Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Prestige, aanzien of status: een drijfveer voor jou?

Word jij gedreven door prestige, aanzien of status? Is het belangrijk voor jou hoe mensen jouw maatschappelijke of sociale status waarderen? Haal jij er voor een deel jouw motivatie uit? Lees dan dit artikel!

Waar hebben we het over?

Of het nu over prestige, aanzien of status gaat: de drie woorden hebben dezelfde kenmerken. We noemen er een aantal:

  • De positieve beoordeling van anderen over jou, jouw kwaliteiten of capaciteiten.
  • Invloed of aanzien wat je verwerft op basis van bezit of prestaties.
  • Een goede naam die je hebt opgebouwd en respect en ontzag dat je ontvangt.
  • Aanzien en achtbaarheid: de wijze waarop mensen naar jou kijken of de reputatie die je verworven hebt.

Kortom: het gaat voortdurend over het verwerven van:

  • Eer of een goede naam.
  • Allure of maatschappelijk aanzien.
  • Sociale prestige die jou te beurt valt.
  • Gezag, ontzag of overwicht.

op basis van bezit, prestaties, positie en capaciteiten.

 

Status, aanzien en prestige. Jouw drijfveer?

Bezit, prestatie, positie en capaciteiten

De wijze waarop status en prestige wordt verworven is door een viertal factoren doorgaans:

  • Jouw capaciteiten: bijvoorbeeld de opleiding die je hebt genoten, de titel die je hebt behaald, de onderscheidingen die je hebt mogen ontvangen.
  • Bezit: het (eigen) vermogen wat je hebt opgebouwd, de woning(en) waar je woont, de auto waar je in rijdt, de financiële middelen waarover je beschikt.
  • Prestaties en positie: wat je gepresteerd hebt in jouw leven door opleiding of carrière, jouw loopbaan, de positie die je verworven hebt, bijvoorbeeld een leidinggevende positie.

Een drijfveer of behoefte?

Prestige, aanzien en status is voor mensen een drijfveer. Dat zal wel niet vreemd klinken wanneer we dat stellen. Je ziet het om je heen. In sommige kringen wordt er veel waarde aan gehecht aan wat je bereikt hebt in jouw leven. Maar ook al is het een drijfveer: het is geen behoefte. Mensen die gedreven worden door prestige, aanzien of status vervullen hun:

  • Behoefte aan waardering, erkenning en respect.
  • Behoefte aan aandacht.
  • Behoefte om ergens bij te horen.

Persoonlijke behoeften

Uiterlijk vertoon

Het moge duidelijk zijn dat prestige, aanzien en sociale status veel met uiterlijk vertoon te maken heeft. En dat wil zeggen dat de waardering altijd gaat om wat je doet, wat je bereikt, wat je verwerft, maar niet om wie je bent. Zeker wanneer het buiten proportioneel wordt is het een wereld van show, schijn, uiterlijke pracht en praal gekoppeld aan innerlijke armoede waar gevoelens worden verbloemd en waar het échte contact tussen mensen verdwijnt. Lees ook: de kracht en de valkuil van prestige.

Statusinconsistenties en stress

Mooie woorden: statusinconsistentie, prestige-inconsistentie of aanzieninconsistentie. Wanneer er onbestendigheid, onduidelijkheid, onstandvastigheid bestaat over de status, de prestige of het aanzien dan kan er stress ontstaan. Bijvoorbeeld:

  • Wanneer de ondernemer failliet gaat terwijl hij/zij de eigenwaarde en zelfwaardering vooral ontleend heeft aan het eigen bedrijf,
  • Wanneer een collega met een mindere opleiding promotie maakt en meer verdient,
  • Wanneer iemand op een functie wordt aangenomen die je minder capaciteiten toedicht terwijl je bent afgewezen.

Kortom: mensen die qua prestaties en prestige onderdoen voor hun omgeving kunnen zich minder gelukkig voelen. Een voorbeeld daarvan lazen we ergens over een buurtbewoner die als enige geen straatprijs kreeg uitgekeerd van de Nationale Postcode Loterij waarop een rechtszaak werd aangespannen.

Persoonlijke drijfveren

Dit artikel is geschreven in de serie: persoonlijke drijfveren.

Persoonlijke drijfveren

Carrière en werk

Training en coaching gericht op carrière en werk o.a. loopbaancoaching.

Carrière en werk

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.