Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Conflictsituaties: bent u dominant en sturend?

Een conflict forceren of afdwingen is soms noodzakelijk maar in veel situaties doet het afbreuk aan de kwaliteit van de relatie die u met de ander heeft. Wanneer u de conflictstijl forceren en afdwingen vaak gebruikt bent u wellicht te dominant of te sturend in een conflictsituatie. Is dat een valkuil die u herkent? De training conflicthantering en onderhandelen kan u van dienst zijn.

Forceren of afdwingen

conflictsituaties sturend of dominantGelukkig staat er in het burgerlijk wetboek geen definitie voor 'te sturend zijn tijdens conflicten'. Het gaat erom hoe de ander het ervaart en dat is de grens. Wanneer u te nadrukkelijk aanwezig bent en de ander te weinig de mogelijkheid ervaart om zijn zegje te doen dan bent u 'te sturend'. Hebt u de neiging om te sturend aanwezig te zijn tijdens een conflictsituatie? Dit zijn de kenmerken:

  • de ander ervaart te weinig ruimte voor inbreng
  • het gesprek is niet open of gelijkwaardig
  • u blijft maar argumenteren en wel zodanig dat de ander er niets tegen in kan brengen
  • u loopt weg en u trekt de deur keihard achter u dicht
  • u speelt het op de persoon: : 'jij bent nu eenmaal zo of jij bent onbetrouwbaar'
  • u blijft de ander de schuld geven, kleineren of onderuithalen
  • cynisme: 'ik wil nog wel eens zien wat er van jou terechtkomt' of 'ja hoor, haal die oude koeien maar eens weer uit de sloot'

Een andere manier is wat we passieve agressie noemen:

  • 'laten we het er maar niet meer over hebben, het heeft toch geen zin'
  • niks zeggen, niet reageren, de telefoon niet opnemen wanneer de ander je belt

Persoonlijke valkuilen

Uw persoonlijke valkuilen kunnen een rol spelen tijdens een conflict. We noemen er een paar;

Conflict oplossen? Blijf in gesprek!

Tijdens een conflictsituatie is het van belang om altijd in gesprek te blijven. Hoe moeilijk het ook is. Wanneer u het conflict wilt oplossen is de basis wederzijds respect, open communicatie, de ander laten uitpraten, proberen te begrijpen wat de ander bedoelt (en voelt), uw eigen gedachten en gevoelens onder woorden brengen op een rustige manier.

Leerdoelen training conflicthantering

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de training conflicthantering voor u uitgewerkt U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen training conflicthantering

Training conflicthantering

Wilt u meer inzicht in de door u gehanteerde conflictstijl vergroten en daadwerkelijk vooruitgang boeken op uw leerdoelen?

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens