Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Prestige, aanzien of status: een drijfveer voor jou?

Word jij gedreven door prestige, aanzien of status? Is het belangrijk voor jou hoe mensen jouw maatschappelijke of sociale status waarderen? Haal jij er voor een deel jouw motivatie uit? Lees dan dit artikel!

Waar hebben we het over?

Of het nu over prestige, aanzien of status gaat: de drie woorden hebben dezelfde kenmerken. We noemen er een aantal:

  • De positieve beoordeling van anderen over jou, jouw kwaliteiten of capaciteiten.
  • Invloed of aanzien wat je verwerft op basis van bezit of prestaties.
  • Een goede naam die je hebt opgebouwd en respect en ontzag dat je ontvangt.
  • Aanzien en achtbaarheid: de wijze waarop mensen naar jou kijken of de reputatie die je verworven hebt.

Kortom: het gaat voortdurend over het verwerven van:

  • Eer of een goede naam.
  • Allure of maatschappelijk aanzien.
  • Sociale prestige die jou te beurt valt.
  • Gezag, ontzag of overwicht.

op basis van bezit, prestaties, positie en capaciteiten.

 

Status, aanzien en prestige. Jouw drijfveer?

Bezit, prestatie, positie en capaciteiten

De wijze waarop status en prestige wordt verworven is door een viertal factoren doorgaans:

  • Jouw capaciteiten: bijvoorbeeld de opleiding die je hebt genoten, de titel die je hebt behaald, de onderscheidingen die je hebt mogen ontvangen.
  • Bezit: het (eigen) vermogen wat je hebt opgebouwd, de woning(en) waar je woont, de auto waar je in rijdt, de financiële middelen waarover je beschikt.
  • Prestaties en positie: wat je gepresteerd hebt in jouw leven door opleiding of carrière, jouw loopbaan, de positie die je verworven hebt, bijvoorbeeld een leidinggevende positie.

Een drijfveer of behoefte?

Prestige, aanzien en status is voor mensen een drijfveer. Dat zal wel niet vreemd klinken wanneer we dat stellen. Je ziet het om je heen. In sommige kringen wordt er veel waarde aan gehecht aan wat je bereikt hebt in jouw leven. Maar ook al is het een drijfveer: het is geen behoefte. Mensen die gedreven worden door prestige, aanzien of status vervullen hun:

  • Behoefte aan waardering, erkenning en respect.
  • Behoefte aan aandacht.
  • Behoefte om ergens bij te horen.

Persoonlijke behoeften

Uiterlijk vertoon

Het moge duidelijk zijn dat prestige, aanzien en sociale status veel met uiterlijk vertoon te maken heeft. En dat wil zeggen dat de waardering altijd gaat om wat je doet, wat je bereikt, wat je verwerft, maar niet om wie je bent. Zeker wanneer het buiten proportioneel wordt is het een wereld van show, schijn, uiterlijke pracht en praal gekoppeld aan innerlijke armoede waar gevoelens worden verbloemd en waar het échte contact tussen mensen verdwijnt. Lees ook: de kracht en de valkuil van prestige.

Statusinconsistenties en stress

Mooie woorden: statusinconsistentie, prestige-inconsistentie of aanzieninconsistentie. Wanneer er onbestendigheid, onduidelijkheid, onstandvastigheid bestaat over de status, de prestige of het aanzien dan kan er stress ontstaan. Bijvoorbeeld:

  • Wanneer de ondernemer failliet gaat terwijl hij/zij de eigenwaarde en zelfwaardering vooral ontleend heeft aan het eigen bedrijf,
  • Wanneer een collega met een mindere opleiding promotie maakt en meer verdient,
  • Wanneer iemand op een functie wordt aangenomen die je minder capaciteiten toedicht terwijl je bent afgewezen.

Kortom: mensen die qua prestaties en prestige onderdoen voor hun omgeving kunnen zich minder gelukkig voelen. Een voorbeeld daarvan lazen we ergens over een buurtbewoner die als enige geen straatprijs kreeg uitgekeerd van de Nationale Postcode Loterij waarop een rechtszaak werd aangespannen.

Persoonlijke drijfveren

Dit artikel is geschreven in de serie: persoonlijke drijfveren.

Persoonlijke drijfveren

Carrière en werk

Training en coaching gericht op carrière en werk o.a. loopbaancoaching.

Carrière en werk

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Authentiek communiceren

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Authentiek communiceren!

ebook communicatie

Meer informatie

Twee aanbiedingen t/m 16 december

We hebben t/m 16 december een aantal aanbiedingen.

Nieuwste e-book - de valkuilenbibliotheek

Valkuilenbibliotheek

Het e-book De Valkuilenbibliotheek beschrijft 141 valkuilen met als doel om handvatten te bieden en deze patronen te doorbreken. Dit 335 pagina's tellende e-book is een verzameling van uitgewerkte artikelen die je op onze website kunt vinden. Ze zijn bewerkt en samengevoegd tot een praktische gids.

Normale prijs: € 22,85
Nu in de aanbieding: 17,15 (25% korting)

Valkuilenbibliotheek

Aanbieding 2: eigenschappenanalyse

Ben jij benieuwd naar waar jouw kracht ligt en waar je misschien wat door kunt slaan? Wil je meer inzicht in jezelf, in wat je drijft, en in hoe je effectiever kunt zijn in je werk en privéleven? De eigenschappenanalyse kan jou op weg helpen.

Normale prijs: € 21,75
Nu in de aanbieding: 14,15 (35% korting)

Meer informatie

Nieuwste podcast met Remko Gaijkema

Remko Gaijkema

Vanaf donderdag publiceren wij de nieuwste podcast. In deze aflevering heb ik een bijzonder gesprek met Remko Gaijkema, met wie ik al 32 jaar samenwerk. Samen duiken we dieper in het thema persoonlijke ontwikkeling en kijken we naar hoe je jezelf én anderen beter kunt begrijpen. Een belangrijke rode draad in ons gesprek is de eigenschappenanalyse – een hulpmiddel om inzicht te krijgen in je kwaliteiten, valkuilen en gedrag.

Podcast beluisteren of bekijken?

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Kirsten Greaves-Lord

Je kunt de volgende 7 podcast's terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: Meegaan met de tijd of tegen de stroom in?
  • Podcast 6: ondernemen in weer en wind
  • Podcast 7: slim en gevoelig

Podcast beluisteren of bekijken?

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.