Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Te weinig ruggengraat? Waar sta jij nou voor?

Heb je weinig ruggengraat? Bepaalt een ander in hoge mate wat je doet of nalaat? Ga je te weinig uit van eigen kracht?

Waarover gaat het?

Ik noem eens wat voorbeelden wanneer je te meegaand bent. Je bent té meegaand wanneer:

  •  je wel een andere mening hebt maar niets zegt
  • je nooit ergens een mening over hebt en alles zogenaamd wel goed vindt
  • je ter wille van de lieve vrede je mond maar houdt
  • nooit eens tegengas geeft of een weerwoord hebt
  • je dingen gaat doen die je eigenlijk niet wilt
  • ergens mee instemt terwijl je het er niet mee eens bent
  • nooit eens ruggengraat laat zien en zegt waar jij voor staat
  • je de kool en de geit altijd wilt sparen
  • je spanningen teveel vermijd
  • je hebt te weinig een eigen gezicht of standpunt
  • je komt te weinig op voor eigen standpunt
  • je durft geen eigen standpunt in te nemen

te meegaand

ddd

Wat gebeurt er?

Wanneer je het gevoel hebt dat je te meegaand of te volgzaam bent dan betekent dat waarschijnlijk dat je je teveel laat leiden door andere mensen. Twee zaken:

  • je maakt jezelf kleiner dan noodzakelijk is
  • je maakt de ander groter dan noodzakelijk is

Wat is jouw kernkwaliteit?

Laten we met het positieve beginnen: meegaand en volgzaam is een kernkwaliteit.

Waar sta jij nou voor?

Wanneer heb je te weinig ruggengraat? Vaak zeggen mensen dat wanneer je nooit eens een keer staat voor wat je zegt. Of alles zogenaamd wel goed vindt. Je stemt met van alles in soms ook tegen beter weten in. Of je zegt ja maar je bedoelde nee. Grenzen aangeven is misschien wel lastig voor je. Of je hebt te weinig een eigen mening en gezicht. Je gaat voortdurend op anderen af. En als je die mening wel hebt: misschien is het lastig voor je om die te zeggen. Ter wille van de lieve vrede ben je wellicht conflict mijdend ingesteld.

Je stelt je te afhankelijk op!

Eigenlijk stel je je te afhankelijk op van de ander om welke reden ook. Het geeft geen goed gevoel doorgaans en het draagt niet bij aan jouw zelfvertrouwen of een positief zelfbeeld. Je gaat niet uit van jezelf. Je gaat uit van de mening van een ander.

Wat is er aan te doen?

Een leerdoel komt nooit alleen en ook de leerdoelen die wij beschrijven hebben onderlinge verwantschap. Misschien moet je leren om:

  • meer de regie te pakken in jouw eigen leven
  • meer uit te gaan van eigen kracht
  • meer inbreng te tonen in gesprekken
  • meer uitgaan van jouw eigen behoeften en jouw grenzen aangeven
  • meer een eigen mening en zienswijze vormen over bepaalde zaken
  • pro-actiever worden

Leerdoelen assertiviteitstraining

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.

Leerdoelen assertiviteit

Ebook of webinar

Meer weten over assertiviteit?

Of bekijk onze training assertiviteit!

Training Assertiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.