Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Hoogbegaafden leren gemakkelijk

Hoogbegaafden maken vaak grotere denk- en leerstappen dan andere kinderen op school. Dat komt omdat ze snel van begrip zijn, snel verbanden zien en ook snel kennis tot zich nemen. Doorgaans hebben ze minder tussenstappen nodig bij de uitleg of bij het oefenen dan andere kinderen om tot een goed resultaat te kunnen komen. Bovendien begrijpen ze snel wat er van hen wordt gevraagd en weten ze al gauw wat ze moeten doen.

Open staan voor

Gemakkelijk leren en studeren komt ook door de nieuwsgierigheid die hoogbegaafde personen vaak hebben. Ze zijn leergierig en stellen zich open voor nieuwe zaken. Andere kenmerken?

Hoogbegaafden studeren en leren gemakkelijk

Hoogbegaafdheid op school

Dit artikel is geschreven in de serie: hoogbegaafdheid op school.

Hoogbegaafdheid op school

Webinar

Wil je meer informatie? Volg dan onze webinar die wij verzorgen voor ouders van hoogbegaafde kinderen.

Webinar bekijken?

Training & coaching voor HB-ers

Bekijk al onze trainingen voor hoogbegaafde personen.

Coaching HB-ers

Voorwaarden en omgeving

Toch zijn er ook voorwaarden om hoogbegaafde kinderen gemakkelijk te laten studeren. Om tot een goed resultaat te komen is het belangrijk dat er niet te veel tussenstappen in de lesstof zitten. Docenten dienen dat te begrijpen en spelen dus een cruciale rol bij de prestaties van de HB-er. Dat geldt in meerdere opzichten overigens. HB-ers werken nu eenmaal harder voor een docent die geen dwang uitoefent maar die het hoogbegaafde kind een eigen aanpak van de lesstof gunt. Belangrijk is dat de docent meedenkt hoe de doelen behaald zouden moeten worden maar wel ruimte laat voor een geheel eigen aanpak.

Vrijheid en zelfstandigheid

HB-ers functioneren het beste wanneer ze vrijheid in het zelfstandig werken en handelen ervaren. Ze willen graag zelfstandig leren en misschien zelfs wel zelfverantwoord leren. Bij een niet-schoolse aanpak gedijen ze vaak het beste. Ze begrijpen nieuwe lesstof vaak aanzienlijk sneller dan de andere leerlingen en zijn daardoor sneller klaar met opdrachten.

Groot probleemoplossend vermogen

HB-ers hebben vaak een groot probleemoplossend vermogen. Bij uitdagende opdrachten bijten ze zich daar helemaal in vast. Voorwaarde is wel dat het hun interesse heeft. Graag worden HB-ers uitgedaagd door taken die net boven hun niveau leggen. Daarbij hebben ze uiteraard wel de juiste begeleiding nodig. Een misverstand is dat HB-ers zichzelf altijd wel redden en dat niemand ernaar om hoeft te kijken. Wanneer opdrachten en taken goed aansluiten kunnen ze zich focussen en concentreren.

Introvert of extravert?

Ook onder de (hoog)begaafde leerlingen hebben we te maken met introverte en extraverte leerlingen waardoor we verschillend gedrag kunnen opmerken. Wat zijn de kenmerken?

  • Introvert

    HB-ers die introvert zijn

    • Zijn gevoeliger voor de omgeving en voor prikkels vanuit de omgeving
    • Merken meer op en denken dieper na over wat ze opmerken
    • Vermijden prikkels omdat ze een gevoelig zenuwstelsel hebben en omdat ze tijd nodig hebben om de prikkels te verwerken
    • Zijn meer denkers dan doeners: dromen snel weg
    • Vermijden groepsactiviteiten
    • Zijn leerlingen die minder aanwezig zijn
    • Hebben momenten van afzondering nodig
  • Extravert

    HB-ers die extravert zijn:

    • Oriënteren zich en zijn naar buiten gericht
    • Hebben grote interesse in sociale activiteiten
    • Passen zich gemakkelijker aan in groepen
    • Zijn meer praktisch ingesteld dan introverte mensen
    • Gaan sneller de discussie aan
    • Vallen meer op
    • Hebben mensen nodig om zich heen
    • Willen graag het laatste woord hebben

HB-ers zijn vaak taalvaardiger

Hoogbegaafden zijn vaak taalvaardig en spelen met taal. Ze stoppen pas met het stellen van vragen als ze de kern van het probleem begrijpen. Kenmerken die daarbij horen:

  • Ze kunnen zich vaak gemakkelijk uitdrukken
  • Ze gebruiken vaak moeilijkere zinsconstructies dan anderen
  • Ze hebben humor die niet iedereen begrijpt
  • Ze hebben al snel een behoorlijke woordenschat en vocabulaire
  • Ze houden van doordenkertjes
  • Ze praten in goed gevormde en samengestelde zinnen
  • Ze zijn dol op woordspelingen
  • Ze vinden het leuk wanneer anderen hun woordgrapjes kunnen begrijpen en daardoor bijdragen aan hun positief zelfbeeld.
  • Ze sparren graag met iemand om hun gedachten te ordenen
  • Ze zoeken voortdurend afstemming om hun boodschap te laten aansluiten bij anderen

Luister en zie mij (E-book in pdf)

Luister en zie mij is een stappenplan voor het voeren van een diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde kinderen.

Voorkant boek

Luister en zie mij

Gesprekskaarten over hoogbegaafdheid

Het doosje HB-gesprekskaarten helpt je kinderen, die mogelijk kunnen presteren op (hoog)begaafd niveau, te ontdekken.

Deze gesprekskaarten zijn ontwikkeld voor scholen, leerkrachten, ouders en iedereen die in gesprek wil gaan over het signaleren van hoogbegaafde kinderen.

Gesprekskaarten HB

Gesprekskaarten over HB

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit coach


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.