Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Organisatievisie inspirerend en overtuigend overbrengen

Als directeur of manager moet je de visie en strategie van de organisatie vertolken en uitdragen. Maar hoe doe je dat op inspirerende en overtuigende wijze en hoe creëer je draagvlak bij de medewerkers?

Visie van de organisatie helder verwoorden

Het is van groot belang dat een visie helder en duidelijk verwoord wordt. Het moet zo duidelijk zijn dat ook (onze slogan) de conciërge en de schoonmaker thuis exact kunnen navertellen wat de visie en strategie van de organisatie is. Is dat niet het geval? Operatie mislukt. Moet het dan in Jip en Janneke taal? Dat gaat me te ver maar het moet aansluiten bij de belevingswereld van jouw medewerkers. Herkenning is noodzakelijk. Daarom mag een organisatievisie ook geen theoretisch verhaal zijn of een academisch pronkstuk dat uitsluitend geschikt is voor de bureaula.

Organisatievisie uitdragen

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?

Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Communicatietraining voor leidinggevenden

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining voor leidinggevenden

Draagvlak creëeren

Belangrijk is dat je draagvlak creëert en jouw medewerkers achter de visie staan van jouw organisatie. Nog belangrijker is dat ze het ook zelf gaan uitdragen. Dit gaat alleen lukken wanneer je draagvlak binnen de organisatie verkrijgt voor de ingeslagen weg.

Commitment verkrijgen en weerstanden overwinnen

Een organisatievisie kan best ambitieus, onorthodox, onconventioneel zijn. Dat wil zeggen: wellicht wil je nieuwe en andere wegen inslaan die aansluiten bij nieuwe kansen, markten en mogelijkheden. Soms kun je dan intern tegen weerstanden aanlopen bijvoorbeeld de natuurlijke weerstand tegen verandering. Als leidinggevende moet je weerstanden kunnen overwinnen en de handen op elkaar krijgen voor de organisatievisie. Kortom: je moet commitment en betrokkenheid verkrijgen.

Inspirerend en overtuigend

Je inspireert en overtuigt medewerkers wanneer je aansluiting vindt in jouw boodschap bij hun belevingswereld. Dat is wat anders dan PEPtalk benutten. Overigens is de werking van peptalk nog kortdurender dan paracetamol. Het moet landen in jouw organisatie. Medewerkers dienen geholpen te worden om vorm te geven aan de organisatievisie. Het moet binnen hun bereik liggen ook al is het grensverleggend. De visie overtuigend uitdragen hoort bij het managen van richting.

Basis voor interne communciatie

Wanneer je draagvlak kunt bewerkstelligen voor de organisatievisie heb je een goede basis voor de interne communicatie. Een medewerker wil weten waar we naar toe gaan. Door het vertolken van de organisatievisie geef je richting aan de organisatie.

Vraagstukken en problemen

Indien de visie niet helder verwoord is of er onvoldoende draagvlak en commitment is binnen de organisatie ontstaan er problemen zoals:

  • men zegt ja en men bedoelt nee
  • er is geen vertrouwen in het slagen van de visie en strategie (ook al zegt men van wel)
  • de visie wordt intern op verschillende wijzen uitgelegd (en dus ook richting klanten en leveranciers)
  • er ontstaat verdeeldheid en discussie

Leerdoel voor de training communicatie

Een leerdoel voor directies en managers is om de organisatievisie en strategie overtuigend en inspirerend uit te dragen.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining voor leidinggevenden

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Bekijk alle e-books

e-books

  • Analysevaardigheden
  • Authentiek communiceren
  • Burn-out: een error in je lijf!
  • Conflicthantering
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Delegeren en loslaten
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Leiderschap in ontwikkeling
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Persoonlijike ontwikkeling dat doe jezelf
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Willen is minder moeten
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Zelfdoding: van heilige huisjes naar veilige huisjes
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 4 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt

Podcast beluisteren of bekijken?

Alfred Echten

Podcast: meegaan met de tijd of tegen de stroom in?

Donderdag a.s.  publiceren wij de vijfde podcast in de serie ‘Reis of bestemming’, die deze keer gaat over ‘meegaan met de tijd of tegen de stroom in’. Gast is Alfred Echten (algemeen directeur bij de Bork Groep (sloopwerken, sanering en duurzaamheid). We gaan in gesprek over de vraag: moet je nu meegaan met de tijd of moet je tegen de stroom ingaan? Ook hier zijn er sleutelwoorden: ondernemen en de noodzaak tot verandering, innovatie, vernieuwing.
Deze podcast gaat over leiderschap, organisatieontwikkeling, de harde en de zachte kant binnen  organisaties. 

Schrijf je (gratis) in op de wachtlijst en ontvang als eerste een mailtje zodra de podcast online staat!

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.