Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Prestige: de kracht van prestige en de valkuil

Prestige kan een enorme drijfveer zijn. Het is een soort van sociale status waardoor je achting verwerft, bewondering ontvangt maar ook waardoor je invloed stijgt. Prestige zorgt voor eer, roem, aanzien en een goede reputatie. Lekker toch?

Betekenis

Prestige duidt op gezag, aanzien en succes. Stel, je krijgt een prestigieuze prijs, dan is dat een prijs waardoor je achting verwerft. Of zoals een aannemer tegen me zei bij het bouwen van een appartementencomplex: voor ons is het een prestigieus bouwwerk. Daarmee straal je gezag uit als bedrijf.

Krachtige uitstraling

Prestige doet dus veel in jouw externe communicatie. Het is een krachtige uitstraling naar buiten. Het zorgt voor een goede reputatie, voor naamsbekendheid, voor wellicht extra orders en opdrachten. In die zin kan het veel positiefs brengen.

Prestige is een drijfveer

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Loopbaanonderzoek

Tijdens een loopbaanoriëntatie onderzoeken we met jou:

  • Willen: drijfveren, loopbaanankers, behoeften, interesses
  • Kunnen: werkervaring, opleiding, achtergrond, vaardigheden
  • Zijn: talenten, eigenschappen,  kwaliteiten

Loopbaan oriëntatie

Drijfveer of behoefte?

Ik denk dat prestige een drijfveer kan zijn voor veel mensen. Het zet mensen in beweging, ze zoeken eer, bewondering, aandacht, roem, faam en daarvoor komen ze in beweging. Maar in een ander artikel schrijf ik dat status, aanzien en prestige (SAP) geen behoefte is. Je kunt er zonder! Je kunt niet zonder waardering en liefde. Ook niet zonder geborgenheid en genegenheid. Kenmerk van een behoefte is: je hebt het nodig om te leven. Dus kort gezegd: een prestige is een drijfveer en geen behoefte.

Sterke kracht en diepe valkuil

Prestige is een sterke kracht. Ik noemde al voorbeelden over de uitstraling die het geeft naar buiten toe. Maar de valkuil is ook heel krachtig. Het kan je namelijk finaal afbreken. Ik noem een drietal zaken:

  • Prestatiedruk: zie je de eerste letters van prestige en prestatiedruk? Prestigieuze werken of prijzen geven ook druk. De volgende keer moet je weer. En liefst met nog een schepje er bovenop. Het kan je finaal opbreken, wanneer je erin doorslaat.
  • Gezichtsverlies: wanneer het niet lukt! En dat kan ver gaan. Bijvoorbeeld iemand die zich heel erg onderuit voelde gaan. Hij had gefaald in een prestigieus werk. Dan gaat je naam eraan. Hoe hoger je op het paard wordt getild, hoe harder je naar beneden gaat.
  • Prestigekwesties: waarin je verzeild raakt! Dat is een kwestie waarbij je je laat leiden door prestige. Ik denk aan een ondernemer die een rechtszaak had met iemand over € 5.000,-. En hij was al € 11.000,- aan juridische kosten kwijt. Maar hij zei: ‘het is een prestigekwestie geworden’. Wel een dure hobby, vind je niet?

Gezwollen ego’s

Ik moet ook denken aan de valkuil van gezwollen ego’s. Dat is een vorm van ongezond egoïsme. Soms zie ik dit gebeuren in het politieke bestuur. Er wordt iets nagestreefd wat nagenoeg onbereikbaar is. Er gaan miljoenen aan overheidsgeld naar toe. En opeens mislukt het project. En in feite was dat voorspelbaar, maar toch werden de plannen doorgezet totdat het klapte. Dat heeft te maken met gebrek aan bescheidenheid, gebrek aan nederigheid, wat ik uitdruk in gebrek aan positie-sensitiviteit.

Wat wil je eigenlijk?

Wil je meer weten over wat je zou willen? Lees dan ons artikel over dit onderwerp.

Wat zou je willen?

Bekijk de webshop!

Bekijk onze webshop met e-books, webinars en persoonlijkheidstesten.

Webshop De Steven

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.