Conflicten oplossen: kun je dat leren?
Conflicten oplossen: kun je dat leren? Nu kan ik meteen roepen: ja natuurlijk, kun jij dat leren. Maar dat gaat me nu te snel. In ieder geval kun je leren anders om te gaan met conflicten. Training en coaching gericht op conflicthantering kan je daarbij ook nog van dienst zijn. Maar om te zeggen of jij een conflict kunt oplossen: dat klopt ten dele! Je hebt namelijk twee partijen nodig die bereid zijn om een conflict op te lossen.
Wat is een conflict oplossen?
Een conflict oplossen is een conflict tot een goed einde brengen. Als eerste wil ik ervan zeggen dat conflicten oplossen een conflictstijl is (er zijn er vijf en je kunt mijn artikel over conflictstijlen er even bij nemen). Een conflict oplossen is dus wat anders dan wegkijken, in de doofpot drukken, net doen alsof er niets aan de hand is of opleggen en forceren. Een conflict oplossen is dat beide partijen er een bevredigend gevoel aan overgehouden hebben.
Is een conflict oplossen hetzelfde als een compromis? Dat hoeft niet per se. In een ander artikel lees je wat een compromis is.
Welke conflictstijl past bij jou? Doe de test!
Welke conflictstijl past het beste bij jou? Doe onze test en kijk naar jouw natuurlijke stijl die je toepast bij conflicten!
Training conflicthantering
Wil je een training conflicthantering volgen? Wij verzorgen de training 'op maat'. Precies afgestemd op jouw leerdoelen.
Omgaan met conflicten
Is het aan te leren om effectiever met conflicten om te gaan? Jazeker! Ook jij kunt dat leren. Conflicten hebben altijd te maken met communicatie en onderhandelen. Ik zeg weleens een conflict = communicatie = onderhandelen.
Hieronder heb ik een paar stappen uitgezet die je kunnen helpen om een conflict op te lossen.
Stap 1: Neem verantwoordelijkheid
De eerste en belangrijkste stap is om voor jezelf te constateren dat het conflict onder jouw verantwoordelijkheid plaatsvindt. Verantwoordelijkheid nemen is iets anders dan de schuld op je nemen of de ander de schuld geven van het conflict. Schuldgevoelens zijn funest bij het oplossen van een conflict. Verantwoordelijkheid nemen is uit jouw passieve rol komen (‘het overkomt mij’) of uit de beschuldigende rol komen (‘de ander heeft het gedaan’). Het spreekwoord is: ‘als je niet meespeelt, kun je ook niet winnen’ Heb vertrouwen dat je het conflict tot een goed einde kunt brengen.
Stap 2: Analyseer het conflict
Je kunt het conflict analyseren aan de hand van een drietal zaken: Welke conflictstijl heb je gehanteerd en welke stijl hanteerde de ander? Wat voor soort conflict is er? (doelen, methoden, gedrag of normen en waarden). Beschrijf het verloop van het conflict. Let op: een conflict analyseren, is te vergelijken met het opsporen van een lek. Het lek zit zelden op de plaats waar het water vandaan komt. Goed luisteren en analyseren is dus van belang.
Stap 3: Blijf communiceren!
De derde stap is om het gesprek aan te gaan. Voor een dergelijk gesprek zijn een paar basisregels van belang:
- Wees open en eerlijk
- Laat de ander praten en luister goed wat hij/zij bedoelt
- Wees assertief en richt je op feiten (onderbouw meningen en gevoelens met voorbeelden)
- Maak afspraken
- Spreek een moment af om te evalueren
Jouw houding in het gesprek is van groot belang
Een paar tips:
- Neem de verantwoording en praat voor jezelf (zeg niet: “Andere collega’s vinden dat ook”, maar vertel wat je er zelf van vindt)
- Blijf bij het onderwerp, laat je niet verleiden om af te dwalen
- Vermijd zinnen als: “dat is niet zo”, “dat lieg je”, “dat zie je verkeerd”
- Val de ander niet in de rede
- Speel nooit op de persoon
- Laat jouw vooroordelen en aannames over de ander varen
- Denk niet in termen van vijanden en tegenstanders
- Wees duidelijk en direct
Training conflicthantering
Wil je een training conflicthantering volgen? Wij verzorgen de training 'opmaat'. Precies afgestemd op jouw leerdoelen.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.