Disciplinair gesprek of correctiegesprek
Disciplinair gesprek of correctiegesprek: de redenen kunnen legio zijn om een dergelijk gesprek te voeren. Maar in de kern gaat het toch hierom dat een medewerker gedrag vertoont dat binnen uw organisatie ontoelaatbaar is of dat bepaalde afspraken die binnen uw organisatie gelden consequent worden genegeerd of overtreden. U moet begrijpen dat het hier niet gaat om kleine irritaties en futiliteiten. Daarvoor is het disciplinaire gesprek te zwaar.
Wat is ontoelaatbaar gedrag?
- kwetsende opmerkingen naar klanten of andere collega’s (bijvoorbeeld discriminerend)
- ongewenst seksuele aantijgingen of uitlatingen
- een medewerker die allerlei sekslijnen heeft gebeld onder werktijd en op uw kosten
- dronkenschap (ondanks eerdere waarschuwingen)
- het beschadigen van bedrijfseigendommen
- roekeloos gedrag waarbij de medewerker zichzelf en/of anderen in gevaar brengt
- bekendmaken van bedrijfsgeheimen
- werkweigering
Afspraken negeren
Voorbeelden van mogelijke afspraken die consequent worden genegeerd:
- een schoonmaakbedrijf waar het de regel is dat de bedrijfsauto wekelijks wordt gewassen als zijnde het visitekaartje van het bedrijf. Ondanks het feit dat de medewerker er diverse malen op aangesproken is, hield de medewerker zich niet aan de bedrijfsregels
- een accountantskantoor waar verwacht werd dat de medewerker zich representatief zou kleden en waar men in korte broek naar de klant ging terwijl er al meerdere malen iets van gezegd is
- negatieve uitlatingen over uw organisatie op social media terwijl de regel is binnen uw bedrijf dat medewerkers zich professioneel en positief zullen uiten over uw organisatie
- een installatiebedrijf waar het de regel is dat monteurs op vrijdagmiddag om 17.00 uur hun uren inleveren voor de facturering en waar dit niet gebeurde ondanks dat de medewerker er herhaaldelijk op is aangesproken
- ziekmeldingen terwijl u op twitter leest dat de medewerker is gaan winkelen (en dit is vaker voorgekomen en u hebt er meerdere malen over gesproken).
- het onjuist gebruik van de zakelijke mobiele telefoon terwijl de afspraak bekend is binnen uw organisatie dat er niet privé zal worden gebeld met de mobiele telefoon
Leerdoelen voor de leidinggevende
Een overzicht van mogelijke leerdoelen leidinggevenden:
- u wilt uw vaardigheid in het voeren van disciplinaire gesprekken vergroten
- u wilt inzicht in situaties wanneer u het correctiegesprek moet inzetten
- u wilt inzicht en vaardigheid hoe u het slechtnieuwsgesprek gebruikt als middel om goed functioneren te bevorderen
- u wilt inzicht wanneer u disciplinaire maatregelen moet opleggen
- u wilt zorgen voor een goede voorbereiding van het gesprek maar ook voor een goede follow-up
- u wilt uw personeelsdossier op een goede wijze op orde hebben
- u wilt zoveel mogelijk komen tot een objectieve beoordeling en u niet laten meenemen door uw eigen gevoelens en emoties
- u wilt komen tot duidelijke en aanvaardbare afspraken
Goede voorbereiding is noodzakelijk
Bij een disciplinair gesprek is het van groot belang dat u zeker bent van uw zaak. De schade is niet te overzien wanneer later blijkt dat u onterecht een disciplinaire maatregel oplegt of een correctiegesprek voert op basis van feiten die niet kloppen.
Slecht nieuws gesprek voeren
Het correctiegesprek is een slecht nieuws gesprek. Daarom is het zo van belang dat uw leidinggevenden ook competent zijn in het voeren van slecht nieuwsgesprekken.
Tip voor de leidinggevende:
- Pas op met disciplinaire maatregelen binnen TOB-teams (probleemteams): Meestal verergert u de de aanwezig indirecte weerstanden.
- Voer een disciplinair gesprek altijd vanuit de volwassenrol. U keurt het gedrag van de medewerker af: niet de medewerker zelf.
- Zorg voor de juiste verslaglegging t.b.v. uw personeelsdossier of start tijdig een verbetertraject.
Personeelsgesprekken
Bekijk de cyclus van personeelsgesprekken binnen organisaties
Overlegvormen binnen organisaties
Bekijk de diverse overlegvormen die aanwezig kunnen zijn binnen organisaties
Verwante trainingen
Bekijk onze training functioneren en beoordelen.
Training functioneren en beoordelen