Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Behoefte aan waardering, erkenning en respect

Behoefte aan waardering, erkenning en respect is een mens eigen. Ieder mens kent deze behoefte ongeacht waar je vandaan komt. Wat er achter zit: ook jij wilt erbij horen, gezien worden, gehoord worden, serieus genomen worden. Je wilt betekenis hebben, ertoe doen!

Wanneer deze behoefte wordt vervuld ontstaan er positieve gevoelens. Je ervaart vertrouwen en zelfvertrouwen, respect en zelfrespect. Wordt de behoefte niet vervuld dan ontstaan er negatieve gevoelens. In dit artikel ga ik in op de behoefte aan waardering en de betekenis daarvan.

Waarderen is erkennen

De behoefte aan waardering is behoefte aan erkenning. Zelfs Maslow plaatste deze behoefte direct na de behoefte aan eten en drinken. Waardering betekent dat je behoefte hebt om op waarde geschat te worden, dat je geaccepteerd wordt, gezien wordt en dat ook jij een plek mag hebben.

Zelfwaardering

Waardering is ten diepste: die waarde toegekend krijgen die bij je past. Op juiste waarde geschat worden. Het hoeft niet meer te zijn maar zeker niet minder. De basisles is dat je zelf verantwoordelijk bent voor jouw behoeften. Eten en drinken moet je zelf doen, slapen ook en ook jouw behoefte aan waardering begint bij zelfwaardering en bij de eigen waardering (eigenwaarde) en bij zelfrespect.

Behoefte aan waardering, erkenning en respect

Dit artikel is geschreven in de serie over: behoeften.

Behoefte: wat is dat?

Training en coaching

Bekijk onze trainingen gericht op:

Training autonomie

Leerdoelen autonomie

Wat zijn de leerdoelen gericht op autonomie of persoonlijk leiderschap?

Bekijk ze hier!

Leerdoelen autonomie

Onjuiste bronnen

Soms halen mensen hun waardering uit onjuiste bronnen. Ik noem een paar vormen:

  • Pleasegedrag

    Een eerste vorm die ik noem is pleasegedrag. Dat is waardering halen bij de ander (partner, kind, collega, leidinggevende) door gedrag te laten zien waarvan je denkt dat de ander dit pleziert of tevreden stelt. Of dat je de ander verantwoordelijk maakt voor jouw gebrek aan waardering in de trant van:

    • hij/zij ziet mij niet staan
    • hij/zij neemt me niet serieus
    • hij/zij negeert mij
  • Afhankelijkheid en afhankelijkheidsrelaties

    De behoefte aan waardering of nog sterker: de onvervulde behoefte aan waardering kan ervoor zorgen dat mensen zich afhankelijk maken van de waardering van de ander. Ze kunnen er als het ware niet meer zonder en regelmatig is dit de basis voor afhankelijkheidsrelaties. Zolang de ander je maar waardeert, voel jij je goed en wanneer dat weg valt voel jij je minder goed. Vragen die daarbij horen zijn:

    • zie je jezelf wel staan?
    • neem je jezelf wel serieus?
    • hoor je jezelf wel?
    • heb je zelfrespect?
  • Status of materiële zaken

    Soms halen mensen waardering, respect of erkenning uit status of materiële zaken zoals een woning of een auto. In feite zoeken ze dan waardering uit wat ze bezitten of wat ze opgebouwd hebben aan vermogen. Dat kan veel onjuiste drijfveren geven. Lees ook: altijd meer is nooit genoeg.

  • Aanzien en prestige

    Waardering wordt soms ook gehaald uit aanzien en prestige. Dat kan een enorme drijfveer zijn voor mensen zoals  hun carrière, loopbaan, diploma's of titels. Een vergelijkbare drijfveer is angst om gezichtsverlies te lijden. Maar oprechte waardering krijg je pas om wie je bent. Niet om wat je bereikt hebt in jouw leven. Jouw kinderen waarderen je om wie je bent en niet om de diploma's die je hebt behaald.

  • Over de rug van iemand anders

    Waardering halen over de rug van iemand anders is ook een onjuiste bron. Soms doen mensen dat. Ze proberen waardering te krijgen ten koste van anderen. Vormen daarvan zijn: andere mensen veroordelen op basis van geruchten of kwaadsprekerij, achterklap en laster.

De juiste bron voor erkenning en respect

De juiste bron is erkenning en respect voor wie je bent en niet om wat je doet of om wat je bereikt hebt. Dat is ten diepste het verlangen wat achter de behoefte aan waardering zit. Erkenning dat je van betekenis bent en ook een plek mag hebben op deze wereld met jouw kwaliteiten, drijfveren en dromen. Ongeacht jouw diploma’s, titels, opgebouwd vermogen, huizen en auto’s.

Onvervulde behoefte zorgt voor afwijzing en bewijsdrang

De behoefte aan waardering is een zeer sterke drijfveer bij mensen. De onvervulde behoefte is soms nog sterker en kan ervoor zorgen dat mensen een sterke bewijsdrang ontwikkelen of de lat veel te hoog leggen voor zichzelf. Bij gebrek aan waardering ontstaan er negatieve gevoelens. Altijd ligt er een relatie tussen jouw behoeften en jouw gevoelens. Onvervulde behoeften zorgen voor negatieve gevoelens. En daar zitten in het kader van persoonlijke ontwikkeling een aantal leerpunten. Voorbeelden zijn:

Gevoelens en emoties

Afwijzing of je afgewezen voelen

Lees ook:

Waardering in teams en organisaties

Op alle niveaus is de behoefte aan erkenning en respect aanwezig. Zowel op het persoonlijk niveau maar ook op team- en organisatieniveau is het van ontzaglijke waarde dat medewerkers waardering en erkenning krijgen. Naar mijn mening is waardering geven aan medewerkers een component dat onderschat wordt. Waardering geven aan medewerkers is wat anders dan met de fanfare rondlopen of iedere dag op gebak trakteren. Ten diepste gaat het om:

  • de medewerker serieus nemen (lees ook: gehoord worden is een behoefte)
  • kwaliteiten van jouw medewerkers benutten en faciliteren om deze door te ontwikkelen
  • de medewerker betrekken bij de organisatie of het teambelang.

Gebrek aan waardering kan soms een sterke drijfveer zijn en tal van negatieve gevoelens oproepen binnen teams en organisaties.

waardering geven aan medewerkers

  • Onvervulde teambehoeften leiden tot klachten en knelpunten.

    Onvervulde behoeften binnen het team leiden tot klachten en knelpunten en brengen negatieve gevoelens. Gebrek aan waardering levert klachten op zoals:

    • er is te weinig tijd en aandacht voor mij
    • de leiding pakt signalen onvoldoende op
    • ik heb het gevoel dat ik er alleen voor sta
    • ik word niet serieus genomen door mijn leidinggevende

Leerdoelen

Er is verwantschap tussen de behoefte aan waardering en  leerdoelen op persoonlijk niveau, teamniveau of organisatieniveau. Voorbeelden waar dit een rol speelt:

Training en coaching

Bekijk onze trainingen gericht op autonomie of bestel het e-book: persoonlijke ontwikkeling dat doe jezelf!

Persoonlijke ontwikkeling ebook

Bekijk e-book

Bestel de online training: autonomie en persoonlijk leiderschap!

In onze webshop kun je de training autonomie en persoonlijk leiderschap aanschaffen!

Online training autonomie

Meer informatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.