Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Nieuwe contacten aangaan: moeilijk voor jou?

Kat uit de boom kijken

Is het voor jou moeilijk nieuwe contacten aan te gaan? Vind je het moeilijk om op mensen af te stappen die je niet kent? Voel je je onzeker bij het aangaan van sociale contacten terwijl je wel behoefte hebt om jouw vrienden of kennissenkring uit te breiden?

Lastig he? Laatst zei iemand: ik vind het ook moeilijk om een nieuwe relatie aan te gaan terwijl ik er wel naar verlang. Ik vind het zelfs moeilijk om op zoek te gaan. Hoe kan dat toch?

Wat voor gedrag vertoon je?

Wanneer je herkent dat het aangaan van sociale contacten moeilijk voor je is, dan is de vraag welk gedrag bij jou past. Ik probeer wat voorbeelden te noemen:  

  • je stelt uit …………. soms net zolang tot het niet meer hoeft
  • je hebt de neiging om contacten te vermijden
  • wanneer mensen dichtbij komen vind je dat soms lastig
  • wanneer mensen zomaar op jou afstappen schrik je een beetje
  • wanneer je de buurman of buurvrouw naar buiten ziet komen dan ga je gauw naar binnen
  • je ziet er tegenop om zomaar een praatje te maken
  • je weet je moeilijk een houding te geven als mensen zomaar het gesprek aangaan
  • je weet vaak niet wat je moet zeggen of je voelt je onhandig bij het aangaan van gesprekken
  • een gesprek gaande houden vind je lastig en vaak vallen er ongemakkelijke stiltes
  • je bent bang om wat verkeerds te zeggen

Gerichte training en coaching

Gerichte training en coaching kan je helpen middels een kort traject om de vicieuze cirkel te doorbreken. Let op: denk in kleine stapjes en verwelkom iedere progressie. Jezelf overvragen werkt averechts.

Training assertiviteit

Wil je een training assertiviteit volgen? Aarzel niet en bel voor info!

Neem contact met ons op!

Doe de assertiviteitstest

Hoe assertief ben jij?

Deze test geeft op 15 elementen inzicht hoe je reageert op situaties binnen jouw leefomgeving. Het helpt bij de zoektocht naar jouw leerdoelen.

Je kunt de test online doen en je krijgt de uitslag in de mailbox.

Doe de assertiviteitstest

In groepen en bij partijen

Liesbeth vertelde: ‘Wanneer ik voor mijn werk naar een bijeenkomst moet of evenement dan krijg ik het al warm. Mensen staan met elkaar te praten in een groep en wat moet ik doen. Op zo’n moment weet ik niet hoe ik me gedragen moet. Is het opdringerig als ik erbij ga staan? En wanneer ik erbij ga staan moet ik dan wat zeggen? Hoe open ik het gesprek? Of hoe hou ik het gesprek gaande?’.

Jaap vertelde: ‘Op verjaardagspartijen  heb ik last van deze vorm van sociale angst. Hoe hou ik het gesprek gaande en hoe kun je die ongemakkelijke stiltes vermijden? Als ze mij wat vragen dan ben ik veel te kort in mijn antwoorden. Wanneer ze bijvoorbeeld vragen: hoe was je vakantie, dan geef ik als antwoord dat het leuk was. Anderen hebben dan een half uur nodig om te vertellen waar ze geweest zijn. Maar mijn gesprek is weer ten einde. Volgende onderwerp. Tsjaaa!’.

Wat wil je leren?

Wat je wilt leren is:

  • Een spontane open houding richting andere mensen ongeacht of ze jou kennen of niet
  • Een positieve houding waarbij je toegankelijkheid uitstraalt voor de ander
  • Contacten maken op een gemoedelijke wijze
  • Je wilt eigenlijk af van jouw gereserveerde teruggetrokken houding die op anderen niet enthousiast overkomt.

Oorzaken

Ik noem een aantal mogelijke oorzaken waarom je het aangaan van contacten moeilijk zou kunnen vinden:

  • je kijkt de kat graag eerst uit de boom en dat wil zeggen: je hoeft niet zozeer vooraan te staan in de rij
  • je vind het gemakkelijker dat een ander het initiatief neemt
  • je bent introvert van nature, wellicht een beetje gereserveerd of terughoudend
  • je moet eerst ontdooien in een gesprek en dat doe je zodra je vertrouwen ervaart
  • je merkt dat je gebrek hebt aan sociale vaardigheden: je kunt soms ook gewoon niet bedenken wat je moet zeggen
  • je hebt sociale faalangst, je bent bang dat mensen jou raar vinden of afwijzen
  • je hebt weinig zelfrespect: je vindt dat je er niet goed uitziet of dat je moeilijk praat
  • vanuit jouw opvoeding heb je niet geleerd om vlot contacten te maken
  • je bent bang om iets van jezelf te laten zien en daarom stel je je verdekt en onzichtbaar op

Gevolgen

Ik noem een paar gevolgen:

  • je bent ontevreden omdat je contacten niet aangaat en het wel zou willen
  • je voelt je onhandig in het sociale verkeer
  • als mensen je daarop aanspreken schrik je
  • jouw zelfbeeld wordt er niet positiever op
  • je voelt je soms eenzaam en alleen
  • je voelt je buitengesloten terwijl je je misschien zelf ook wel buitensluit

Wat is er aan te doen?

Voorafgaand aan de vraag: wat is er aan te doen is er een andere vraag. De vraag is: is er wat aan te doen? Ons antwoord: jazeker! Het begint met het doorbreken van een vicieuze cirkel die doorgaans weinig met vaardigheden heeft te maken. Het is namelijk ook een gedragspatroon om op een bepaalde manier te reageren bij contacten. Wat die cirkel is? Door het contact te vermijden, krijg je geen vertrouwen in jezelf en hoe minder vertrouwen je hebt in jezelf hoe moeilijker het voor jou wordt om te doen.

Omgekeerd geldt het ook: door te doen krijg je vertrouwen en naarmate jouw vertrouwen groter wordt, zal DOEN gemakkelijker voor je zijn.

Leerdoelen assertiviteitstraining

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.

Leerdoelen assertiviteit

Ebook of webinar

Meer weten over assertiviteit?

Of bekijk onze training assertiviteit!

Training Assertiviteit

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens