Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Bang om failliet te gaan? Angst voor faillissement?

Naderend faillissement? Bang voor failliet? Als ondernemer maakt u zich zorgen over de continuïteit van uw bedrijf.

Faillissement: bent u er bang voor?De liquiditeitsdruk neemt toe, de omzet neemt af en u ziet met lede ogen aan dat er gedurende maanden lang geen winst wordt gemaakt.

Soms bent u bang dat u failliet gaat. Echter: niemand gaat failliet omdat hij snel ingrijpt of teveel informatie heeft.

Artikel over faillissementen

In dit artikel staan we stil bij de volgende onderwerpen:

Liquiditeitsproblemen?

Heeft uw organisatie liquiditeitsproblemen? Lees dan ons artikel over knelpunten in de liquiditeit.

Liquiditeitsproblemen

Failliet gaan: het overkomt u niet!

U bent bang om failliet te gaan. Al tijden maakt u geen winst. De liquiditeitsspanning neemt toe. Een faillissement overkomt u niet. Niemand ging failliet omdat hij/zij te vroeg ingreep.

  • Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus

    Het is heel vervelend waarin uw bedrijf zich bevindt. En toch kunt u de situatie overwinnen. Door tijdig aan de bel te trekken.

  • U moet weten!

    U moet niet het gevoel hebben dat het niet goed gaat. U moet zeker weten. Te denken valt aan maandcijfers, kwartaalcijfers. U kunt beter weten hoe het er echt voor staat dan vermoeden hoe het ervoor staat.

  • Neem maatregelen!

    Ons advies: laat u niet leiden door angst. Laat u niet verlammen. Maak een plan de campagne en grijp in. Passiviteit, afwachten en hopen dat het beter gaat zijn slechte medicaties in de situatie waarin u verkeert.

  • NU is vandaag!

    Wanneer u vermoedt dat er een kans zou kunnen zijn op een faillissement dan hebt u misschien nog een kans. Door NU in te grijpen. Niet morgen! Niet wachten tot volgende week. Niet hopen dat die ene order nog doorgaat of dat die ene betaling nog binnenkomt. Niet de kop in 't zand steken! Optreden en gaan!

  • NU is Plan B schrijven

    Plan B is het plan dat u schrijft als noodscenario. U wacht nog op die ene order. U wacht nog op die ene betaling. Maar stel dat dit niet komt. Wat gaat u dan doen? Wanneer gaat u dat doen? Hoe gaat u het oplossen?

  • U gaat niet failliet omdat u te pro-actief bent!

    Bedrijven gaan eerder failliet omdat ze te lang wachten met ingrijpen of reorganiseren dan dat ze failliet gaan omdat ze pro-actief zijn en vroegtijdig maatregelen nemen.

  • U gaat niet failliet omdat u cijfermatig te goed op de hoogte bent van uw bedrijfssituatie

    Bedrijven gaan eerder failliet omdat ze niet WETEN hoe ze er precies voor staan dan dat ze exact weten wat ze gisteren, deze week en vorige maand verdiend (of verloren) hebben. Zorg dat u cijfermatig de zaakjes op orde hebt op de euro nauwkeurig. Consistente cijfers overtuigen zelfs de curator. Een warrig verhaal zit niemand op te wachten.

  • Wacht niet tot de deurwaarder komt!

    Wachten tot de gerechtsdeurwaarder op de stoep staat helpt niet. Wachten tot  de exploot van dagvaarding en bevel op de mat ligt helpt evenmin. Tref een regeling met uw leveranciers op basis van een kloppende liquiditeitspositie. Wachten doet u bij de bushalte of de trein. Ondernemers wachten niet af. Ze gaan DOEN!

  • Communiceer met uw medewerkers

    Hou uw medewerkers niet voor het lapje door de salarissen te laat of niet te betalen zonder dat u hierover communiceert. Medewerkers weten, denken of vermoeden meer dan u denkt.

  • Praat met onafhankelijke adviseurs

    Laat de eigen adviseur maar even thuis. Die kent u al jaren immers. Frisse blik is beter. U kunt beter uw vraagstukken bespreken met een extern adviseur dan met uw collega´s. Zij zijn onderdeel van het proces immers.

  • Laat u de kop niet gek maken

    Onze slogan is: wie zijn bedrijf of baan verliest is veel kwijt (misschien wel heel veel): wie zichzelf verliest is alles kwijt, zelfs de mogelijkheid en kans om deze vervelende situatie te overwinnen.

  • Nu is bellen!

    Nu is vandaag. Bellen dus en vandaag langskomen bij onze adviseurs. Ons team gaat met u knokken om een faillissement te voorkomen.

Reorganisatie om bedrijfseconomische redenen

Soms moet er gereorganiseeerd worden om bedrijfseconomische redenen. Inkrimping van de organisatie is een must om te overleven.

Reorganisatie door inkrimping

Ondernemers met financiële problemen in crisis

Ondernemers in financiële nood en problemen trekken bij een dreigend faillissement soms erg laat aan de bel. Dat verwijt wordt ze vaak gemaakt door omstanders. Maar hoe kan dat? En waar is de hulplijn?

  • Failliet taboe? Nog steeds!

    Failliet gaan is nog steeds een taboe. Overal hoor je de verhalen hoe er over gesproken wordt en de onderbouwing erbij.

    Zelfs erkende adviseurs op dit terrein hebben het soms over een faillissement door de drie B's: de BMW, de Bontjas en de Belastingdienst. Ik weet dat dit gebeurt en dat ondernemers soms op status gesteld zijn en naar buiten toe de grote broek aantrekken terwijl het bedrijf in financiële problemen zit.

  • Ondernemers in financiële problemen

    Echter: er zijn zoveel andere ondernemers vooral in het MKB die wars staan van dit soort praktijken. Eerder andersom: te loyaal, te meegaand, te betrokken en oververantwoordelijk.

    • het personeel salaris betalen en zelf al maanden van het eigen spaargeld leven
    • voortdurend geld lenen vanuit privé aan de BV in de hoop dat er betere tijden komen
    • zichzelf veel ontzeggen en maar werken en maar werken
  • Waar is de hulplijn 155 - help redt een bedrijf?

    Voor veel ondernemers is het sowieso al lastig om aan de bel te trekken. Soms doordat men te eigenzinnig is en moeilijk hulp vraagt. Soms doordat men te optimistisch is en de zaak mooier voorstelt dan het geval is. Maar heel vaak ook omdat men niet weet waar men naar toe moet met deze vraagstukken.

    de bank is belanghebbende en wanneer de ondernemer niet oppast verliest hij het vertrouwen bij de bank juist door dit soort gesprekken aan te gaan
    de eigen accountant is ook al belanghebbende en kijkt eerst hoeveel facturen er nog openstaan bij het accountantskantoor

    Waar is het centrale meldpunt voor ondernemers waar men in vertrouwen (privacy en bedrijfsgeheimen gewaarborgd) het verhaal kan doen en waar diverse adviseurs met verschillende expertise de ondernemer bijstaan?

  • Waarom trekken ondernemers niet eerder aan de bel?

    Het verwijt dat ondernemers eerder aan de bel moeten trekken is (te) snel gemaakt in mijn optiek. De vraag is hoe dit komt. Wat ik merk is het volgende:

    • ondernemers hebben een soort gevoel van falen wanneer ze met dit verhaal naar de dokter moeten: falen voor de eigen omgeving van familie, kennissen en (zaken)vrienden
    • vaak voelt men dat de privacy onvoldoende gewaarborgd is en men is ontzettend bang dat de negatieve PR 'het gaat niet goed met dat bedrijf' de achteruitgang nog versnelt
    • het is voor ondernemers lastig zo niet onmogelijk om dit soort zaken te delen met medewerkers, laat staan met klanten want op het moment dat je dit kenbaar maakt, denkt ieder (logisch) alleen aan eigen portemonnee.

Coaching ondernemers bij faillissement

Failliet gaan? Dat gebeurt mij niet!Ook bij banken en accountants ontstaat er enigszins bewustwording dat er veel aan gelegen is om een ondernemer voor, tijdens en na het faillissement de juiste coaching aan te bieden.

  • Waarom belangrijk?

    Ondernemers hebben vaak diverse vormen van begeleiding voor of tijdens het faillissement. Vaak is dat een jurist (zelf ook curator in de praktijk), een accountant of fiscalist. Kortom: inhoudelijke begeleiding op cijfers, fiscale aangelegenheden of juridische zaken is er wel. Maar hoe gaat het met de ondernemer zelf?

  • Mentale kracht

    Mentale kracht vinden om tegen de stroom in nog wat creatiefs te bedenken is verdraaid lastig. De curator staat bij je op de stoep, een bank komt ook nog eens langs, de omgeving praat erover. En jij zit als ondernemer thuis met tal van gevoelens. Aandacht voor jou als ondernemer is er weinig. Begrip vanuit de omgeving ook niet veel. De eigen accountant kijkt allereerst of er nog openstaande facturen zijn.

  • Zijn er kansen? Coaching voor wie?

    Volgens mij zijn er nog een aantal kansen voor de ondernemer in kwestie mits hij de juiste begeleiding heeft. Voor wie? Voor die ondernemer waarvan geldt: hij/zij is wel capabel om te ondernemen maar men heeft tegenslag gehad (hetzij persoonlijk, privé of zakelijk) waardoor het zover gekomen is.

  • Ook banken kunnen belanghebbend zijn

    Wanneer het lukt om ondernemers wederom aan het ondernemen te krijgen kan de bank vaak een fikse afschrijving besparen.

  • Hoe ziet een coachingstraject eruit?

    Een coachingstraject ziet er als volgt uit:

    • Fase A: inventarisatie en inschatting

      Fase A bestaat uit een inventarisatie van de mogelijkheden en kansen. Dat bestaat uit een gesprek met de ondernemer zelf en als ’t kan zijn directe omgeving (bijvoorbeeld partner of vennoot).

    • Fase B: coachingstraject

      Op basis van de bevindingen uit fase A kan een coachingstraject worden voorgesteld. Zeker: gericht op de ondernemer maar direct daaraan verwant de onderneming. Mijn overtuiging is namelijk dat je het snelst weer op de rit bent door gewoon te gaan doen. Fase B is afhankelijk van de situatie qua inhoud en duur.

Faillissement als tweede kans voor ondernemers

Hoewel faillissementen en failliet gaan nog steeds in het hoofdstuk TABOE staat omschreven, biedt een faillissement in een aantal gevallen een prima kans voor de ondernemer om succesvol een bedrijf te starten of voort te zetten. Soms is een faillissement - met alle gevolgen van dien - nog de enige mogelijkheid om uit de malaise te komen.

  • De ondernemer is door het faillissement gepokt en gemazeld

    De ervaring van een faillissement is een bijzondere ervaring. Een ervaring die niemand wenst mee te maken maar de ondernemer die deze ervaring wel heeft, heeft iets extra's in zijn rugzak. Het is namelijk de ergste vorm van crisis die een bedrijf kan meemaken

  • Mentale kwestie

    Ondernemers die zover komen dat ze na een faillissement weer gaan ondernemen zijn er mentaal vaak sterker uitgekomen. Dat kan niet iedereen zeggen. Een faillissement heeft impact op het emotionele leven van een ondernemer en kan een deuk geven in het zelfvertrouwen. Zie ook: de impact van een faillissement op de ondernemer. Dan hebben we ´t uiteraard niet over fraudeurs die bewust het ene faillissement na het andere veroorzaken.

  • Persoonlijke groei van de ondernemer

    Ik denk dat een failliete ondernemer een paar strepen voor kan hebben op diegene die deze ervaring (gelukkig maar) mist:

    • meer initiatief, meer anticiperen, een proactieve houding
    • het vermijden van valkuilen als 'te goed van vertrouwen, naïef, onduidelijke afspraken
    • meer onderzoek naar kansrijke projecten en het laten liggen van kansarme projecten
    • duidelijker naar eventuele medewerkers: heldere afspraken, resultaatverwachtingen
    • heldere sturing op cijfers
    • meer inzicht en bewustwording in de zin van: deze situatie wens ik nooit weer
  • Kansen voor de doorgestarte onderneming

    Ook de onderneming welke wordt doorgestart heeft talrijke kansen. Zeker wanneer deze onderneming door het faillissement ontdaan is van de nodige ballast en talrijke verplichtingen waar geen ontkomen aan was.

  • Tips

    Een paar tips voor ondernemers die na een faillissement weer gaan ondernemen:

    • neem de juiste afstand in eerste instantie en neem de tijd om e.e.a. te verwerken. Een faillissement is een rouwproces, zelfs al hebt u er zelf voor gekozen en het is een mens niet vreemd om eerst in oude denkpatronen vast te zitten
    • maak een plan, werk een visie en strategie uit, deel dit met anderen die ter zake deskundig zijn
    • werk het plan stap voor stap uit en hou de risico's overzichtelijk, bouw vertrouwen op, ook zelfvertrouwen (de beste voetbaltrainers zijn ook een keer ontslagen)
    • Ga Doen! Laat u niet weerhouden door wat anderen erover zeggen.

Rouwproces

Failliet gaan is een immens proces voor de ondernemer zelf. Wij noemen het een rouwproces. Meer weten?

Faillissement is rouwproces ondernemer

Lezing uit de praktijk: failliet gaan, dat gebeurt mij niet!

Voor commerciële clubs, businessclubs  en zakenverenigingen word ik soms gevraagd om een lezing te houden met als thema: failliet gaan, dat gebeurt mij niet! Meer informatie?

Veel ondernemers zijn opportunistisch en optimistisch ingesteld. Ze denken in kansen en mogelijkheden en zeker niet in problemen. Gelukkig maar trouwens want daarom zijn ze ondernemer geworden. Het onderwerp faillissement is voor veel ondernemers daarom ook taboe. Ze willen daar niet aan denken. Begrijpelijk!

Toch adviseer ik iedere ondernemer om de risico’s in zijn BV of holding nog eens goed op de rij te zetten. Dat moet je doen als ’t goed gaat in het bedrijf. Als ’t de verkeerde kant op gaat of dreigt te gaan, ben je eigenlijk al te laat.

  • Doelgroep

    Voor commerciële clubs en zakenverenigingen word ik soms gevraagd om een lezing te houden met als thema: failliet gaan, dat gebeurt mij niet! In ieder geval is duidelijk dat de doelgroep voor deze lezing de ondernemer zelf is.

  • Inhoud

    • het maatschappelijk taboe van een faillissement: aannames, veroordelingen, oordelen en onkunde
    • mijn bedrijf is gefailleerd maar heb ik gefaald?
    • de impact van een faillissement op jezelf en op je gezin
    • de impact van een faillissement op medewerkers die bij je in dienst zijn
    • reacties uit de omgeving en hoe je daarmee omgaat
    • het gevoel van machteloosheid en wat je eraan kunt doen
    • een aantal zaken die je als ondernemer vaak niet hebt geweten maar wellicht wel had moeten weten ook een faillissement biedt kansen en tal van nieuwe mogelijkheden
  • Tips voor ondernemers:

    • zoals je de uitvaartverzekering thuis hebt geregeld zo kun je als ondernemer heel veel zaken regelen die achteraf problemen besparen
    • een BV of holding is niet voldoende om privéaansprakelijkheid te voorkomen
    • winnaars hebben een plan, verliezers een excuus
  • Werkwijze

    De inleiding van deze lezing duurt ongeveer een half uur. Daarna zijn er tal van mogelijkheden die ik graag met u doorneem zoals de mogelijkheid om het gesprek op gang te brengen en samen over dit onderwerp van gedachten te wisselen. Of bijvoorbeeld om deskundigen zoals een curator aan het woord te laten.

Fasen in de bedrijfsvoering

Dit artikel is geschreven in de serie over crisis in uw bedrijf.

Crisis in uw bedrijf

Organisatieontwikkeling

Bekijk onze trajecten gericht op organisatieontwikkeling.

Organisatieontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens