Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Luisteren en actieve luisterhouding ontwikkelen | luistervaardigheid

Luisteren en actieve luisterhouding ontwikkelen: luistervaardigheid. Een leerdoel voor veel mensen. Wat zegt de ander maar vooral wat bedoelt de ander? Wilt u beter leren luisteren en een actieve luisterhouding ontwikkelen? De Steven is specialist in communicatietraining! We stellen voor u een maatwerktraining samen die precies bij u aansluit.

Gespreksvaardigheden en luistervaardigheden

actief luisterenLuisteren is een gespreksvaardigheid die heel vaak niet benoemd wordt. Meestal hebben we het over beter leren formuleren, argumenteren of verwoorden, overtuigend leren beïnvloeden etc. Maar goed luisteren naar wat de ander zegt is een voorwaarde om aansluiting te houden bij uw medewerkers en personeel maar natuurlijk ook bij klanten en leveranciers.

Actief luisteren bestaat uit drie hoofstukken

Actief luisteren bestaat uit drie hoofdstukken:

  • luisteren wat de ander zegt (horen)
  • begrijpen wat de ander bedoelt
  • horen wat de ander niet zegt en toch bedoelt

Luisteren en non-verbale communicatie

Oprechte interesse tonen, actief luisteren heeft ook alles te maken met non-verbale communicatie. Zijn we oprecht geïnteresseerd in wat de ander zegt? Staan we open voor de standpunten en argumenten van de ander? Of hebben we op voorhand onze mening al klaar en daar blijft het bij?

Is het een vaardigheid?

We spreken vaak over luistervaardigheden. Toch is dat niet geheel juist. De vaardigheid zit vooral in het vragen stellen en vooral om open vragen te stellen tijdens een gesprek. Daarbij kunt u denken aan:

  • Een actieve luisterhouding aannemen: de ander aanmoedigen om te praten
  • Alert zijn op verbale en non-verbale boodschappen
  • Doorvragen wanneer u iets niet duidelijk is
  • De ander laten uitpraten: ruimte geven om het verhaal te vertellen
  • Samenvatten wat de ander zegt en checken of u het begrepen hebt

Luisteren heeft ook te maken met wie u bent. Oprechtheid, oprecht en gemeend: dat zijn woorden die steeds weer terugkomen bij het onderwerp luisteren:

Teveel aan het woord?

Bent u teveel aan het woord tijdens een gesprek. M.a.w. praat u teveel? Lees dan wat de valkuil is van teveel praten.

Teveel praten

LSD: Luisteren, samenvatten en doorvragen

Actief luisteren vraagt veel LSD namelijk: goed luisteren, voortdurend samenvattend en doorvragen.

  • Ik hoor dat je dit vertelt maar klopt het dat je dat bedoelt?
  • Je zei net dat............. maar kun je er nog iets meer over vertellen hoe je dat ziet?

Onbevooroordeeld luisteren

Onbevooroordeeld luisteren naar de ander is een kwaliteit. Luisteren zonder er meteen uw eigen stempel op te zetten of zonder de boodschap te meten aan uw eigen normen en waardenpatroon.

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens