Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Tweezijdig gesprek: kenmerk functioneringsgesprek

Functioneringsgesprek tweezijdig: wat betekent dit? Het functioneringsgesprek is een tweezijdig gesprek tussen de leidinggevende en de medewerker. Dat vraagt een actieve luisterhouding van zowel de manager als de medewerker. Maar ook een open houding op basis van gelijkwaardigheid en respect.

Doel: samenwerking tussen leidinggevende en medewerker verbeteren

Eén van de doelstellingen van het functioneringsgesprek is om de samenwerking tussen leiding en de medewerker te verbeteren. Immers: wanneer deze samenwerking verbeterd wordt, verbetert ook het functioneren van de medewerker.

Het is dus belangrijk:

  • Dat er openheid is tijdens het gesprek
  • Dat er gelijkwaardigheid is en wederzijds respect

Functioneringsgesprek is tweezijdig

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training functioneringsgesprekken

Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training functioneringsgesprekken

Misverstand: verschil tussen feedback vragen of beoordeeld worden

In de training functioneringsgesprekken merk ik soms aarzeling bij leidinggevenden op dit punt. Je kunt de medewerker toch niet in de positie brengen dat hij/zij de leidinggevende gaat beoordelen? Stel je je dan als leidinggevende niet te kwetsbaar op, zo vraagt men zich af. Ik maak verschil in beoordeeld worden door de medewerker of feedback vragen aan de medewerker. Wat is het verschil? Het functioneringsgesprek is zeker niet bedoeld om jou als leidinggevende of manager te laten beoordelen door de medewerker. Dat doet jouw eigen leidinggevende wel. Het gaat om de volgende vragen:

  • Welk gedrag van jou als leidinggevende stimuleert jouw medewerker bij het juist functioneren?
  • Welk gedrag van jou als leidinggevende zorgt ervoor dat de medewerker zich belemmerd voelt bij de doorontwikkeling van zijn/haar functioneren?

De kunst voor jou als leidinggevende is om deze punten op een veilige manier bespreekbaar te krijgen.

Tweezijdigheid is veiligheid

Ook al heeft de medewerker kritische noten of negatieve feedback omtrent jouw houding en functioneren: veiligheid is geboden. Wanneer je defensief reageert, ontkennend of te direct op de negatieve feedback bevorder je dat medewerkers zich niet meer tegen jou uitspreken. En dat komt het functioneren al zeker niet ten goede.

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneringsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.