Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Behoefte aan waardering, erkenning en respect

Behoefte aan waardering, erkenning en respect is een mens eigen. Ieder mens kent deze behoefte ongeacht waar u vandaan komt. Wat er achter zit: ook u wilt erbij horen, gezien worden, gehoord worden, serieus genomen worden. U wilt betekenis hebben, ertoe doen!

Behoefte aan waardering, erkenning en respectWanneer deze behoefte wordt vervuld ontstaan er positieve gevoelens. U ervaart vertrouwen en zelfvertrouwen, respect en zelfrespect. Wordt de behoefte niet vervuld dan ontstaan er negatieve gevoelens. In dit artikel gaan we in op de behoefte aan waardering en de betekenis daarvan.

Waarderen is erkennen

De behoefte aan waardering is behoefte aan erkenning.  Zelfs Maslow plaatste deze behoefte direct na de behoefte aan eten en drinken. Waardering betekent dat we behoefte hebben om op waarde geschat worden, dat we geaccepteerd worden, gezien worden.

Zelfwaardering

Waardering is ten diepste: die waarde toegekend krijgen die bij u past. Op juiste waarde geschat worden. Het hoeft niet meer te zijn maar zeker niet minder. De basis les is dat u zelf verantwoordelijk bent voor uw eigen behoeften. Eten en drinken moet u zelf doen, slapen ook, dus ook uw behoefte aan waardering begint bij zelfwaardering en bij de eigen waardering (eigenwaarde) en bij zelfrespect.

Eigenwaarde en zelfrespect ontwikkelen

Eigenwaarde en zelfrespect ontwikkelen is een verantwoordelijkheid van uzelf.

Eigenwaarde en zelfrespect ontwikkelen

Zelfwaardering

Zelfwaardering is jezelf op waarde schatten. Niet overschatten. Ook niet onderschatten.

Zelfwaardering

Onjuiste bronnen

Soms halen mensen hun waardering uit onjuiste bronnen. We noemen een paar vormen:

  • Pleasegedrag

    Een eerste vorm die we noemen is pleasegedrag. Dat is waardering halen (partner, kind, collega, leidinggevende) bij de ander door gedrag te laten zien waarvan u denkt dat de ander dit pleziert of tevreden stelt. Of wanneer u gebrek aan waardering ervaart de verantwoordelijkheid hiervoor bij de ander neer te leggen in de trant van:

    • hij/zij ziet mij niet staan
    • hij/zij neemt me niet serieus
    • hij/zij negeert mij
  • Afhankelijkheid en afhankelijkheidsrelaties

    De behoefte aan waardering of nog sterker: de onvervulde behoefte aan waardering kan ervoor zorgen dat mensen zich afhankelijk maken van de waardering van de ander. Ze kunnen er als het ware niet meer zonder en regelmatig is dit de basis voor afhankelijkheidsrelaties. Zolang de ander u maar waardeert, voelt u zich goed en wanneer dat weg valt voet u zich minder goed. Vragen die daarbij horen zijn:

    • ziet u uzelf wel staan?
    • neemt u uzelf wel serieus?
  • Status of materiële zaken

    Soms halen mensen waardering, respect of erkenning uit status of materiële zaken zoals een woning of een auto. In feite zoeken ze dan waardering uit wat ze bezitten of wat ze opgebouwd hebben aan vermogen. Dat kan veel onjuiste drijfveren geven. Lees ook: altijd meer is nooit genoeg.

  • Aanzien en prestige

    Waardering wordt soms ook gehaald uit aanzien en prestige. Dat kan een enorme drijfveer zijn voor mensen zoals  hun carrière, loopbaan, diploma's of titels. Een vergelijkbare drijfveer is angst om gezichtsverlies te lijden. Maar oprechte waardering krijgt u pas om wie u bent. Niet om wat u bereikt hebt in uw leven. Uw kinderen waarderen u om wie u bent en niet om de diploma's die u hebt behaald.

  • Over de rug van iemand anders

    Waardering halen over de rug van iemand anders is ook een onjuiste bron. Soms doen mensen dat. Ze proberen waardering te krijgen ten koste van anderen. Vormen daarvan zijn: andere mensen veroordelen op basis van geruchten of kwaadsprekerij, achterklap en laster.

De juiste bron voor erkenning en respect

De juiste bron is erkenning en respect voor wie u bent en niet om wat u doet of om wat u bereikt hebt. Dat is ten diepste het verlangen wat achter de behoefte aan waardering zit. Erkenning dat u van betekenis bent en ook een plek mag hebben op deze wereld met uw kwaliteiten, drijfveren en dromen. Ongeacht uw diploma’s, titels, opgebouwd vermogen, huizen en auto’s.

Onvervulde behoefte zorgt voor afwijzing en bewijsdrang

Onvervulde behoefte aan waardering

De behoefte aan waardering is een zeer sterke drijfveer bij mensen. De onvervulde behoefte is soms nog sterker en kan ervoor zorgen dat mensen een sterke bewijsdrang ontwikkelen of de lat veel te hoog leggen voor zichzelf. Bij gebrek aan waardering ervaar ontstaan er negatieve gevoelens. Altijd ligt er een relatie tussen uw behoeften en uw gevoelens. Onvervulde behoeften zorgen voor negatieve gevoelens. En daar zitten in het kader van persoonlijke ontwikkeling een aantal leerpunten. Voorbeelden zijn:

Gevoelens en emoties

Waardering in teams en organisaties

Waardering geven aan uw medewerkers of teamOp alle niveaus is de behoefte aan erkenning en respect aanwezig. Zowel op het persoonlijk niveau maar ook op team- en organisatieniveau is het van ontzaggelijke waarde dat medewerkers waardering en erkenning krijgen. Naar onze mening is waardering geven aan medewerkers een component die onderschat wordt. Waardering geven aan medewerkers is wat anders dan met de fanfare rondlopen of iedere dag op gebak trakteren. Ten diepste gaat het om:

  • de medewerker serieus nemen (lees ook: gehoord worden is een behoefte)
  • kwaliteiten van uw medewerkers benutten en faciliteren om deze door te ontwikkelen
  • de medewerker betrekken bij de organisatie of het teambelang.

Gebrek aan waardering kan soms een sterke drijfveer zijn en tal van negatieve gevoelens oproepen binnen teams en organisaties.

  • Onvervulde teambehoeften leiden tot klachten en knelpunten.

    Onvervulde behoeften binnen het team leiden tot klachten en knelpunten en brengen negatieve gevoelens. Gebrek aan waardering levert klachten op zoals:

    • er is te weinig tijd en aandacht voor mij
    • de leiding pakt signalen onvoldoende op
    • ik heb het gevoel dat ik er alleen voor sta
    • ik word niet serieus genomen door mijn leidinggevende

    Lees verder: teambehoeften, klachten en knelpunten.

Leerdoelen

Er is verwantschap tussen de behoefte aan waardering en  leerdoelen op persoonlijk niveau, teamniveau of organisatieniveau. Voorbeelden waar dit een rol speelt:

Behoeften

Dit artikel is geschreven in de serie behoeften.

Behoeften

Training en coaching

De Steven verzorgt training en coaching gericht op persoonlijke ontwikkeling, carrière en loopbaan, organisatie- en teamontwikkeling. Wilt u een overzicht van onze  trainingen?

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens