Onderwijs en scholen: training en coaching
Het onderwijs verandert. De school verandert. Aan leerkrachten en docenten worden voortdurend andere eisen gesteld. De benodigde kennis, vaardigheden en Attitude wijzigt bij voortduur. De ene docent kan er prima mee overweg. De andere loopt erin vast. De Steven training en coaching biedt coaching en training voor leerkrachten, docenten, directies op diverse onderwerpen.
Hoogbegaafdheid en school
Door tijdig hoogbegaafdheid te herkennen kan de juiste begeleiding, aandacht en hulp worden geboden. Hulp die kinderen nodig hebben om tot een optimale ontwikkeling te komen op zowel cognitief als sociaal- en emotionele gebied. Het sociaal en emotioneel welbevinden van een hoogbegaafd kind is heel sterk afhankelijk hoe de omgeving hierop reageert. Of hoogbegaafdheid gezien en erkent wordt. En wat we er vervolgens mee gaan doen.
Het signaleren van hoogbegaafdheid is zeker niet makkelijk. Het is zelfs erg lastig. Hoe kun je erachter of een kind hoogbegaafd is, wat het denkt en voelt?
Als hoogbegaafdheid niet bij een kind of bij jou als kind is gezien, voel je je onbegrepen en ga je niet lekker in je vel zitten. Wat je gevoelens en gedrag beïnvloed.
De Steven biedt scholen en leerkachten ondersteuning bij vraagstukken als:
- hoe ontdek je talent in de klas?
- hoe signaleer je hoogbegaafdheid?
- hoe signaleer je hoogsensitiviteit bij leerlingen?
- welke gedragsproblemen kunnen er ontstaan bij kinderen wanneer hoogbegaafdheid niet gezien wordt?
- hoe voer je diagnostische gesprekken?
Publicaties
Onderstaand tref je een aantal publicaties die betrekking hebben op scholen en onderwijs.
-
Veranderingen binnen de school
-
Functioneren en beoordelen
-
Werkdruk en stress
- Werkdruk en stress op school
- Stressvrij voor de klas: lukt dat nog?
-
Oudergesprekken
-
Loopbaan en outplacement
- Loopbaanbegeleiding binnen het onderwijs
- Zat van het onderwijs? Zou je wel eens wat anders willen maar je weet niet wat?
- Hooggevoelig als docent of leerkracht en vastlopen binnen het onderwijs?
- Stoppen met je baan als docent
-
Overlegvormen