Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Prestige, aanzien of status: een drijfveer voor u?

Wordt u gedreven door prestige, aanzien of status? Is het belangrijk voor u hoe mensen uw maatschappelijke of sociale status waarderen? Haalt u er voor een deel uw motivatie uit? Lees dan dit artikel!

Waar hebben we het over?

Prestige, aanzien en statusOf het nu over prestige, aanzien of status gaat: de drie woorden hebben toch wel zo’n beetje dezelfde kenmerken. We noemen er een aantal:

  • de positieve beoordeling van anderen over u, uw kwaliteiten of capaciteiten
  • invloed of aanzien wat u verwerft op basis van bezit of prestaties
  • Een goede naam die u hebt opgebouwd en respect en ontzag dat u ontvangt
  • Aanzien en achtbaarheid: de wijze waarop mensen naar u kijken of de reputatie die u verworven hebt

Kortom: het gaat voortdurend over het verwerven van:

  • eer of een goede naam
  • allure of maatschappelijk aanzien
  • sociale prestige die u te beurt valt
  • gezag, ontzag of overwicht

op basis van bezit, prestaties, positie en capaciteiten

Bezit, prestatie, positie en capaciteiten

De wijze waarop status en prestige wordt verworven is door een viertal factoren doorgaans:

  • Uw capaciteiten: bijvoorbeeld de opleiding die u hebt genoten, de titel die u hebt behaald, de onderscheidingen die u hebt mogen ontvangen
  • Bezit: het (eigen) vermogen wat u hebt opgebouwd, de woning(en) waar u woont, de auto waar u in rijdt, de financiële middelen waarover u beschikt
  • Prestaties en positie: wat u gepresteerd hebt in uw leven door opleiding of carrière, uw loopbaan, de positie die u verworven hebt bijvoorbeeld een leidinggevende positie

Een drijfveer of behoefte?

Prestige, aanzien en status is voor mensen een drijfveer. Dat zal wel niet vreemd klinken wanneer we dat stellen. U ziet het om u heen. In sommige kringen wordt er veel waarde aan gehecht wat u bereikt hebt in uw leven. Maar ook al is het een drijfveer: het is geen behoefte. Mensen die gedreven worden door prestige, aanzien of status vervullen hun:

  • behoefte aan waardering, erkenning en respect
  • behoefte aan aandacht
  • behoefte om ergens bij te horen

Persoonlijke behoeften

Uiterlijk vertoon

Het moge duidelijk zijn dat prestige, aanzien en sociale status veel met uiterlijk vertoon te maken heeft. En dat wil zeggen dat de waardering altijd gaat om wat je doet, wat je bereikt, wat je verwerft maar niet om wie je bent. Zeker wanneer het buiten proportioneel wordt is het een wereld van show, schijn, uiterlijke pracht en praal gekoppeld aan innerlijke armoede waar gevoelens worden verbloemd en waar het échte contact tussen mensen verdwijnt.

Statusinconsistenties en stress

Mooie woorden: statusinconsistentie, prestige-inconsistentie of aanzieninconsistentie. Wanneer er onbestendigheid, onduidelijkheid, onstandvastigheid bestaat over de status, de prestige of het aanzien dan kan er stress ontstaan. Bijvoorbeeld:

  • Wanneer de ondernemer failliet gaat terwijl hij/zij de eigenwaarde en zelfwaardering vooral ontleend heeft aan het eigen bedrijf
  • Wanneer een collega met een mindere opleiding promotie maakt en meer verdient
  • Wanneer iemand op een functie wordt aangenomen die u minder capaciteiten toedicht terwijl u bent afgewezen

Kortom: mensen die qua prestaties en prestige onderdoen voor hun omgeving kunnen zich minder gelukkig voelen. Een voorbeeld daarvan lazen we ergens over een buurtbewoner die als enige geen straatprijs kreeg uitgekeerd van de Nationale Postcode Loterij waarop een rechtszaak werd aangespannen.

Persoonlijke drijfveren

Dit artikel is geschreven in de serie: persoonlijke drijfveren.

Persoonlijke drijfveren

Carrière en werk

Training en coaching gericht op carrière en werk o.a. loopbaancoaching.

Carrière en werk

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens