Uitstelgedrag: neiging om taken uit te stellen?
Hebt u de neiging om bepaalde taken en werkzaamheden uit te stellen en merkt u hoe ineffectief dit uitstelgedrag is? Uitstel is vaak vluchtgedrag. We zien ergens tegenop. Uitstelgedrag kan een onderwerp zijn voor de training timemanagement.
Vermijd uitstel!
Wilt u leren om uitstelgedrag te vermijden en wilt u effectiever omgaan met uw tijd? De Steven is specialist in timemanagement! We stellen voor u een maatwerktraining samen die precies bij u aansluit.
Welke taken worden uitgesteld?
Wat voor taken stelt u uit? We merken dat dit nogal varieert per persoon. Voorbeelden zijn:
-
Taken waar een potentieel conflict verborgen ligt
Taken waar een mogelijk conflict onder het gras ligt zijn niet aantrekkelijk om uit te voeren. Hoewel het beter zou zijn om de koe direct bij de horens te vatten, kan het een reden tot uitstel zijn.
-
Complexe taken
Complexe taken kunnen reden zijn tot uitstel. Reden kan zijn omdat u niet goed kunt overzien wat er precies gedaan moet worden. Er zit wellicht uitzoekwerk in. Of de taak heeft een open einde. U weet aan de voorkant nog niet geheel waar u naar toe moet of waar u aan de achterkant terecht komt.
-
Nieuwe en onbekende taken
Ziet u tegen nieuwe en onbekende taken op gewoon omdat u er niet bekend mee bent? Ook dat is een uitstelreden. Beter zou zijn om direct in kaart te brengen wat er moet gebeuren.
-
Te omvangrijke taken
Een te omvangrijke taak kan een uitstelreden zijn. Wanneer u op uw actielijst zet dat uw tuin gerenoveerd moet worden, is dat een te grote klus. Deel het op in kleine acties en plan deze in. Bijvoorbeeld: oriëntatie op beplanting, oriëntatie op straatstenen etc.
-
Routinematige werkzaamheden
Ook routinematige werkzaamheden vallen in de top 10 van uitstellers. Denkt u eens aan de urenverantwoording op tal van kantoren. Het zijn vaak taken die we gewoon niet leuk vinden of die minder bij ons passen. Echter: ze moeten wel gebeuren.
Inzicht in uitstelgedrag
De Steven heeft een timemanagementtest ontwikkeld die inzicht geeft in uw karaktereigenschappen en uw tijdgebruik. De test draagt bij aan inzicht en bewustwording rond uitstelgedrag.
Gevolgen
Uitstelgedrag heeft meestal nadelige gevolgen zoals:
- uitstelgedrag kost veel energie
- uitstelgedrag zorgt ervoor dat u zich schuldig gaat voelen omdat u een bepaalde taak voor de zoveelste keer hebt uitgesteld
- uitstelgedrag kan ervoor zorgen dat u kritiek of negatieve feedback krijgt: uw klant of collega is boos omdat u uw afspraak niet bent nagekomen.
- uitstelgedrag geeft dat een vervelend gevoel en uw zelfvertrouwen wordt er een beetje door aangetast
Wat is er aan te doen?
Een moeilijke vraag: hoe voorkom je uitstelgedrag? De vraag heeft direct te maken met die andere vraag: waarom stel ik bepaalde taken uit? Welke taken stel ik uit?
- voelt u zich onvoldoende vaardig bij bepaalde taken?
- ziet u tegen bepaalde spanningen of druk op waardoor u taken uitstelt?
- hebt u de neiging om moeilijkere zaken of taken uit de weg te gaan en te vermijden?
- bent u bang om fouten te maken?
Andere leerdoelen
De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training timemanagement. Bekijk:
Training en coaching
Wilt u een training time management? Aarzel niet! Neem meteen contact op.