    • Jouw instructies zijn niet duidelijk voor de medewerker
    • Je gaat te snel in jouw instructie
    • Je gaat te veel van jezelf uit terwijl de medewerker jouw tempo niet kan bijhouden
    • Je verifieert te weinig of de medewerker je ook begrijpt
    • Je hebt te weinig aandacht voor jouw medewerker of je biedt te weinig ondersteuning
    • Je laat jouw medewerker zwemmen
    • Je verwacht dat de medewerker knelpunten oplost, terwijl hij/zij nog niet zover is
  • Medewerker is gevorderd maar nog niet taakvolwassen

    Op het tweede en derde level van taakvolwassenheid is jouw medewerker gevorderd. Zijn/haar bekwaamheid is toegenomen maar hij/zij is nog niet volleerd. Valkuilen voor de leidinggevende:

    • Negativiteit: alleen maar wijzen op fouten
    • Te weinig feedback geven op de prestaties van de medewerker
    • Te weinig sparren met de medewerker over mogelijke knelpunten
    • Te weinig vertrouwen bieden aan de medewerker
    • Je blijft instrueren en controleren alsof de medewerker nog beginner is
    • Je luistert te weinig naar de medewerker
    • Je lost te veel zelf op en je coacht de medewerker te weinig
  • Medewerker is taakvolwassen

    Je medewerker is tot slot vakbekwaam of taakvolwassen. Aandachtspunten voor de leidinggevende:

    • Je maakt de medewerker verantwoordelijk voor de taken maar je draagt niet de juiste bevoegdheden over
    • Je hebt de taak gedelegeerd maar er zijn te weinig afspraken over hoe je geïnformeerd wilt worden over de voortgang
    • Je blijft controleren of instrueren terwijl de medewerker zelf voldoende inzicht heeft om zijn/haar taken uit te voeren
    • Je laat jouw medewerker over aan zijn/haar lot en biedt geen steun

Samenvattend: te veel of te weinig sturing

Samenvattend komt het hierop neer: valkuilen voor de leidinggevende bevinden zich altijd op het vlak van teveel of te weinig sturing, begeleiding en ondersteuning bieden aan de medewerker. De mate van sturing dient aan te sluiten bij het bekwaamheidsniveau van de medewerker.

Training coachend leiderschap

Bekijk de training coachend leidinggeven. We verzorgen deze training individueel maar ook in groepen wanneer je meerdere collega's hebt, die interesse hebben in deze training.

Coachend leiderschap

Leerdoelen

We hebben nog veel meer  leerdoelen coachend leiderschap   voor je uitgewerkt. Je kunt ook het overzicht bekijken met alle leerdoelen voor leidinggevenden.

Leerdoelen voor leidinggevenden

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.