Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Beoordelen en beoordelingsgesprek eenzijdig?

Beoordelen en beoordelingsgesprekken hebben een eenzijdig karakter. Dat wil zeggen dat het oordeel van de leiding doorslaggevend is. Er valt niet aan te tornen en de medewerker heeft zich hierin te schikken, zelfs al is hij/zij het er niet mee eens. Toch vraagt dit aspect nog meer van leidinggevenden dan gemiddeld genomen het geval is. Anders gezegd: het is een hele verantwoordelijkheid die op de schouders van de leiding rust. En dat wordt nog sterker wanneer de beoordeling niet positief uitvalt. In dat geval moet het allemaal wel kloppen anders wordt de medewerker onrecht aangedaan.

Zelfreflectie van de leidinggevende

Juist omdat de beoordeling van de medewerker eenzijdig is, is er meer zelfreflectie voor de leiding nodig dan in welke andere situatie ook. Je moet immers zeker weten dat jouw beoordeling zo eerlijk en objectief mogelijk is en dat eigen voorkeur of afkeur geen rol speelt. Graag wijs ik hier ook op de volgende aspecten:

Eenzijdigheid is erg top-down

De aloude eenzijdige beoordelingsgesprekken zijn bijzonder top-down gericht.

Ik pleit voor meer inbreng van de medewerker tijdens het beoordelingsgesprek omdat de kans van slagen op een beter functioneren groter is.

Beoordelen eenzijdig

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training beoordelingsgesprekken

Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training beoordelingsgesprekken

Omstandigheden om goed te kunnen functioneren bevorderen

Werkgevers hebben de verantwoordelijkheid om de omstandigheden voor goed functioneren te bevorderen en te stimuleren. In die zin is goed functioneren een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de werkgever en de werknemer. Laat je de medewerker ook beoordelen in hoeverre de juiste omstandigheden zijn gecreëerd om goed te kunnen functioneren? Lees mijn artikel over voorwaarden om goed te kunnen functioneren (rol van de leidinggevenden en rol van de medewerker). Lees ook: Voorwaarden goed functioneren.

Mag de medewerker ook een mening hebben?

Ook al wordt het beoordelingsgesprek als eenzijdig aangeduid: de vraag is of er ruimte is voor de medewerker omtrent de eigen beoordeling van het functioneren? Het is juist zo belangrijk dat de medewerker de eigen visie hierop weergeeft en ook kan aangeven wat hij/zij als stimulerend of belemmerend heeft ervaren. Immers dan pas wordt het doel bereikt namelijk: beter functioneren van de medewerker.

Herkent de medewerker het beeld dat je schetst?

Belangrijk punt in het beoordelingsgesprek is of de medewerker zich herkent in het beeld dat je schetst inzake het functioneren van de medewerker. Is deze herkenning er niet of onvoldoende dan heb je jouw doel naar alle waarschijnlijkheid niet bereikt. Zeker wanneer het gaat om negatieve aspecten van het beoordelen. Je wilt in dat geval immers verbetering van functioneren op een aantal vlakken. Een beoordelingsgesprek vraagt dus veel vaardigheid van de leidinggevende maar ook inzicht en compassie.

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.

Leerdoelen beoordelingsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.