Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Hoogbegaafden leren gemakkelijk

Hoogbegaafden studeren en leren gemakkelijk

Hoogbegaafden maken vaak grotere denk- en leerstappen dan andere kinderen op school. Dat komt omdat ze snel van begrip zijn, snel verbanden zien en ook snel kennis tot zich nemen. Doorgaans hebben ze minder tussenstappen nodig bij de uitleg of bij het oefenen dan andere kinderen om tot een goed resultaat te kunnen komen. Bovendien begrijpen ze snel wat er van hun wordt gevraagd en weten ze al gauw wat ze moeten doen.

Open staan voor

Gemakkelijk leren en studeren komt ook door de nieuwsgierigheid die hoogbegaafde personen vaak hebben. Ze zijn leergierig en stellen zich open voor nieuwe zaken. Andere kenmerken?

Voorwaarden en omgeving

Toch zijn er ook voorwaarden om hoogbegaafde kinderen gemakkelijk te laten studeren. Om tot een goed resultaat te komen is het belangrijk dat er niet te veel tussenstappen in de lesstof zitten. Docenten dienen dat te begrijpen en spelen dus een cruciale rol bij de prestaties van de HB-er. Dat geldt in meerdere opzichten overigens. HB-ers werken nu eenmaal harder voor een docent die geen dwang uitoefent maar die het hoogbegaafde kind een eigen aanpak van de lesstof gunt. Belangrijk is dat de docent meedenkt hoe de doelen behaald zouden moeten worden maar wel ruimte laat voor een geheel eigen aanpak.

Vrijheid en zelfstandigheid

HB-ers functioneren het beste wanneer ze vrijheid in het zelfstandig werken en handelen ervaren. Ze willen graag zelfstandig leren en misschien zelfs wel zelfverantwoord leren. Bij een niet-schoolse aanpak gedijen ze vaak het beste. Ze begrijpen nieuwe lesstof vaak aanzienlijk sneller dan de andere leerlingen en zijn daardoor sneller klaar met opdrachten.

Groot probleemoplossend vermogen

HB-ers hebben vaak een groot probleemoplossend vermogen. Bij uitdagende opdrachten bijten ze zich daar helemaal in vast. Voorwaarde is wel dat het hun interesse heeft. Graag worden HB-ers uitgedaagd door taken die net boven hun niveau leggen. Daarbij hebben ze uiteraard wel de juiste begeleiding nodig. Een misverstand is dat HB-ers zichzelf altijd wel redden en dat niemand er naar om hoeft te kijken. Wanneer opdrachten en taken goed aansluiten kunnen ze zich focussen en concentreren.

Introvert of extravert?

Hoogbegaafd: introvert of extravert

Ook onder de (hoog)begaafde leerlingen hebben we te maken met introverte en extraverte leerlingen waardoor we verschillend gedrag kunnen opmerken. Wat zijn de kenmerken?

  • Introvert

    HB-ers die introvert zijn

    • zijn gevoeliger voor de omgeving en voor prikkels vanuit de omgeving
    • merken meer op en denken dieper na over wat ze opmerken
    • ze vermijden prikkels omdat ze een gevoelig zenuwstelsel hebben en omdat ze tijd nodig hebben om de prikkels te verwerken
    • zijn meer denkers dan doeners: dromen snel weg
    • vermijden groepsactiviteiten
    • zijn leerlingen die minder aanwezig zijn
    • hebben momenten van afzondering nodig
  • Extravert

    HB-ers die extravert zijn:

    • oriënteren zich en zijn naar buiten gericht
    • hebben grote interesse in sociale activiteiten
    • passen zich gemakkelijker aan in groepen
    • zijn meer praktisch ingesteld dan introverte mensen
    • gaan sneller de discussie aan
    • vallen meer op
    • hebben mensen nodig om zich heen
    • willen graag het laatste woord hebben
Introvert of extravert

HB-ers zijn vaak taalvaardiger

Hoogbegaafden zijn vaak taalvaardig en spelen met taal. Ze stoppen pas met het stellen van vragen als ze de kern van het probleem begrijpen. Kenmerken die daarbij horen:

  • ze kunnen zich vaak gemakkelijk uitdrukken
  • ze gebruiken vaak moeilijkere zinsconstructies dan anderen
  • ze hebben humor die niet iedereen begrijpt
  • ze hebben al snel een behoorlijke woordenschat en vocabulaire
  • ze houden van doordenkertjes
  • ze praten in goed gevormde en samengestelde zinnen
  • ze zijn dol op woordspelingen
  • ze vinden het leuk wanneer anderen hun woordgrapjes kunnen begrijpen en daardoor bijdragen aan hun positief zelfbeeld.
  • ze sparren graag met iemand om hun gedachten te ordenen
  • ze zoeken voortdurend afstemming om hun boodschap te laten aansluiten bij anderen 

Hoogbegaafd

Bekijk ons aanbod voor training, loopbaanbegeleiding en coaching van hoogbegaafden.

Coaching hoogbegaafden

Talentontwikkeling

Bekijk onze trainingen voor talentontwikkeling of ons aanbod voor hoogsensitieve personen.

Persoonlijke ontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit trainer coach en jongerencoach